Fryse rugbroed
Fra : ptc@somewhere.com

Dato : 27-08-05 02:20

Skal man fryse rugbroed mens det er varmt, eller skal man vente til det er
koldt?

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 27-08-05 08:48

ptc@somewhere.com skrev:
>Skal man fryse rugbroed mens det er
>varmt, eller skal man vente til det er
>koldt?

Til det er koldt, ellers smuldrer det.
thomas pb

Fra : Bo Warming

Dato : 28-08-05 01:31

"Thomas Peter Bitsch (slet 7EAGV)" <tpbknorr@7EAGVpost.tele.dk> wrote in
message news:11251291100.895262628880889@dtext.news.tele.dk...

> Til det er koldt, ellers smuldrer det.
> thomas pb

Proteinholdig mad kan få skadet garnnøglestrukturer ved frysning, hvilket
evt ses ved at vand siver ud af det frosne - særlig tydligt ved kød og fisk.

Problemet er ikke stort ved brød, men er ens om brødet går fra ovn til
fryser eller lunkner ind i mellem. Spild af energi i køleskab kan begrunde
gammeldags forsigtigpeterammestuehistorie om at man skal lunkne først. Og så
at kondensvand i køleskab kan blive synligt, hvis dampende varmt brød lægges
uindpakket ind i køleskabet.

Visse typer brød kan nok smuldre ved ældning og lidt værre hvis frysning er
sket. Det skyldes netop at kunstværdigt sammenviklet proteinmolekyle, der
får trukket H2O molekyler ud af sig, ikke bevarer sin sammenklistrende
evne - helt som at kogning af æg smadrer proteinstruktur.

Fra : Nette

Dato : 27-08-05 11:27

<ptc@somewhere.com> skrev

> Skal man fryse rugbroed mens det er varmt, eller skal man vente til det er
> koldt?

Helt klart først, når det er afkølet. Noget brød har desuden bedst af at
blive skiveskåret inden frysning.

Nette

Fra : Christian Hansen

Dato : 27-08-05 12:00

Nette wrote:
> <ptc@somewhere.com> skrev

Jeg fryser det som regel ned, når det stadigt er lunt - resultatet er
altid godt. Jeg læste lige bag på en morgenbrødspakke fra Hatting, at de
lynfryser deres bagværk så snart det er kommet ud af ovnen, for at
bevare friskheden.

> Helt klart først, når det er afkølet. Noget brød har desuden bedst af at
> blive skiveskåret inden frysning.

Det er i hvert fald vigtigt, at man pakker sit brød godt og lufttæt -
især hvis man skære det i skiver, da frysningen er meget udtørrende.

Jeg googlede lige og fandt dette link, hvor der nederst står noget om
frysning:

http://www.bager-kim.dk/tips/eksperten_afslorer.htm

Mvh Christian

Fra : Nette

Dato : 28-08-05 23:17

"Christian Hansen" skrev

> Jeg læste lige bag på en morgenbrødspakke fra Hatting, at de
> lynfryser deres bagværk så snart det er kommet ud af ovnen, for at
> bevare friskheden.

En god grund til at bage sit brød selv.

Jeg bryder mig ikke om den kondens der kommer, men sådan er vi jo så
forskellige.
Desuden synes jeg rugbrødsskiverne har det med at klistre sammen, hvis det
er frosset ned imens det var lunt.

> Jeg googlede lige og fandt dette link, hvor der nederst står noget om
> frysning:
>
> http://www.bager-kim.dk/tips/eksperten_afslorer.htm

Jeps, men det behøver vel ikke være det eneste rigtige, bare fordi det står
på en hjemmeside?

Nette

Fra : Christian Hansen

Dato : 29-08-05 10:10

Nette wrote:

> "Christian Hansen" skrev
> En god grund til at bage sit brød selv.

Helt enig :) Jeg bager alt brød selv - men min kone vil engang i mellem
gerne have de der møllehjul :) Dem må jeg jo bare se at lære at bage
engang ved lejlighed...

> Jeg bryder mig ikke om den kondens der kommer, men sådan er vi jo så
> forskellige.
> Desuden synes jeg rugbrødsskiverne har det med at klistre sammen, hvis det
> er frosset ned imens det var lunt.

Jeg fryser altid mit rugbrød ned, når det er lunt - jeg skærer det ikke
i skriver først. Jeg kan ikke huske, at jeg har haft problemer med
klistrethed.

> Jeps, men det behøver vel ikke være det eneste rigtige, bare fordi det står
> på en hjemmeside?

Men det behøver heller ikke at være forkert :) - Hans angiver jo en
kilde : Hanne Lindeløv, Husholdnings- og ernæringsøkonom, hvilket i mine
øjne øger troværdigheden af de information, som er på siden ( derfor det
var det link, jeg smed ).

Mvh Christian

Fra : Nette

Dato : 29-08-05 13:54

"Christian Hansen" skrev

> Helt enig :) Jeg bager alt brød selv - men min kone vil engang i mellem
> gerne have de der møllehjul :) Dem må jeg jo bare se at lære at bage
> engang ved lejlighed...

Nemt nok, læg bollerne tæt på pladen i en cirkel.

Det kaldes også brydeboller, fordi de skal "brydes" fra hinanden.

> [...]
> kilde : Hanne Lindeløv, Husholdnings- og ernæringsøkonom, hvilket i mine
> øjne øger troværdigheden af de information, som er på siden ( derfor det

Nej, det gør det bestemt ikke. - Det var heller ikke ment som et surt
opstød, men blot for at synliggøre, at der findes rigtig mange måder at gøre
rigtig mange ting "rigtigt" på.

Og så vil jeg ud og se til mine timianbrød med soltørrede tomater. - Jeg har
nemlig også forvent min familie med hjemmebagt brød. Det tager faktisk ikke
ret lang tid, specielt hvis man alligevel står i køkkenet og arbejder. - Men
det smager meget bedre.

Nette

Fra : Christian Hansen

Dato : 29-08-05 16:07

Nette wrote:

> Nemt nok, læg bollerne tæt på pladen i en cirkel.
>
> Det kaldes også brydeboller, fordi de skal "brydes" fra hinanden.

Det er ikke dem, det er sådan nogle, hvor selve bollen er spiralformet.

> Nej, det gør det bestemt ikke. - Det var heller ikke ment som et surt
> opstød, men blot for at synliggøre, at der findes rigtig mange måder at gøre
> rigtig mange ting "rigtigt" på.

Det er jeg helt enig i - jeg tog det skam heller ikke som et surt opstød
- derfor min smiley :)

Det er godt at være kildekritisk - især på nettet. Har man fundet en
metode, som virker for en, så er der jo ingen grund til at forlade den,
medmindre nogen selvfølgelig har en bedre :)

> [...]
> ret lang tid, specielt hvis man alligevel står i køkkenet og arbejder. - Men

Meget bedre! Og det er jo ikke kun smagen, men også duften man glædes
ved - der er ikke noget, som når der dufter af nybagt brød i huset *snif*

Mvh Christian

Fra : Nette

Dato : 30-08-05 07:18

"Christian Hansen" skrev

> Det er ikke dem, det er sådan nogle, hvor selve bollen er spiralformet.

Er det et mønster ovenpå bollen, du mener, eller er den formet som en snegl?
- kært barn har mange navne, jo.

Nette

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 31-08-05 12:21

Nette wrote:

> Desuden synes jeg rugbrødsskiverne har det med at klistre sammen, hvis det
> er frosset ned imens det var lunt.

Læg mellemlægspapir mellem skiverne, så er de nemmere at få fra
hinanden. Min kære fru moder gemmer sågar mellemlægspapirerne og
genbruger dem

Ebbe

Fra : Nette

Dato : 31-08-05 14:44

"Ebbe Kristensen" skrev

>Læg mellemlægspapir mellem skiverne, så er de nemmere at få fra
>hinanden. Min kære fru moder gemmer sågar mellemlægspapirerne og
>genbruger dem

Er prøvet, men jeg slipper ikke for at stå med en kniv alligevel. Tror min
fryser fryser hårdt.

Nette