800 liters akvarie i Hus - vægt ?
Fra : Michael Petersen

Dato : 23-08-05 23:23

En tråd mere om mit snart nye akvarie ;)

Jeg bor i hus, hvor der er kælder.
....jeg havde tænkt mig at still akvariet i stuen.
....det vejer vel ca. et ton.

Når jeg banker på loftet i kælderen (op til stuen), så virker den ikke
særlig stabil (en lyd, som om der er luft imellem).

Men... et tons, på et avarie der er 2 meter langt - så meget vægt på sådan
et lille sted.

Skal jeg vaære bange/tage højde for at det kan falde igennem gulvet ?

Huset er fra 1954.

Med venlig hilsen.

Fra : Martin Bak

Dato : 24-08-05 02:49

"Michael Petersen" <michaelFJERN@DETTEmpetersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et lille sted.
>
> Skal jeg vaære bange/tage højde for at det kan falde igennem gulvet ?

Kort sagt, ja!

Eller. Det vil næppe falde igennem gulvet, men risikoen er der for, at hvis
du stiller det uheldigt, så vil det kunne trykke så meget at gulvet gir sig.
Det vil betyde, at akvariet vil vride, og i værste konsekvens blive utæt
eller helt gå i stykker.

Jeg har selv et 830 liters på et gulv der ligger på strøer over en
krybekælder. Mit står på et stativ med 10 ben.

Tag følgende i betragtning:
Vægten fra akvariet skal fordeles over så mange strøer som muligt. Det kan
sikres ved, at lægge en kraftig (min 22 mm) krydsfinersplade under stativet.
Denne vil fordele vægten jævnt.

Stil, såvidt muligt akvariet op ad en bærende væg, altså hvor dine strøer
eller bjælker hviler af på muren i kælderen.

Akvariet vatrer du op før det fyldes med vand. Nemmest er det, at hælde bare
så maget vand i, at du med lethed kan bedømme vandlinien i forhold til den
nederste alu-ramme, (hvis der er sådan en?)

Når du så fylder akvariet yderligere, så gør det i etaper, så du dels kan
bedømme om vandlinien ændrer vinkel i forhold til akvariet, (vil tyde på
nedbøjning af gulvet) og så for at kontrollere, at tanken er helt tæt
undervejs.

Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 24-08-05 02:58

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Foto af mit, incl. plade men ekscl. vand og fisk, i dk.binær:

Martin

Fra : Jens G

Dato : 24-08-05 16:39

On Wed, 24 Aug 2005 00:22:40 +0200, "Michael Petersen"
<michaelFJERN@DETTEmpetersen.dk> wrote:

>Men... et tons, på et avarie der er 2 meter langt - så meget vægt på sådan
>et lille sted.

Ja, det vejer godt, sådan et. Og det fylder vel kun 55-60 cm i
bredden, så det ialt bliver lidt over en kvadratmeter?

>Skal jeg vaære bange/tage højde for at det kan falde igennem gulvet ?

Der er da godt nok en risiko.

Da jeg havde mit 530L akvarium fik jeg savet en tyk vandfast
krydsfinerplade som akvariet stod på, så vægten fra de seks ben(dit
har vel 8 ben) blev lidt bedre fordelt. Pladen lakerede jeg sort, og
det så ret godt ud sammen med de alufarvede porsaben, og de sorte
skabslåger der var på bordet.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.