Hurtig hjælp fra linolieeksperter!
Fra : Jens Kristensen

Dato : 28-08-05 09:03

Kære alle

Vores nye fyrretræsdør i badeværelset som "kun" har fået linolie (flere lag)
er træet begyndt at rejse sig. Som start blandede vi linolie m/petrolium
som vi ga` døren. Efterfølgende gav vi den ren linolie. Ialt ca. 4 gange.
Men som den eneste dør af alle vore nye, er badeværelsesdøren som sagt
begyndt af rejse sig i årerne. Er det simpelthen ikke muligt at bruge
linolie til en badeværelsesdør! Hvis ikke,.. kan vi så give døren alkydlak
oven på linolien? Håber i vil være behjælpelige.
Fortsat god weekend.

/Jens

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 28-08-05 09:55

Jens Kristensen skrev:

> [...]
> Men som den eneste dør af alle vore nye, er badeværelsesdøren som sagt
> begyndt af rejse sig i årerne. Er det simpelthen ikke muligt at bruge

Personligt ville jeg ikke give fyrtræ linolie - er mere til lak- og
sæbebehandling.

Jeg gætter på, det kun er på badeværelsessiden, fibrene har rejst
sig? Og det kan skyldes den høje fugtighed, der mange gange opstår
her. Men det er ikke værre end, at du kan pudse med fint sandpapir.
Prøv med korn 180 og giv olie igen.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jens Kristensen

Dato : 28-08-05 10:05

> [...]
> sig? Og det kan skyldes den høje fugtighed, der mange gange opstår
> her. Men det er ikke værre end, at du kan pudse med fint sandpapir.

Hej Svend

Tak for dit hurtige svar.
Hvis jeg giver linolie igen, er det så ikke muligt at det samme sker igen?
Og så kan jeg begynde forfra igen igen.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 28-08-05 10:20

On Sun, 28 Aug 2005 11:05:28 +0200, Jens Kristensen <xxx@post.dk> wrote:

> Hej Svend
>
> Tak for dit hurtige svar.
> Hvis jeg giver linolie igen, er det så ikke muligt at det samme sker
> igen?
> Og så kan jeg begynde forfra igen igen.

Jo. Det er meget muligt at det sker igen. Men prøv hvis du ønsker olie
looket. Ellers kan du male døren over med en oliebaseret maling.

/Thomas

Fra : Jens Kristensen

Dato : 28-08-05 10:27

> Jo. Det er meget muligt at det sker igen. Men prøv hvis du ønsker olie
> looket. Ellers kan du male døren over med en oliebaseret maling.

Men hva` så med lakken. Kunne jeg ikke bare stryge døren over med en gang
klar lak.!

/Jens

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 28-08-05 10:36

Jens Kristensen skrev:

> Men hva` så med lakken. Kunne jeg ikke bare stryge døren over med en gang
> klar lak.!

Jeg ville ikke gøre det, når der er givet olie.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 28-08-05 10:33

Jens Kristensen skrev:

> Hvis jeg giver linolie igen, er det så ikke muligt at det samme sker igen?
> Og så kan jeg begynde forfra igen igen.

Det kan godt være, at fibrene rejser lidt igen, men også kun lidt.
Husk nu at tørre overflødig olie af efter nogle minutter. Ellers
opstår der nogle helt andre problemer.

Det at fibrene rejser sig, er ganske almindeligt for især fyrtræ.
Når man lakerer, skal træet lige pudses med fint sandpapir, inden
der gives anden gang.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jens Kristensen

Dato : 28-08-05 10:39

> [...]
>
> Det at fibrene rejser sig, er ganske almindeligt for især fyrtræ.
> Når man lakerer, skal træet lige pudses med fint sandpapir, inden

Okay... jeg giver det et forsøg igen. Jeg håber bare ikke at det ender med
at døren bliver ødelagt af fugten.

/Jens

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 28-08-05 10:50

Jens Kristensen skrev:

> Okay... jeg giver det et forsøg igen. Jeg håber bare ikke at det ender med
> at døren bliver ødelagt af fugten.

Hvis det er en fineret dør, kan der godt opstå nogle fugtskader
med tiden. Dette gælder især, hvis ikke man lufter ordentligt ud,
så der er mere eller mindre fugtigt i badeværelset.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jens Kristensen

Dato : 28-08-05 11:00

"> Hvis det er en fineret dør, kan der godt opstå nogle fugtskader
> med tiden. Dette gælder især, hvis ikke man lufter ordentligt ud,
> så der er mere eller mindre fugtigt i badeværelset.

Nej den er ikke fineret. Badeværelset er meget lille og med ringe
udluftning.

/Jens

Fra : CAH

Dato : 28-08-05 14:11

Jens Kristensen wrote:
> "> Hvis det er en fineret dør, kan der godt opstå nogle fugtskader
>
> Nej den er ikke fineret. Badeværelset er meget lille og med ringe
> udluftning.
>
> /Jens

Hej Jens

Jeg er ikke nogen ekspert, så det her er rent gætværk og højst
sansynligt helt hen i vejre. Men såvidt jeg har forstået er fidussen
ved linolie er at det er diffusionsåbent, dvs. maler du et yder vindue
med linolie så kan fugt der kommer inde fra hust slippe ud af træet -
vandre gennem vinduet og ud. I princippet ville den bedste løsning
være at male vinduet indvendigt med noget der ikke er diffusionsåbent
- f.eks. alkyd maling. (lige som med en dampspærrer altid mod den
varme side) og male udvendigt med diffusionsåbent f.eks. linolie. I
dit tilfælde vil jeg tro at det som sker er at fugten går gennem den
diffusionsåbne linolie, det gør så at træet i døren løfter sig /
hæver. Jeg tror at problemet ved at male med en alkyd oven på linolie
vil være at linolie kan arbejde mere end alkyd, så man kunne være
bange for at den vil krakelere oven på linolien. Du kunne slibbe
døren af på inder siden og give den alkyd, men bibeholde linolien på
ydersiden, således at fugt der slipper ind kan komme ud. Jeg bryder
mig ikke specilet om at slibbe, så personligt ville jeg nok prøve at
give indersiden linolie lak, f.eks. Le Tonkinos - også ellers bede en
stille bøn og forsøge at komme af med fugten.

Cah

Fra : Jens Kristensen

Dato : 28-08-05 15:09

[...]

Hejsa
Cah

Det kan der være noget om, men jeg er bange for at lave for mange
eksperimenter med min nye dør. (Den er lavet på mål og helv..... dyr) Jeg
hælder mest til alkydlakken personligt, men som nævnt tidligere i tråden
prøver jeg engang mere med linolien. Sker det samme igen er det SLUT med
linolie. Så kunne jeg prøve med eks. Le Tonkins som du nævner. Det lyder
heller ikke helt tosset.

/Jens

Fra : CAH

Dato : 28-08-05 17:55

Hej Jens

Hvilken form for finish er det egentlig du ønkser på døren, skal den
være spejl lak blank eller skal den se nærmest ubehandlet ud? Hvis du
gerne vil have den blank så igang med lakken. Hvis den skal se
ubehandlet ud, så kunne du måske tage lidt vandslibbe sandpapir, og
slibbe døren et par gange med det, hvor du hele tiden søger for kun
at slibbe det af som rejser sig. Jeg tror faktisk jeg muligvis har
misforstået situationen, for sagen er vel den at døren ikke har et
lag lak som man kan se? Den linolie du har givet døren er suget i?
Hvis den er det, så vil jeg bestemt ikke tro det er et problem at
give døren alkyd maling.

Tjek evt. www.linolie123.dk , under guider

Gode råd om vinduer i ældre bygninger. Søren Vadstrup.
Klik på foto eller info-knap - for yderligere information.

50,00 DKK

Lagervare
Varenummer: 9202
Gode råd om maling. Søren Vadstrup.
Klik på foto eller info-knap - for yderligere information.

50,00 DKK

Lagervare
Varenummer: 9203
Huse med sjæl. Søren Vadstrup
Klik på foto eller info-knap - for yderligere information.

cah

Fra : Jens Kristensen

Dato : 28-08-05 18:41

[...]

Hej Cah

Døren har ikke fået anden behandling end linolie. Den lak jeg ville bruge er
en halvblank gulvlak på oliebasis. Det betyder ikke det store for mig at den
ene side på døren er lidt mere blank end den anden. Men... jeg er stadig
meget i tvivl om jeg kan lakere direkte oven på linolien?
Tak for dit link. Jeg har stiftet bekendtskab med denne side før. Det var
faktisk den side der gjorde udkastet til mit "linolie-eksperiment".

/Jens

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-08-05 22:29

Jens Kristensen wrote:

> Men... jeg er stadig meget i tvivl om jeg kan lakere direkte
> oven på linolien?

Når der er gået mindst en uge efter sidste oliebehandling, kan du prøve at
gnide et stykke papir mod døren. Bliver papiret en smule fedtet, kan du ikke
lakere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Kristensen

Dato : 29-08-05 17:21

> [...]
> gnide et stykke papir mod døren. Bliver papiret en smule fedtet, kan du

Okay.. tak for rådet.
/Jens

Fra : CAH

Dato : 29-08-05 22:08

> [...]
> Tak for dit link. Jeg har stiftet bekendtskab med denne side før. Det var
> faktisk den side der gjorde udkastet til mit "linolie-eksperiment".

Hej Jens

hvis du skulle blive fristet af linolie lak, så fremhæver det farven
i træet, den vil således blive mørkere.
Lad os høre hvad resultatet bliver, og held og lykke med.

cah

Fra : Jens Kristensen

Dato : 30-08-05 18:09

>Hej Jens

>hvis du skulle blive fristet af linolie lak, så fremhæver det farven
>i træet, den vil således blive mørkere.
>Lad os høre hvad resultatet bliver, og held og lykke med.

Nå.. jeg havde ikke tålmodighed (familien havde ikke tålmodighed) til at
vente til linolien evt. havde trukket ind i døren. Jeg/vi satsede og vaskede
den af med vand og 3d salmiak, sleb døren med en korn 120 da den var tør.
Jeg har så givet den lak, og det er pt. gået perfekt. Jeg skal så lige give
døren et ekstra lag imorgen. Hvor vi dog glæder os til at få dør på
toilettet igen.

/Jens

Fra : CAH

Dato : 30-08-05 20:10

hehe, ja jeg kunne godt forestille mig at famillien ikke har
tålmodighed når der ikke er dør til toilettet Det lyder godt at
det lykkedes.

cah