Stenplade til køkken
Fra : Soren.Kongstad@gmail~

Dato : 24-08-05 15:16

Vi skal bruge en stenplade til afsætningsplads for vores komfur.
Pladen skal være ca 65x60x3 cm, og meget gerne sort.

Lidt undersøgelser har overbevist mig om at granit er et godt valg -
det skulle være mere bestandigt end marmor.

Er der nogen der har nogen gode råd? Jeg har også hørt om plader som
er lavet "kunstigt" ved at samle sten med noget bindemiddel?

Hvor er det bedst (og gerne billigst) at få lavet en sådan plade,
skal jeg bare rende ned i det lokale stenhuggeri?

/Søren

Fra : Jacob

Dato : 24-08-05 17:24

> [...]
>
>Lidt undersøgelser har overbevist mig om at granit er et godt valg -
>det skulle være mere bestandigt end marmor.

Ja, granit er væsentligt hårdere end marmor!

> [...]
>
>Hvor er det bedst (og gerne billigst) at få lavet en sådan plade,
>skal jeg bare rende ned i det lokale stenhuggeri?

Både det lokale stenhuggeri og det lokale byggemarked kan klare den. Du kan
evt også prøve den blå avis? Det er vist den eneste måde at spare på.

Mvh Jacob

Fra : Max

Dato : 24-08-05 20:54

Hej Søren

>Lidt undersøgelser har overbevist mig om at granit er et godt valg -
>det skulle være mere bestandigt end marmor.

Granit er godt, men sort granit er noget bøvl at holde ren, fedtede
stænk og fingre ses meget tydelig på det. Men det holder til gengæld
i evigheder. Gå ned til din lokale køkkenelement biks, de har mange
modeller at vælge imellem og det stykke du skal bruge koster
såmændt ikke en bondegård at få lavet.

Mvh Max

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 25-08-05 09:24

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Søren

> Granit er godt, men sort granit er noget bøvl at holde ren, fedtede
> stænk og fingre ses meget tydelig på det. Men det holder til gengæld
> i evigheder.

Der er nok en der ikke giver sin plade fedt...

Når en granit plade har fået fedt/olie nok kan man fx ikke lave fingeraftryk
på den.

Br,
Morten, som er glad for sin sorte granit køkkenbordplade.

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-08-05 22:25

Granit er hårdere end marmor. Begge dele _kan_ dog ridses og misfarves eller
få fedtpletter i overfladen. Ved højglanspoleret sort granit vil ridser
kunne ses. En type med lidt mønster eller især en type der ikke er helt
glatpoleret vil skjule ridser bedre.
Forskellige typer marmor: http://www.mosaikstein.de/i/marmor.jpg
Forskellige typer granit:
http://www.fliesen-karrenbrock.de/images/Granit-Auswahl.jpg

Skifer (sten) er også en mulighed - det er hårdt, sort og smukt - og kan
både fåes med glat eller ru overflade (ved ru overflade ses
ridser+fedtfingre ikke så meget).
Italiensk skifer:
http://www.e-nielsen.dk/images/typer/skifer/Italienskskifer.jpg
Portugisisk sleben skifer:
http://www.e-nielsen.dk/images/typer/skifer/Portugisisk%20Skifer%20sleben.jpg

Terazzo/terasso er en gammel sydlandsk teknik hvor man støber en plade af
knust granit eller marmor, som så kan poleres op. De fleste kender teknikken
fra gamle badeværelser fra 50'erne, hvor det sort/hvid mønstrede gulv er
lavet af terazzo - men det er faktisk en hel kunstart hvor man kan få alle
farver og mønstre. En terazzo plade er _meget_ holdbar. De fleste
badeværelsesgulve fra 50'erne står fint den dag idag - og kan i øvrigt
slibes og behandles så de bliver som nye at se på.
Forskellige typer terazzo:
http://www.omega99.cz/OMEGA_99_spol_s_r_o/Pictures/terazzova_smes/vzorek02.jpg
http://www.usbr.gov/lc/images/gallery/hoover/terazzo3.gif
http://www.eugenesargent.com/images/owltable.jpg
http://www.rutkowsky.nl/Images/Tuinmeubelen/P1010001.JPG

Silvan har granitplader fra 50x60x3 og opad i str. fra 199 kr (China white
som er sort/grå/hvid meleret, er vist deres billigeste). Jeg tror deres
sorte granitplader ligger omkring 499 kr. Andre byggemarkeder, stenhuggere
eller køkkenfirmaer kan også klare den. Du skal regne med en pris på ca.
3000-4000 kr/m2 for granitplade eller skiferplade udskåret på mål i
"ikke-standard" størrelse (og hvor du så har et stort udvalg af
typer/mønstre/farver at vælge i mellem) - altså mellem 1170 og 1560 kr. for
det stykke du skal bruge.

Den aller billigste løsning vil nok være at købe granit eller marmor fliser
og så mure en plade der passer ved siden af komfuret. Silvan har granit og
marmor fliser fra ca. 120 kr/m2.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Soren.Kongstad@gmail~

Dato : 25-08-05 08:46

Tak for jeres svar!

Jeg tror jeg må ned at tale med min lokale stenhugger;)

/Søren

Fra : TG4600

Dato : 25-08-05 09:01

<Soren.Kongstad@gmail.com> wrote in message
Tak for jeres svar!

Jeg tror jeg må ned at tale med min lokale stenhugger;)

/Søren

Hvor i verden befinder du dig?
Næstved Flisecenter har et pænt stort udvalg
(http://www.flisecenter.dk/Default.asp?ID=192) og priserne er ikke
afskrækkende.. Jeg har ingen andele i firmaet, men er meget godt tilfreds
med den de granitbordplader vi fik derfra for 1½ år siden.

/TG

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 25-08-05 09:25

Nu når det kun er en aflægnings plade du skal have, så check lige silvan
også.

Br,
Morten

Fra : Finn Hybjerg Hansen