Forslag til vin
Fra : Frederik Sunne

Dato : 25-08-05 11:36

Hej Gruppe,

Jeg er i den heldige situation at jeg skal afholde bryllup midt i oktober,
men
jeg ved endnu ikke hvilken rød eller hvidvin jeg skal servere.
Hvidvinen skal kunne gå til en fed fisk mens rødvinen skal være all-round,
da den skal gå til en krydret buffet.
Jeg skal bruge ca. 70 flasker rød og 35 flasker hvid. Budgettet er 50-60 kr.
pr. flaske. Jeg bor i Kbh, men har bil og kan hente i et større område.

Hvad havde I gjort?

Med venlig hilsen,

Frederik

Fra : Padre

Dato : 25-08-05 12:03

> Hvad havde I gjort?

Hvidvin: marques de risca, 53 flasken i Metro, den er velsmagende og hverken
så kraftig, at den vil være for meget for nogen, eller så let, at den ikke
kan bruges til kraftig fisk.

Til rødvin ville jeg tage i superbest, tidligere Gobi og købe nogle karafler
samt Nugan, third generation Den er lavet på shiraz, og 3 liter i papkarton
(svarende til 4 flasker) koster kr. 135, og er en fantastisk kvalitet til
prisen.

Padre

Fra : Padre

Dato : 25-08-05 19:51

> samt Nugan, third generation Den er lavet på shiraz, og 3 liter i
papkarton

En anmeldelse

http://www.gobivin.dk/anmeldelser/NuganThirdShiraz.htm

Padre

Fra : Frederik Sunne

Dato : 26-08-05 08:34

> [...]
> papkarton
> (svarende til 4 flasker) koster kr. 135, og er en fantastisk kvalitet til

Jeg har været nede i den lokale Superbest på Østerbro, som havde den flaske
du nævner. De har lige haft et tilbud med 3 flasker for 110 kr. som de ville
forlænge for mig. Desuden fik jeg tre gratis flasker at teste, hvor Nugan'en
er een af dem. Derfor smagte jeg den i går og jeg må sige at jeg er rigtig
imponeret over den til prisen.
Masser af frugtsmag, men den formår at tone ud så den ikke hænger i munden i
lang tid som de 4 andre vine jeg har testet gjorde, hvilket hurtigt blev
trættende da eftersmagen på billige vine i mine øjne sjældent er en
oplevelse man vil have hængende for længe. Så, jo mindre een af de to
flasker jeg har tilbage overrasker uhæmmet er det Nugan'en som står på
spring - så mangler jeg bare hvidvinen. I min søgen var jeg forbi Holte
Vinlager på Østerborgade, som gav en overfladisk og decideret arrogant
betjening ligesom at de vin jeg købte var triste og Philipson Wine i
Kokkedal, som gav en god betjening og den rødvin jeg købte var hæderlig.
Begge steder måtte jeg købe flere flasker (jeg købte også hvidvin), så jeg
var meget overrasket over at Superbest gav smagsprøver. I alle tilfælde er
de nu mine favoritter fremover når jeg skal købe vin. Tror at man der får
mest for sine penge ligesom at de rent faktisk havde en vinansvarlig som
vidste noget. De tager endvidere uåbnede flasker tilbage.

Tak for tippene!

Med venlig hilsen,

Frederik

Fra : Padre

Dato : 26-08-05 17:08

> var meget overrasket over at Superbest gav smagsprøver. I alle tilfælde er
> de nu mine favoritter fremover når jeg skal købe vin. Tror at man der får

De hed før GOBI, og var berømte for deres vinafdeling

Nuganen fås som sagt også på pap til 135 for 3 l.

Padre

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 13:27

On Thu, 25 Aug 2005 12:36:16 +0200, Frederik Sunne wrote:

> Jeg er i den heldige situation at jeg skal afholde bryllup midt i oktober,

Ååååååh gid at det må gå ham vel, gå ham vel....

> [...]
> pr. flaske. Jeg bor i Kbh, men har bil og kan hente i et større område.

Jeg vil ikke fremture yderligere i denne tråd, da jeg ikke har "forstand"
på vin, men jeg vil bare fortælle hvad vi gjorde til min 50 års fødselsdag.

Jeg faldt over et blad, hvor der var et vinpanel. Der var lige dele
eksperter og lige dele lægfolk. Blandt lægfolk havde man - meget passende -
valgt Peter Brixtofte og han tøvede ikke med at anbefale det bedste køb:
Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon fra Chile. De øvrige paneldeltagere
var meget enige.

Den fåes i COOP og kan til tider købes til 2 for 90 - en enkelt gang har
jeg oplevet 3 for 120 kr.

Det er en formidabel vin. Kraftig, krydret og alligevel særdeles
afballanceret. Du kan søge på nettet efter "Casillero del Diablo", men
ellers læs her:
<http://www.conchaytorousa.com/wines/diablo.html>

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-08-05 13:29

"Frederik Sunne" <frederik@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe,
>
> Jeg er i den heldige situation at jeg skal afholde bryllup midt i oktober,
> men
> jeg ved endnu ikke hvilken rød eller hvidvin jeg skal servere.

- til vores bryllup købte vi hos http://www.mojowine.com/ (ligger på
Østerbro) og det var dælme både godt og billigt. De Martino kan anbefales i
både rød og hvid. Så viddt jeg husker kostede den omkring 60 kroner flasken.
Du kan tage derud og smage en flaske og vurdere om du vil bruge den. Vi
købte derudover et par kasser billig vin til de sene nattetimer. Det ender
jo altid med at folk er så pissefulde at de ikke kan finde en åben flaske og
år morgenen kommer kan man hælde 15 flasker i afløbet ...

ras

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 25-08-05 16:25

Frederik Sunne <frederik@nejtak.dk> skrev:
> [...]

Uanset kvalitet synes jeg at papvin er noget forbandet svineri, og
ser billig ud, til en fest.
Jeg ville køre i Bilka eller en større Føtex og få en snak med
vinmanden, de kan altid finde et godt tilbud, ellers laver de det,
og så kan man returnere uåbnede flasker.
thomas pb

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 25-08-05 17:16

Frederik Sunne skrev blandt andet:

> [...]
> Jeg skal bruge ca. 70 flasker rød og 35 flasker hvid. Budgettet er 50-
> 60 kr. pr. flaske. Jeg bor i Kbh, men har bil og kan hente i et større

Jeg var gået ned i Netto og raget alle de rødvinsflasker til mig, der stod
Antonin Rodet 2003, Grand Vin De Bourgogne, Santenay på. En fantastisk rund
og smagfuld rødvin, der smager henad den meget dyrere Margaux. Den koster 60
kr.

Til den hvide, vil jeg gå ned til H.J. Hansen i Østbanegade 3 og få en snak
med dem om Muskadet vine fra Bretagne, hvor de drikkes til fiskeretter af
alle slags. De annoncerer en, men den koster lidt over dit budget, men den
er pengene værd, ikke mindst til lidt fed fisk er den fremragende. Men smag
den selv kold (8 - 10 grader), den koster 75 - 80 kr. Måske har de en
billigere

http://www.hjhansen-vin.dk/page-butik-96.html?nid=51

JAF

Fra : ASKF

Dato : 26-08-05 20:04

Frederik Sunne ytrede sig i
<430d9f21$0$68383$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>jeg ved endnu ikke hvilken rød eller hvidvin jeg skal servere.
>Hvidvinen skal kunne gå til en fed fisk mens rødvinen skal være all-round,

Tillykke.

Har i overvejet hvilke øl der går godt til maden. Det er jo langt fra
alt mad som vin egner sig til.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 26-08-05 20:36

ASKF skrev blandt andet:

> Tillykke.

> Har i overvejet hvilke øl der går godt til maden. Det er jo langt fra
> alt mad som vin egner sig til.

Det har du evig ret i. Manden vil nemlig også servere krydret mad.

Netto har nogle særdeles gode øl for tiden, den mest solgte i Japan - men
brygget i Tjekkiet. Navnet er Asahi, velkrydret, men ikke sur øl, helt som
man lavede den her for et par menneskealdre siden. Den koster 8 kroner
eksklusive pant.

JAF

Fra : Frederik Sunne

Dato : 28-08-05 13:45

Det har du faktisk ret i. Det er da ikke umuligt at nogle vil have en god øl
istedet.
Hvilke øl skulle det være? Den japanske er et bud - hvad kunne man ellers
servere?

Mvh,

Frederik

Fra : ASKF

Dato : 30-08-05 13:25

Frederik Sunne ytrede sig i
<4311b1d7$0$68343$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>istedet.
>Hvilke øl skulle det være? Den japanske er et bud - hvad kunne man ellers

Ale No 16 fra Refsvindinge (nok stadig Danmarks bedste ale).

Leffe har et væld af varianter, og det skulle være nemt at finde en øl
til enhver smag og ret i deres sortiment.

StFreuillien har jeg også fået ros for at servere i stedet for vin.

Hvis jeg vidste noget om menuen ville jeg kunne vejlede bedre, for der
er lige så stor forskel, hvis ikke større, på hvilke øl der egner sig
til forskellige retter.

Det er jo lidt dumt at servere en tung stout til en let ret (hvor man
ellers ville vælge en frugtagtig hvidvin).

Især Belgien har en væld af lette frugtagtige overgærede øltyper, som
egner sig fortrineligt til fisk og salater.

Der har tidligere været nogle tråde om øl her i gruppen, så jeg ved der
er folk som kan give dig tips til hvor du kan handle i Kbh. og samtidig
få råd i butikken om hvad der egner sig til jeres menu.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 01-09-05 20:48

ASKF skrev:

> Ale No 16 fra Refsvindinge (nok stadig Danmarks bedste ale).

Der er efterhånden mange gode ales. Brøckhouse og Grauballe har også nogle
gode ales.

> [...]
> er folk som kan give dig tips til hvor du kan handle i Kbh. og samtidig
> få råd i butikken om hvad der egner sig til jeres menu.

www.ale.dk er jo et godt sted at starte.

Nogle store flasker Christoffel går til mange retter og ser festligt ud.
Måske en lambic til velkomst/forret.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard