Cremefine - smagstest.
Fra : Peter Westh

Dato : 23-08-05 19:45

Man skal som bekendt prøve alt én gang, og for at det ikke skulle hedde sig
at jeg udtaler mig om ting jeg ikke har kendskab til købte jeg i dag en
flaske Cremefine til piskning og lavede gammeldags æblekage med den.

Jeg har spist mange mærkelige ting. Tofu-is; Frugttærter bagt af maltsirup,
olie og sojamel; Carobbarer af johannesbrødmel og palmeolie. Kornkaffe.
Vægtkonsulenternes kager bagt af kalorielet mayonnaise, sødemiddel og
skummetmælkspulver. Diabetikerkager bagt med grovmel, minarine og sakkarin.
Flødeskumskager med Fromage Frais i stedet for fløde. Jeg kunne blive ved.
Men jeg kan uden at overdrive sige at Cremefine er noget af det værste jeg
har nogensinde har smagt.

Ligheden med flødeskum er ikke-eksisterende, det giver end ikke de svageste
mindelser om de mælkeprodukter, det ellers deler hylde med i supermarkedet.
Farven er hvid som vægmaling, og lugten er neutral med en svag odør af harsk
olie. Når man får det ind i munden minder det først om det såkaldte Guf, man
kan få på sin vaffelis, bortset fra at det ikke er sødt. Men efter kort tid
spreder det sig som et fedtet lag ud over tunge og gane, og fylder munden
med smagen af ... Nivea-creme.

Lad de, der ikke kan smage forskel, spise det med helse - der findes jo også
mennesker der foretrækker stegemargarine frem for smør. Men i mine øjne er
Cremefine en synd mod Guds skaberværk.

Peter

Fra : Padre

Dato : 23-08-05 19:56

> [...]
tid
> spreder det sig som et fedtet lag ud over tunge og gane, og fylder munden

Tak for advarslen. Jeg må indrømme at jeg er fordomsfuld nok til at have
fordømt det uden at have strakt mig så vidt som du.

padre

Fra : Christian Hansen

Dato : 23-08-05 20:13

Padre wrote:

> Tak for advarslen. Jeg må indrømme at jeg er fordomsfuld nok til at have
> fordømt det uden at have strakt mig så vidt som du.

Samme her. Hvis man vil have noget, som smager af fløde... ja så skal
man købe fløde :)

Mvh Christian

Fra : Ditte

Dato : 23-08-05 20:18

> Ligheden med flødeskum er ikke-eksisterende,
> Peter

Hej

De få gange jeg har smagt det, er jeg hellere forundt.
Jeg får smagen af plantemargarine, hvilket ikke hører til en flødeoplevelse.
Så hellere undvære.

Hilsen Ditte

Fra : Inger

Dato : 23-08-05 21:21

Peter Westh wrote:
> Man skal som bekendt prøve alt én gang, og for at det ikke skulle hedde sig
> at jeg udtaler mig om ting jeg ikke har kendskab til købte jeg i dag en
> flaske Cremefine til piskning og lavede gammeldags æblekage med den.

Har du også prøvet den til madlavning? F.eks. i en sovs eller lignende?

Inger

Fra : Peter Westh

Dato : 23-08-05 21:33

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse
> Har du også prøvet den til madlavning? F.eks. i en sovs eller lignende?

Nej, det har jeg ikke. Hvis jeg skulle finde på det ville jeg nok forsøge
mig med Arlas madlavningsfløde, der i hvert fald ifølge deklaration slet og
ret består af fløde jævnet med hvedemel.

/P

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 21:27

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men jeg kan uden at overdrive sige at Cremefine er noget af det værste jeg

Jeg er nærmest enig. Hos mig står klejne-gespensterne med kalorielet
mayonnaise, skummetmælkspulver, sødemiddel og grovmel og Cremefine, af
enhver art, lige.

Det er kun fløde der smager af fløde. Men der er altid dem der ikke kan
smage forskel på fløde og cremefine, ligesom der også er folk der ikke kan
smage forskel på rigtigt smør og plantemargarine.... Det er slemt at sove
ude et fremmed sted og så få serveret plantemargarine til
søndagsrundstykkerne.

Tina

Fra : Leo

Dato : 24-08-05 14:41

> Det er slemt at sove ude et fremmed sted og så få serveret
> plantemargarine til søndagsrundstykkerne.

Det kan man da kalde en mild underdrivelse.

Min værste oplevelse med plantemargarine er et besøg hos noget familie, der
i den bedste mening serverede os et stykke med røget laks - rigtig god røget
laks. Desværre blev det serveret med et underlag af tandmargarine.
Det kunne nu godt have smagt bedre.
Men pointen er, at de aldrig spiste andet end plantemargarine, fordi de ikke
kunne smage forskel.

I øvrigt har jeg aldrig helt forstået idéen med ikke at bruge den ægte vare.
Det er fint nok at bruge en fromage frais i en ret - men man skal ikke
forsøge at bilde nogen ind, at det er creme fraiche 38. Og man kan sagtens
bruge stnbiderrogn - men man skal ikke bilde nogen ind, at det er støræg.
Derfor foretrækker jeg æggene naturel.
Så kan man lige så godt forsøge at bilde folk ind, at en appelsinvand består
af friskpresset saft og brus.

Fra : Gazi

Dato : 23-08-05 21:43

"Peter Westh" skrev d. 23-08-05 19:45 dette indlæg :
> [...]
jo også
> mennesker der foretrækker stegemargarine frem for smør. Men i mine

Jeg er helt enig, det er ingen fornøjelse. Så hellere undvære og så
engang imellem skeje ud med den rigtige vare og så nyde det.

Hilsen Gazi

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 24-08-05 17:19

> [...]
>med smagen af ... Nivea-creme.
>
>Lad de, der ikke kan smage forskel,
>spise det med helse - der findes jo også

Tak for din IKKE forudindtaget mening om Creme Fine piske. Jeg må
indrømme jeg aldrig har spist nivea-creme, hvilket nok er en fejl.
Desværre er fremskridtet, lige som sex, kommet for at blive, vi
kan vel ikke skrue tiden tilbage til sort-hvid tv uden
undertekster.
Mel tilsat fløde, ja den er sikkert god i kaffen. Du nævner også
plantemargarine, og det gør mange andre også, men jeg vil påstå at
hvis man køber en ordentlig kvalitet, så er det svært at smage
forskel, hvis man ikke lige ved det, men nu kalder du vel heller
ikke Kærgården for smør?
Kan jeg friste med Creme fine vanilla, den er ikke hvid, og
vanilla smagen skulle jo nok tage det "værste".
Stegemargarine? er du på det niveau - man bruger vel flydende
margarine af den sunde slags.
Nu er der så lige Becel pro activ som, sammen med sund kost og
motion, nedsætter kolesteroltallet, men det er vel også for
kunstigt?
Orla Zinck (eller hvordan det staves) har ikke levet forgæves, og
det har div. mesterkokke heller ikke, for industrien laver noget
forfærdelig junk. Nej - papvin,discount øl og sodavand det ved man
hvad er, og lad os så lige holde os til de gode gamle produkter,
vi kan jo altid få medicin for div. kredsløbssygdomme og andre
skavanker, men ok, det er sjovt så længe det varer.
Med mange Muh èr

--
thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-08-05 17:59

"Thomas Peter Bitsch (slet J5NMW)" <tpbknorr@J5NMWpost.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:11249005640.204440439930455@dtext.news.tele.dk

Jeg fatter nada af dit indlæg. Kan du - med få ord - fortælle, hvad dit
budskab er?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/23/05)

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 24-08-05 18:09

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
>"Thomas Peter Bitsch (slet J5NMW)"
><tpbknorr@J5NMWpost.tele.dk> skrev i
>en meddelelse
>ext.news.tele.dk
>
>Jeg fatter nada af dit indlæg. Kan
>du - med få ord - fortælle, hvad dit
>budskab er?
>
>--
>-Jens B.
>http://www.fotolog.dk - My photo
>diary (Last updated 8/23/05)
>http://gallery.bruun.com/index.php?
>cat=10003 - My photo gallery

Ja, læs de øvrige indlæg eller gå videre til en anden kategori.
thomas pb

Fra : JytteJ

Dato : 25-08-05 09:41

"Thomas Peter Bitsch (slet VIB27)" <tpbknorr@VIB27post.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11249035540.702553262023024@dtext.news.tele.dk...

> Ja, læs de øvrige indlæg eller gå videre til en anden kategori.
> thomas pb

Eller lær at stave, så du kan læse hvad der står i indlægget, det er da
ikke til at tage fejl af.

JytteJ

Fra : Peter Westh

Dato : 24-08-05 18:25

> [...]
> Desværre er fremskridtet, lige som sex, kommet for at blive, vi
> kan vel ikke skrue tiden tilbage til sort-hvid tv uden

Nej, tilsætningsstoffer er helt sikkert en glimrende ting i mange
sammenhænge.

> Mel tilsat fløde, ja den er sikkert god i kaffen.

Nej det er den jo nok ikke, men i en flødesauce giver det vel mening.

> [...]
> hvis man køber en ordentlig kvalitet, så er det svært at smage
> forskel, hvis man ikke lige ved det, men nu kalder du vel heller

Hvilken kvalitet margarine tænker du på?

Jeg har smagt plantemargarine der smagte - lad os sige tåleligt, og i nogle
sammenhænge kan det da godt glide ned. Som Rolf Lund skriver i Kogebog for
Fattigrøve: Smør koster tre gange så meget som margarine, men smager kun
dobbelt så godt. Men jeg har nu aldrig smagt plantemargarine der kunne
forveksles med smør, selvom det er et udbredt reklamefif at påstå det.

Og nej, jeg ville ikke kalde Kærgården for smør. Og ja, jeg kan godt smage
(og se) forskel.

> Kan jeg friste med Creme fine vanilla, den er ikke hvid, og
> vanilla smagen skulle jo nok tage det "værste".

Nu synes jeg nok at jeg har ofret mig nok for videnskaben, ellers tak

> [...]
> Nu er der så lige Becel pro activ som, sammen med sund kost og
> motion, nedsætter kolesteroltallet, men det er vel også for

Jeg prøvede at klemme Becel ProActive ind i min kost en overgang, fordi mit
kolesteroltal var for højt, men jeg kunne simpelthen ikke spise store nok
mængder til, at det kunne gøre en forskel. Jeg spiser normalt hverken smør
eller margarine på brødet, og man kan jo ikke bruge Becel til madlavning. Så
jeg kastede mig i stedet over Oliven- og rapsolie, nødder, peanutbutter og
andre gode kilder til monoumættede fedtsyrer, og fik mit kolesteroltal ned
fra syv til godt fire på et par måneder.

> [...]
> vi kan jo altid få medicin for div. kredsløbssygdomme og andre
> skavanker, men ok, det er sjovt så længe det varer.

Hvis du tror at Cremefine er sundere end fløde tror jeg du er blevet narret.
Jo, der er måske mindre fedt i Cremefine til piskning end i piskefløde, men
man kan jo ikke ligefrem kalde et produkt med en fedtprocent på 19
fedtfattigt, kan man?

Og modsat Becel har Cremefine ikke nogen specielt favorabel
fedtsyresammensætning, tværtimod. Ifølge
http://www.cremefine.dk/default.asp?pageid=58 er 89% af fedtet i Cremefine
til pisking mættet fedt, mod 66% i piskefløde. Fedtet stammer fra "raps,
palme, kokos og palmekerne olie", bortset fra førstnævnte de klart mest
usunde fedtstoffer vi har.

MVH

Peter

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 24-08-05 18:35

> [...]
>
>Og modsat Becel har Cremefine ikke
>nogen specielt favorabel
>fedtsyresammensætning, tværtimod. Ifølge

Tak for en god dialog, men Becel flydende er nu rigtig god til
stegning, og jeg beundrer dig for at få dit kolesteroltal ned på
en anderledes måde, uden at bruge medicin eller andet.
Lad os drikke et godt glas rødvin, og sige: "enhver er salig i sin
tro".
venlig hilsen
thomas

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-09-05 09:43

[Peter Westh | Wed, 24 Aug 2005 19:25:26 +0200]

> [...]
>til pisking mættet fedt, mod 66% i piskefløde. Fedtet stammer fra "raps,
>palme, kokos og palmekerne olie", bortset fra førstnævnte de klart mest

Arv, endnu engang blev jeg narret.

Her gik jeg troede at det var nogle halvdygtige fødevareudviklere der havde
sammensat et flødeerstatningsprodukt med en bedre fedtsyresammensætning til
når markedet engang opstod...

Så i virkeligheden har de lavet noget der (for dem) måske er billigere end
fløde og sælger det til de forbrugere der tror at det er sundere - "smart".

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jørgen Hess

Dato : 24-08-05 19:59

--
> thomas

Hvorfor skal det sort-hvide fjernsyn nu blandes ind i det? Ok vi har i
mellemtiden fået farve.
Men teksterne: Jeg har set Perry Mason MED undertekster i 1964. Og så
præsident Kennedys begravelse sendt direkte over satellit i efteråret 1963.
I samme periode var eneste specialprodukt fra mejerierne: Tykmælk.
Og så kunne man købe margarine hvor der endnu ikke skelnedes mellem stege
eller andet.
Man kunne også købe frugtdrikke med brus i form af pulvere der indeholdt
farver og kemikalier der er forbudt i dag, men det smagte da meget godt.
(For en 9-årig
mvh
Jørgen

Fra : Max

Dato : 24-08-05 21:03

Hej Jørgen

> Hvorfor skal det sort-hvide fjernsyn nu blandes ind i det? Ok vi har i
> mellemtiden fået farve.

Farver er nu ikke en kvalitet i sig selv.

> Og så kunne man købe margarine hvor der endnu ikke skelnedes mellem stege
> eller andet.

Var det ikke på det tidspunkt at Bellis så småt dukkede op ?

> Man kunne også købe frugtdrikke med brus i form af pulvere der indeholdt
> farver og kemikalier der er forbudt i dag, men det smagte da meget godt.

Kan godt huske det og orangeade ;) Forøvrigt den orangeade som spritterne
drak fortyndet med husholdningssprit ;(

Husker du deb brune kunsthonning ?

Mvh Max

Fra : Jørgen Hess

Dato : 24-08-05 22:03

> Hej Jørgen

> Farver er nu ikke en kvalitet i sig selv.

> Var det ikke på det tidspunkt at Bellis så småt dukkede op ?

Jo, det blev bl.a. anprist af sundhedsguruen af den tid: Knud Lundberg.

> Kan godt huske det og orangeade ;) Forøvrigt den orangeade som spritterne
> drak fortyndet med husholdningssprit ;(

Nu skal vi bare huske at husholdningsspritten dengang ikke var så farlig som
den vi har nu. Det farlige opstod da der efterhånden havde udviklet sig en
hel subkultur ud i rensningen af sprit med aktiv kul. Modtrækket var
kemikalier som det aktive kul ikke kunne "se", men det gjorde desværre
spritten farlig for sprittere.
Der skete i øvrigt en del ulykker med det rensede sprit: Kun hvis man købte
sprit fra De Danske Spritfabrikker kunne man være sikker på at det var
ethanol. På denatureret sprit havde DDS ikke monopol, derfor fandtes andre
fabrikater af sprit der kunne indeholde træsprit eller propylalkohol.

> Husker du deb brune kunsthonning ?

Kan ikke huske om jeg har smagt det, vi spiste og spiser ikke særlig meget
honning. De få gange vi købte har det altid været dansk honning.

Har en bog fra 1945: "Den store Receptsamling" af Civilingeniør Pierre S.
Gauguin.
Det er tilsyneladende den eneste bog af sin art. For nogle få år siden ledte
jeg på biblioteket efter noget nyere, men der blev faktist kun henvist til
netop denne bog.:

Receptnr.: 104 Honningaroma:

100g friske lindeblomster udtrækkes med
500 g alkohol (50%). Der filtreres og tilsættes
5 dråber geraniumolie.

Kunsthonning:

1. Receptnr 105

1500 g sukker
500 cm3 vand
5 g ren myresyre
ca. 10 g natron
Vandet og sukkeret blandes under forsigtig opvarmning og omrøring. Dernæst
tilsættes myresyren. Massen holdes 2-3 timer på ca. 80 grader, hvorefter man
tilsætter natron, indtil luftudviklingen ophører. Farve (sukkerkulør) og
honningaroma tilsættes efter behag.

Der er 5 andre opskrifter bl.a. med kærnemælk.

Bruspulver med frugtsmag
(Efter sammenblandingen tørres ved 25-30 grader)

Appelsin
Receptnr 405

190 g natriumbikarbonat
200 g vinsyre
200 g sukker
40 g appelsinessens opløst i
185 g alkohol (95%)

Aner ikke om alle råvarerne kan købes og ved heller ikke noget om mængden
til en færdig drik.

Der er mange lemonade og bruspulver recepter.

mvh
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 22:30

> Husker du deb brune kunsthonning ?

Hvornår ca. forsvandt den fra hylderne?

Tina

Fra : Max

Dato : 24-08-05 22:42

Hej Tina

> Hvornår ca. forsvandt den fra hylderne?

Mon ikke det har været midt i halvfjerdserne ?

Vi havde her i byen noget der hed honningkompagniet, de
havde et logo med en tegnet bjørn der sidder op ad et træ
med en krukke mellem benene. De lavede både brun og
almindelig kunst honning.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 09:03

> [...]
> havde et logo med en tegnet bjørn der sidder op ad et træ
> med en krukke mellem benene. De lavede både brun og

Så er det den brune kunsthonning jeg stadig kan huske smagen af. Jeg har vel
været et par år på det tidspunkt (jo, jeg kan huske det meste fra jeg var 2
år gammel), da en eller anden smute en honningmad til mig med det dér brune
stads. Først som voksen er jeg begyndt at spise honning igen.

Tina

Fra : Jørgen Hess

Dato : 25-08-05 09:05

> [...]
> havde et logo med en tegnet bjørn der sidder op ad et træ
> med en krukke mellem benene. De lavede både brun og

Jeg mener faktisk det blev forbudt!!
Det var noget af det første vi blev konfronteret med som EF-borgere. Sammen
med den krumme agurk og spegepølse. Ordet spegepølse er beskyttet derhen at
pølsen skal indeholde en hvis mængde kød i forhold til fedt og
tilsætningsstoffer og være uden farve, mens ordet salami er mere frit. Mener
"3 stjernet" fik nogle problemer med produktet.
Det samme med honning. Honning er underforstået bihonning, derfor må andre
sukkerprodukter ikke hedde noget med honning.
mvh
Jørgen

Fra : Max

Dato : 25-08-05 09:58

Hej Jørgen

> Jeg mener faktisk det blev forbudt!!

Mon ikke at det bare ikke måtte kaldes honning mere og dermed
mistede markedsandele.

> [...]
Mener
> "3 stjernet" fik nogle problemer med produktet.

Det er ordet salami der er beskyttet, derfor mistede Salami Åge navnet hvor
ordet salami ind gik i.

Forøvrigt er den sag med den krumme agurk en af de mest misforståede
sager der har været oppe at vende.

> Det samme med honning. Honning er underforstået bihonning, derfor må andre
> sukkerprodukter ikke hedde noget med honning.

Jeg ved ikke om honning skal være ægte for der er ingen konsekvens i den
lovgivning EF har lavet på området, f.eks. er der ikke krav om at der skal
være
mandler i marzipan, der behøver nok heller ikke være cacao i chokolade og
og rejer i rejesalat.

Mvh Max

Fra : JytteJ

Dato : 25-08-05 09:40

> [...]
> vanilla smagen skulle jo nok tage det "værste".
> Stegemargarine? er du på det niveau - man bruger vel flydende

Aldrig i livet, man bruger ordentlige koldpressede olier.

JytteJ

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 25-08-05 16:10

JytteJ <missmerkur@esenet.dk> skrev:

>"Thomas Peter Bitsch (slet J5NMW)"
> [...]
Også til pandekager??
Thomas

--
thomas pb

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-08-05 15:44

Peter Westh skrev:
> [...]
> findes jo også mennesker der foretrækker stegemargarine frem
> for smør. Men i mine øjne er Cremefine en synd mod Guds

Kan Cremefine evt. bruges til noget fornuftigt i byggebranchen?

Jeg tænkte nærmest på noget med hulrumsisolering eller fugning.
Eller ville det være synd for musene og andre små skabninger?

--
'rluf :·)

Fra : Peter Westh

Dato : 26-08-05 15:59

> Kan Cremefine evt. bruges til noget fornuftigt i byggebranchen?
>
> Jeg tænkte nærmest på noget med hulrumsisolering eller fugning.
> Eller ville det være synd for musene og andre små skabninger?

Jeg vil tro det er mere egnet til at fylde i brystproteser.

/P

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 27-08-05 16:48

Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev:
>"Herluf Holdt, 3140"
><herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev
>i en meddelelse
>2.news.tele.dk...

>Jeg vil tro det er mere egnet til
>at fylde i brystproteser.
>
>/P
Lad mig endelig høre om dine erfaringer, for hvis det var dig jeg
så, så bør du have paryk, og trænger til at blive barberet, og få
næsen farvet normal.
thomas pb

Fra : Peter Westh

Dato : 27-08-05 19:31

"Thomas Peter Bitsch (slet ZJD1X)" <tpbknorr@ZJD1Xpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11251579020.780750237542033@dtext.news.tele.dk...

Hvem har dog tisset på din sukkermad, Thomas? Vi har kun det sjov vi selv
laver.

/P

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 27-08-05 08:55

> [...]
>
>Jeg tænkte nærmest på noget med hulrumsisolering eller fugning.
>Eller ville det være synd for musene og andre små skabninger?

Er du murer? og efterlyser noget billigere til at fortsætte dit
byggesjusk med, eller har du bare hældt 1 liter papvin, til 19.95
ned i "kloaken". Nu skriver du heller ikke hvilken variant, men 3
er måske 2 for meget for dig - og så vil jeg gerne henvise dig til
mudderkastning.
PS. Har du prøvet Arla karry sauce, den binder bedre.
thomas

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-08-05 20:09

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> mælte sligt:

>Jeg kunne blive ved.
>Men jeg kan uden at overdrive sige at Cremefine er noget af det værste jeg
>har nogensinde har smagt.
[...]

Jeg spiste en skål jordbær med letpisket cremefine til den anden dag og
det gjorde sig acceptabelt. Ikke så godt som flødeskum, men absolut ikke
forfærdeligt.

/Rasmus
--
"Tell the mob who sing your song
that they are fools and they are wrong.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-09-05 09:38

[Peter Westh | Tue, 23 Aug 2005 20:44:32 +0200]

>Lad de, der ikke kan smage forskel, spise det med helse - der findes jo også
>mennesker der foretrækker stegemargarine frem for smør. Men i mine øjne er
>Cremefine en synd mod Guds skaberværk.

Tak for advarslen. Jeg må dog indrømme at jeg lige som 'Padre' er er
fordomsfuld/vidende nok til at have fordømt det uden at have strakt mig så
vidt som du :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk