rød ris (mangler råd til tilberedning)
Fra : Søren (7400)

Dato : 22-08-05 19:53

Netto har for nylig haft "Røde ris" fra Frankrig.

Men uden vejledning i kogning. Jeg har fundet på nettet at de skulle
koges i rigeligt vand i ½ time, og stå og trække ½ time bagefter.
Andet sted stod der 1 dl. ris til 1 dl vand.

Nu har jeg prøvet begge dele, og risene er hårde som... ja ukogte ris.

What to do?

Fra : Peter Westh

Dato : 22-08-05 20:05

"Søren (7400)" <news@wem.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Andet sted stod der 1 dl. ris til 1 dl vand.
>
> Nu har jeg prøvet begge dele, og risene er hårde som... ja ukogte ris.

Jeg vaar også i Netto. Jeg kogte dem som brune ris, dvs. i ca. dobbelt vand
til de var møre - jeg tog ikke tid, men skønner at det tog ca. tre kvarter.

/P

Fra : Søren (7400)

Dato : 26-08-05 19:50

>Jeg vaar også i Netto. Jeg kogte dem som brune ris, dvs. i ca. dobbelt vand
>til de var møre - jeg tog ikke tid, men skønner at det tog ca. tre kvarter.

Hmm de er godt nok tørstige, men 2. gang er de goe... (vil nu sige
nærmere 3 dobbelt vand (kan altid hælde fra)

45 min. god tid. Hæld vandet fra, lad dem hvile i 10 minutte (så det
sidste vand fordamper) - GO´E

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-08-05 20:21

Søren (7400) skrev:

> 45 min. god tid. Hæld vandet fra, lad dem hvile i 10 minutte
> (så det sidste vand fordamper) - GO´E

/me synes at Carmargue-ris er lisså kedelige som brune ris.

Basmati- eller jasminris til mig, tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Westh

Dato : 26-08-05 20:34

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> /me synes at Carmargue-ris er lisså kedelige som brune ris.

Jeg bryder mig heller ikke særlig om nogen af delene, hvis de serveres som
de er som tilbehør. Men de kan være gode i risdeller eller som salat, og
Caemargue-risenes farve er da flot, f.eks. draperet med hakkede krydderurter
og smuldret fetaost.

/P

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-08-05 21:15

Peter Westh skrev:

> Caemargue-risenes farve er da flot, f.eks. draperet med hakkede
> krydderurter og smuldret fetaost.

Enig, men...

Så vil jeg hellere satse på en god ris, og få farven andetsteds fra.

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Søren.K (7400 Hernin~

Dato : 12-01-06 21:37

Fandt det selv (i netto selvfølgelig, på en ny pose):

Koges i 40 minutter, hvile i 20 minutter

Går ud fra de skal tilberedes ca. som: 1/3 ris til 2/3 vand: 1 dl. ris
- 2 dl. vand