Protein i yoghurt naturel.
Fra : Dooz

Dato : 28-08-05 14:32

Hvis jeg dræner yoghurt naturel, så jeg får en fastere tykkere version, er
proteinindholdet så større i hvad jeg har tilbage, i forhold til normal
yoghurt? Eller er proteinet i vallen som bliver skilt fra?
Eva

Fra : Peter Westh

Dato : 28-08-05 17:43

"Dooz" <dooz_nospam@city.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg dræner yoghurt naturel, så jeg får en fastere tykkere version, er
> proteinindholdet så større i hvad jeg har tilbage, i forhold til normal
> yoghurt? Eller er proteinet i vallen som bliver skilt fra?

Du kan i det store og hele regne med, at kulhydraterne forsvinder med
vallen, medens det, der bliver tilbage, er fedtet og kulhydraterne.

/P

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-08-05 17:49

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan i det store og hele regne med, at kulhydraterne forsvinder med
> vallen, medens det, der bliver tilbage, er fedtet og kulhydraterne.

Om igen, Peter Westh.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/23/05)

Fra : Dooz

Dato : 28-08-05 18:33

> Du kan i det store og hele regne med, at kulhydraterne forsvinder med
> vallen, medens det, der bliver tilbage, er fedtet og kulhydraterne.
>
> /P
Eh, hvad?=)
Eva

Fra : JytteJ

Dato : 28-08-05 19:24

> [...]
>
> Du kan i det store og hele regne med, at kulhydraterne forsvinder med
> vallen, medens det, der bliver tilbage, er fedtet og kulhydraterne.

Æh... det er da vist ikke rigtigt. Hvis man laver norsk myseost f.eks. er
der kulhydrater i og det er fordi det er lavet af vallen som er taget fra.

JytteJ

Fra : Peter Westh

Dato : 28-08-05 20:45

> [...]
>
> Du kan i det store og hele regne med, at kulhydraterne forsvinder med
> vallen, medens det, der bliver tilbage, er fedtet og kulhydraterne.

Jeg synes egentlig det jeg skriver er klart nok, men flere er åenbart
uenige, så jeg prøver lige igen:

Når du sætter youghurt til afdrypning vil størstedelen af de kulhydrater,
der var i youghurten, havne i vallen. Medens størstedelen af proteinerne og
fedtet vil være blevet tilbage i den afdryppede youghurt. Hvilket så altså
betyder, at den afdryppede youghurt har et procentvis højere proteinindhold
og fedtindhold end den u-afdryppe youghurt.

Det er selvsagt svært at sætte tal på, medmindre man ved hvor meget
youghurten vejede før, og hvor meget den vejer efter afdrypning. Men hvis vi
nu siger at du sætter 500 gram youghurt med 3,5% fedt til afdrypning, og at
den efter afdrypning vejer 250 gram, så vil den afdryppede youghurt rundt
regnet have en fedtprocent på 7.

Det er nok ikke en helt præcis formel, men præcis nok vil jeg mene.

MVH

Peter

Fra : Q

Dato : 28-08-05 22:35

> [...]

> regnet have en fedtprocent på 7.
>
> Det er nok ikke en helt præcis formel, men præcis nok vil jeg mene.

Din beregning er formentlig rimeligt tæt på... Der vil være lidt tab til
vallen, men det er så forsvindende lidt at det næppe vil have indflydelse på
en evt. slankekur

Mht. protein gælder følgende:

Ca. 1/4 af de 3.5% protein er valleproteiner..
I de 500 g yoghurt har du altså 17.5 gram protein
Heraf fjerner du 250 gram valle indeholdende ( 250* 3.5/4 )/100 = 2.2 gram
protein..
Herefter har du 17.5 - 2.2 gram protein i dine 250 gram yoghurt, altså godt
6.1% protein..

Mht. mælkesukker/laktose:

Normalt har frisk usyrnet mælk omkring 4.6% laktose.. Et produkt som yoghurt
har formentlig omkring 3.5% laktose, som ikke er forbrugt i forb. med
syrningen..
Her kan du antage at du fjerner ca. halvdelen af laktosen sammen med vallen,
dvs. den endelige laktose% er uændret i forhold til det udrænede produkt

På større mejerier har man anlæg som kan skille mælken ad i flere
bestanddele, f.eks laktose, protein og fedt vha. filtrering, men det er ikke
noget man lige gør hjemme på køkkenbordet

/peter

Fra : Dooz

Dato : 29-08-05 07:51

> [...]
> gram
> protein..
> Herefter har du 17.5 - 2.2 gram protein i dine 250 gram yoghurt, altså
Godt så ! Det var det jeg ville vide, tak =)
Mit spørgsmål handlede om mad til bebs på 6 måneder. Må godt få yoghurt
naturel, og A38, men ikke ymer og cultura,p.g.a. for højt protein indhold.
Men yoghurt og A38 er TYNDT, og havde jo været smart hvis jeg kunne dræne
det, og give en fastere version, men den går jo så ikke )
Eva

Fra : Q

Dato : 29-08-05 15:01

> [...]
> Men yoghurt og A38 er TYNDT, og havde jo været smart hvis jeg kunne dræne
> det, og give en fastere version, men den går jo så ikke )

Tykmælk burde også være på listen over passende "foder"

Hvad med 38% Creme Fraiche ?

Problemet er at man ofte vælger at opkoncentrere proteinstofferne i de
syrnede produkter netop for at gøre dem mere tyktflydende ( lav pH + mange
proteiner = tyktflydende produkt )

Check evt. varedeklarationer på Arla.dk Selvom du evt. vælger at købe
produkterne fra andre mejerier kan du regne med at de er stortset ens, lige
bortset fra hvis du henter produkter hvor der specifikt nævnes at de er
lavet med Jersey mælk..

/peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-08-05 06:44

> [...]
> kulhydrater, der var i youghurten, havne i vallen. Medens
> størstedelen af proteinerne og fedtet vil være blevet tilbage i den

Det var så heller ikke det, du skrev. Din første forklaring gav _ingen_
mening. Jeg har citeret den øverst. Læs den evt. langsomt.

Jeg var i tvivl om det var kulhydrater eller protein, der blev tilbage. Det
er jeg ikke med din nye forklaring.

Fra : Peter Westh

Dato : 29-08-05 08:20

> [...]

Aha, jeg skrev "kulhydraterne" til sidst i stedet for "proteinerne", hvorfor
sagde I ikke bare det

Til Eva, prøv evt. at købe jerseyyoghurt, den er tykkere. Eller en passende
blanding af græsk youghurt med 0% og 10% fedt.

/P

Fra : Q

Dato : 29-08-05 14:50

> [...]

passende
> blanding af græsk youghurt med 0% og 10% fedt.

Jerseymælk er karakteristisk ved at det netop har et højere indhold af fedt
og protein i forhold til "alm." mælk, så det er måske ikke den bedste ide
( aner intet om babyernæring, såeh.. ).. Græsk yoghurt - hmmm... er det ikke
allerede drænet eller er det bare usandsynligt fedt ?.. Check
proteinprocenten!..

/peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-08-05 18:29

Q skrev:

> Græsk yoghurt - hmmm... er det ikke allerede drænet eller er det
> bare usandsynligt fedt ?.. Check proteinprocenten!..

På et bæger græsk jogurt i mit køleskab står der:

   Protein: 4,8 g
   Kulhydrat: 3,5 g
   Fedt: 10,0 g

(pr. 100 g, forstås.)