Med eller uden dampspærre
Fra : UPS

Dato : 28-08-05 21:01

Jeg er igang med en tilbygningl og skal nu til støbe gulv med gulvvarme, som
der efterfølgende skal lægges trægulv på.

Mit spørgsmål går på om jeg skal udlægge en damspærre, mellem Polystyrol og
armeringsnet.

Gulv er opbygget som følger:

150 mm Kaillarbrydende lage
225 mm Polystyrol (flamingo)
(damspærre hvis det er nødvendig)
Armeringsnet
Varemeslanger til gulvvarme bundet fast med strips
100 mm Beton

Herefter trægulv, som jeg ligger på et filtlag evt med et skumunderlag

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-05 21:42

> Mit spørgsmål går på om jeg skal udlægge en damspærre, mellem Polystyrol
> og armeringsnet.

Det gjorde de prof. hos os. Desuden virker det som Radon-spærre.

Mvh Maria

Fra : Nielsen

Dato : 28-08-05 21:53

> Det gjorde de prof. hos os. Desuden virker det som Radon-spærre.

Plasticen virker ikke som radonspær. Den er ikke tæt nok og skulle også gå
gennem fundamentet for at lede gasarten ud. Iøvrigt vil et dampspær under
cementen kunne ødelægges under under cementens tørring, hvofor der er fare
for, at dampen ødelægger et eventuelt trægulv.

Dampspærre _skal_ ligge oven på cementgulvet, hvis der lægges trægulv. Ved
fliser er dampspærre ikke nødvendigt.

/Thomas

Fra : Torben

Dato : 29-08-05 11:10

"Nielsen" <intet@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for, at dampen ødelægger et eventuelt trægulv.
>
> Dampspærre _skal_ ligge oven på cementgulvet, hvis der lægges trægulv. Ved

0,20 plast er godkendt som Radonspærre

/Torben

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-08-05 15:58

> Plasticen virker ikke som radonspær. Den er ikke tæt nok og skulle også gå
> gennem fundamentet for at lede gasarten ud.

Hmm, jeg troede håndværkere vidste hvad de foretog sig. Der kan man bare se.

> Iøvrigt vil et dampspær under cementen kunne ødelægges under under
> cementens tørring, hvofor der er fare for, at dampen ødelægger et
> eventuelt trægulv.

Hvilken vand snakker du om? Vandet er jo længe væk, når man lægger
trægulvet. Der skal jo under alle omstændigheder gå 3 månder, og i vores
tilfælde er der gået næsten 4 år.

> Dampspærre _skal_ ligge oven på cementgulvet, hvis der lægges trægulv

Nej, ikke når den ligger under, og det hele i øvrigt er udført korrekt.

Mvh Maria

Fra : HKN

Dato : 28-08-05 21:46

"UPS" <pvforce@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> som der efterfølgende skal lægges trægulv på.
>
> Mit spørgsmål går på om jeg skal udlægge en damspærre, mellem Polystyrol

Nej, dampspærren skal ligge oven på betonen - under strøer eller filt,
afhængig om du laver et svømmende gulv eller ej.

-Henrik

It has removed 3 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Jacob

Dato : 29-08-05 08:26

"UPS" <pvforce@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 100 mm Beton
>
> Herefter trægulv, som jeg ligger på et filtlag evt med et skumunderlag

Dampspærren _skal_ ligge oven på betonen, under trægulvet. Der må _ikke_
være mere end én dampspærre.

Mvh Jacob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-08-05 16:01

> Dampspærren _skal_ ligge oven på betonen, under trægulvet. Der må _ikke_
> være mere end én dampspærre.

I følge danske håndværkere, så skal den altså ligge under, og kun hvis
betonen suger fugt (dvs hvis det ikke er lavet ordentligt med
kapilarbrydende lag og afstand mellem betondæk og ydermur) skal der lægges
plastik mellem beton og gulv.

Prøv at se alle de nye huse. Ikke et af dem har plastik mellem beton og
trægulv.

Mvh Maria

Fra : Jacob

Dato : 29-08-05 18:24

> [...]
> plastik mellem beton og gulv.
>
> Prøv at se alle de nye huse. Ikke et af dem har plastik mellem beton og

Det må jeg ud og fortælle mine undervisere på byggeteknisk højskole. De er
vist fejlinformerede så.

Betonen indeholder meget vand fra da den blev blandet, og der går lang tid,
meget længere end 3 måneder, før vandet er væk (Normalt snakker man i øvrigt
om 28 dage før betonen er hærdet nok, ikke 3 måneder). Betonen kan såmænd
også sagtens suge fugt fra rummet det støder op imod. Og vi producerer
masser af vanddamp fra sved og ånde, madlavning og bad.

De nye huse har forhåbentlig dampspærre mellem beton og trægulv, ellers vil
trægulvet hurtigt blive ødelagt. Du kan læse mere om korrekt placering af
dampspærre i SBI anvisning nr. 189 "småhuse", som kan lånes på biblioteket.

Mvh Jacob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-08-05 18:56

> Det må jeg ud og fortælle mine undervisere på byggeteknisk højskole. De er
> vist fejlinformerede så.

Og deres elever er. I hvert fald dem, der har bygget mit gulv.

> [...]
> vil trægulvet hurtigt blive ødelagt. Du kan læse mere om korrekt placering
> af dampspærre i SBI anvisning nr. 189 "småhuse", som kan lånes på

Mit trægulv lagt på beton, med dampspærren UNDER betonen. Vil du påstå at
håndværkerne har gjort det forkert? Og jeg har kigget på mange nye huse og
de har ikke plastik under trægulvet.

Mvh Maria

Fra : Jacob

Dato : 29-08-05 19:38

> [...]
> håndværkerne har gjort det forkert? Og jeg har kigget på mange nye huse og

Jeg vil gætte på i har gulvvarme, så? Dampspærren kan i sådan en
gulvopbygning lægges mellem betonen og isoleringen. Hvis man laver denne
konstruktion, skal man være fuldstændig sikker på at betonen er tør inden
man lægger gulv, og gulvvarmen må efterfølgende ikke fjernes i en længere
periode (ferie, f.eks).

Det sikreste for en gør-det-selv´er er helt sikkert at placere dampspærren
mellem beton og trægulv. Man kan tage gulvet i brug næsten med det samme, og
skal ikke bekymre sig om ødelagt trægulv.

Mvh Jacob

Fra : UPS

Dato : 29-08-05 20:24

Tak for de mange brugbare svar.

I morgen støber jeg gulv. Og det bliver uden damspærre mellem isolering og
beton.
Altså med damspærre mellem beton og trægulv.
Og til Maria.... Jeg tro helt bestemt man skal bruge damspærre mellem beton
og trægulv.
Men det jeg var mest i tvivl om var, om man også skulle have damspærre
mellem isolering og beton.
Og ud fra de forskellige svar jeg her læst, har jeg konkluderet, at man ikke
må have 2 lag damspærre i terrændækket, samt at man helst skal have

Fra : CC

Dato : 30-08-05 23:07

"UPS" skrev
> [...]
> Og ud fra de forskellige svar jeg her læst, har jeg konkluderet, at man
> ikke må have 2 lag damspærre i terrændækket, samt at man helst skal have

Jeg tror i blander tingene sammen. Et terrændæk, altså betongulvet, skal
have en radonsikring. Denne radonsikring kan udføres med en plastfolie, der
er ført helt ud over randfundamentet. I dette tilfælde skal folien placeres
mellem betonlag og polystorol.
Radonsikringen kan også udføres af selve betonen. Derfor behøves der ikke en
plastfolie.
Det nye bygningsreglement foreskriver, at der skal lægges en "kuldebros
afbrydelse" mellem randfundament og terrændæk. Derfor er det almindeligt, at
der monteres en 30 mm polystorolpladen mellem randfundament og terrændæk. Nu
er der behov for en radonsikring (hen over polystorolpladen). Denne udføres
oftes med, at der lægges/svejse en bane murpap (40 cm) fra randfundamentets
til 5-7 cm ind over terrændækket.

Når der lægges parketgulv oven på beton skal der være en fugtspærre således,
at træet ikke opsuger den fugt der er i betonlaget, uanset om der er lavet
radonsikring med plastfolie længere nede i terrændækket.

Konkusion: Vælges der radonsikring med plastfolie, og der lægges trægulv -
Ja så er der 2 "dampspærre" i konstruktionen.

Bemærk iøvrigt, at polystorol i sig selv er godkendt som kapilarbrydende
lag. Dvs. der behøves ingen Lecanødder eller lign. under polystorolpladerne.

Husk i øvrigt, at trægulv oven på gulvvarme max. må udsættes for en temp. på
ca. 40 grader. Derfor skal gulvarmeanlægget styres af en blandesløje med
cirkulationspumpe/rumtermostat (med mindre der i fremløbet er termostater,
der begrænser fremløbstemperaturen til max 40 grader). Læs gulvproducentens
vejledning
En almindelige retur termostat duer kun hvis belægningen er fliser e.lign.

Fra : Jacob

Dato : 31-08-05 06:48

> [...]
>
> Konkusion: Vælges der radonsikring med plastfolie, og der lægges trægulv -
> Ja så er der 2 "dampspærre" i konstruktionen.

Med fare for at gentage mig selv: Der må aldrig være to fugtspærrer i en
konstruktion. Aldrig. Grunden til plastfolien placeres under betonen er ene
og alene at det er hurtigere (=billigere) for håndværkere at placere den
der, og så kan man lægge dampspærren uden fare for at den bliver trådt i
stykker el. lign.

Fugtspærren vil altid blive udført så den også udgør radonsikring, og
radonsikringen kan sagtens laves under de 30mm polystyren du omtaler.
Radonsikringen kan f.eks. også udføres ved at lade fugtspærren fra væggen
stikke 15-20cm ud over fugtspærren på gulvet, og så klæbe/klemme/tape dem
sammen.

> Bemærk iøvrigt, at polystorol i sig selv er godkendt som kapilarbrydende
> lag. Dvs. der behøves ingen Lecanødder eller lign. under
> polystorolpladerne.

Det er korrekt at polystyren er kapilarbrydende, men det kan ikke afløse
lecanødder/singels el.lign mht dræn. Desuden er det samme dræn der sørger
for at radon ikke presses op i bygningen, da fugtspærren i gulvet ikke kan
stoppe radon fra at sive ind, uden en mulighed for at lede det væk. Brug af
polystyren gør dog af drænlaget kan være forholdsvis tyndt.

Prøv at købe/låne SBI 189. Det hele står deri, og den koster vist ikke mere
end 125,-kr.

mvh Jacob

Fra : Torben

Dato : 31-08-05 09:18

> [...]
> af polystyren gør dog af drænlaget kan være forholdsvis tyndt.
>
> Prøv at købe/låne SBI 189. Det hele står deri, og den koster vist ikke

Jeg stjæler lige lidt plads her, mere en 5 cm. betondæk udgør radonspærre
ikke ??
Jeg har følgende plan : betondæk, krybekælder, isolering, vandbårengulvarme
og plankegulv, altså ingen plastik, men krybekælderen er ventileret. Vil det
være iorden i mit tilfælde ??

Pft. Torben

Fra : Jacob

Dato : 31-08-05 15:37

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vandbårengulvarme og plankegulv, altså ingen plastik, men krybekælderen er
> ventileret. Vil det være iorden i mit tilfælde ??

Ja. Når man taler om radonsikring fokuseres der på kanter mellem gulv og væg
(og rørgennemføringer), så man kan godt radonsikre uden at lægge en hel
fugtspærre også. Da du har betondæk (som ligger af på fundamentet), er der
ingen "revne" mellem væg og gulv, men helt lukket.

Se også http://www.ebst.dk/file/1951/radon_enfamiliehuse.pdf

mvh Jacob

Fra : Henrik Birch

Dato : 05-09-05 21:22

Jo, den er vist god nok. Under normale omstændigheder skal dampspærren
ligge mellem trægulvet og betonen. Men nu har Du jo varme i
betondækket, altså er din dampspærre placeret rigtigt
Som en hovedregel siger man, at dampspærren altid skal ligge på den
varme side af isoleringen

m.v.h.
Henrik