Kvalm af pesta/japalenos
Fra : Bo Warming

Dato : 20-08-05 08:43

Man nauseates af gift i maden - og evt af overspisning.
Oversød og overfed mad kaldes kvalmende - metaforisk.
Jeg har været ude for at en person der roste spændende krydderitilsætninger
, nemlig pesta(basilikumsmørelse) og japalonos(mexi-chili opkvikker) påstod
at det havde været "for meget" og brugte ordet kvalmende. Et misbrugt ord.
Sartre skrev filosofi-essay "Nausea" og tusind Hollywood-makværker lader
helten kaste op efter at have set ulækkert drab - næppe med gnist af
realisme - men metaforisk måde at udtrykke at afsky ikke er påtaget (hvad
det oftest er) men at det skulle være gut-feeling og ikke-fremmedgjort

At spise lækre franske skimmeloste uden Wasa Antikknäcke til - næh
Lantknäcke hedder det - kan være "for meget"
En hel pakke Bounty som desert kan være for meget - lidt Bisca-fiberkiks
eller knækbrød til muliggør overspisning.

Men vi er selvbedragere - godt hjulpet af Hollywood - når vi tror på kvalme
ved sådant. Og der er ikke lægelig dokumentation på at nogen har kastet op
af andet end 1. gift i maden incl salmonella-toxiner 2. neurologisk sygdom
3. regulær god gammeldags overspisning , som vi kender fra fønikeres,
karatagenseres og romeres madorgier, hvor de direkte gik ud og stak en
finger i halsen for at kunne fortsætte at æde henkogte kolibri-hjerter i
tonsvis, for at bevise, at de var højt over den sultende pøbel.

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-08-05 11:26

On Sat, 20 Aug 2005 12:19:29 +0200
"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote:

> Kan den egentlig laves uden pinjekerner?

jada, jeg har lavet med hasselnødder, solsikkekerne og flere andre
sjove ting. Pinje kerner er for dyre i danmark til at jeg gider betale
for dem og f.eks. solsikkekerner er en god og billig erstatning herfor.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-08-05 11:09

> [...]
> finger i halsen for at kunne fortsætte at æde henkogte
> kolibri-hjerter i tonsvis, for at bevise, at de var højt over den

Forleden skulle jeg ned med en kasse tomme øl. Kassen havde stået udendørs
hele sommeren, og flaskerne derfor fyldt med regnvand. Før jeg læssede
kassen i bilens bagagerum, tippede jeg den på højkant, så vandet kunne løbe
ud af flaskerne. Sammen med vandet flød flere stærkt forrådnede
skov/dræbersnegle ud af flaskerne og ned på vejen. Jeg er generelt ikke
sart, og det generede mig ikke det fjerneste. Da jeg efterfølgende bukkede
mig ned for at tage fat i ølkassen igen, kom jeg til at trække vejret gennem
næsen med hovedet lige over vandet/sneglene. Tro mig; jeg måtte bruge alle
kneb for ikke at brække mig på stedet. Jeg var meget overrasket over den
voldsomme fysiske påvirkning, lugten havde på min opkastningsrefleks. Dén
oplevelse fortalte mig, man godt kan konfronteres med lugte og/eller
synsindtryk, der kan fremprovokere opkastning som en fysisk/kropslig
reaktion, der intet har med selvbedrag og hysteri at gøre.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)

Fra : ThomasB

Dato : 20-08-05 11:19

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-08-05 11:38

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Kan den egentlig laves uden pinjekerner?

Nej, så er det ikke pesto. Jeg afviser ikke, man kan lave andre fremragende
ting, hvor pinjekernerne udskiftes med andre råvarer, men så er det bare
noget andet.

Fra : marlene larsen

Dato : 20-08-05 13:15

nej så er det ikke klassisk "Pesto" altså moderen over alle pestoer, men
som jeg læser artiklen kan man vel kalde alt for pesto, tomatpesto,
rucolapesto, krydderurtepesto osv...på restauranter kan man af og til blive
meget overrasket over hvad man får hvis der står pesto på menukortet.
apopos artiklen om bevaring af farve kendte jeg en slagter der solgte meget
af sin totalt grønne og smagsløse "pesto" han blendede bare frossen spinat
med rapsolie, hvidløg, grana og kinesiske pinjekerner - men det havde en
flot farve og det var et hit !!!!!

Fra : Per Madsen

Dato : 20-08-05 17:59

> Kan den egentlig laves uden pinjekerner?

Ja, selvfølgelig kan du det...Bruger selv valnødder...og så må I kalde
pesto, priti, prusto eller hvad I vil...Det smager forrygende...

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : LR

Dato : 20-08-05 16:41

> [...]
> bruge alle kneb for ikke at brække mig på stedet. Jeg var meget overrasket
> over den voldsomme fysiske påvirkning, lugten havde på min

Det har jeg også prøvet. En ven havde helt ugudeligt sure tæer, og jeg havde
tabt noget lige ved siden af hans fødder. Da jeg buggede mig for at samle
det op, udløste det en rent mekanisk muskelsammentrækning af nogle mave- og
halsmuskler og jeg måtte bruge en stor kraftanstrængelse på at undgå at
kaste op.

Jeg har aldrig før og aldrig efter lugtet så grum en lugt. Det næstværste
var råddent kød.

- Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 21-08-05 09:18

"LR" <safdsa@asda.dk> wrote in message

> [...]
> undgå at kaste op.
>
> Jeg har aldrig før og aldrig efter lugtet så grum en lugt. Det næstværste

Smørsyre er da FRISK og spændende

Det værste er liglugt og derefter kommer lort

Da jeg havde lyske-svamp, og da jeg havde candidainfektion under
forhuden(eller rettere i urinføret, men smegma blev flydende i folden under
glanspenis), var der skarp lugt a la smørsyre, og min samleverske (valgte
at) væmmes på meterlang afstand, og min søn påstod, at udendørs kunne jeg
lugtes på meters afstand (men ikke på 1½ meter)
Men disse lugte var ikke kvalmende - skarp lugt er noget helt andet.

Kedsomhed er fremmedgørende. Lugt og smags-subtiliteter og -bevidsthed er
anti-fremmedgørende.
"DEt man ej skades af fysisk, er styrkende" frit efter Nietzsche

Fra : Bo Warming

Dato : 21-08-05 06:45

> [...]
> fysisk/kropslig reaktion, der intet har med selvbedrag og hysteri at gøre.

Du har ret i at visse forrådnelses-lugte skal med på listen over hvad kan
udløse BRÆKNINGSFORNEMMELSER. Om det er nok til at ALENE udløse brækning er
jeg tvivlende overfor. Men nogle er gode til selvsuggestion - til at gejle
sig selv op - og ler af vittigheder de føler der BØR lees af, eller
kvindeorgasmer kommer af at fake er formålstjenlig.Der er folk der kan
prutte på kommando og der er nok også nogle der kan kaste op , viljestyret,
fx for at komme i Guiness rekordbog. Men typisk er opkast især ved
forgiftning og anden forspisning, samt neurologisk sygdom. Klynk og
selvmedlidenhed fremmer motivation til at opdyrke medynkvækkende
kvalmeadfærd, og når Hollywoodhelten kaster op af at se skurkens udåd -
eller blot høre om hans mord - så er det udspring af biblens leflen for
bedragerisk kærlighedsadfærd.

Bemærk at du var LIGE VED AT KASTE OP.
Nærved og næsten slår ingen mand af hesten.

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-08-05 12:39

On Sat, 20 Aug 2005 12:38:58 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> Nejda.

> Fred med det, men s_ laver du bare ikke pesto,

jamen dog! hvem har afgjort og fastsat den nøjagtige opskrift på pesto.
Ideen med at bruge hasselnødder fik jeg fra en Italiensk kok som en
eller anden gut fra BBC food besøgte.

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-08-05 13:24

On Sat, 20 Aug 2005 13:47:37 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> Det ved jeg ikke, men hvorfor denne iver efter at g_re sproget s_
> un_jagtigt som muligt? Pesto er en ganske simpel ting, med ganske f_
> ingredienser. Den n_jagtige opskrift er s_ledes noget lettere at
> definere end opskriften p_ s_ mange andre ting.

Som andre vist også har nævnt så kommer navnet basalt set af at
smadre/mose/slå ingredienser sammen (pistare fra latin) hvilket er
tilfældet i både det italienske Pesto og det franske Pistou. Til tider
sker det under f.eks. navnet "genovese" hvilket jeg vil tro ofte er
pga. den franske navnesnopperi.
Der findes oceaner af opskrifter på begge ting hvor der varieres i
ingredienserne. Som du selv siger så er det typisk at der i pesto er
Pinje kerner i grundopskriften imens der i Pistou er parmasan ost.
"smagen" i begge ting varierer dog ofte og begge ting findes både med
og uden pinjekerner.

> N_r jeg p_ et menukort i en restaurant kan l_se, at der i denne eller
> hin ret indg_r pesto, s_ forventer jeg, den er lavet med pinjekerner.
> Er den lavet med solsikkekerner, er det imo fup at kalde det for
> pesto. Ganske som det er fup at kalde en ret for Wienerschnitzel,
> hvis k_det ikke er kalvek_d, selvom mange fors_ger at snyde med
> f.eks. som_rbrad.

Står der bare Pesto så spørger jeg hvilken type. Ellers forventer jeg
de skriver basilikum pesto, Tomat pesto, Peber pesto osv.

> Og hvad s_? Jeg har da ikke p_st_et, brug af alternativer til
> pinjekerner skulle g_re resultatet d_rligt. Det er bare _ikke_ pesto,
> lige meget hvor meget, du vender og drejer det.

En af de helt store ting for tiden i italien er at få registreret
gamle opskrifter som originaler hos provincial Chamber of Commerce så
andre ikke kan "misbruge" navnet. Herunder er også Pesto registreret
( under "Vero Tipico Pesto Genovese" af The order of the Brotherhood
of Pesto). I den opskrift indgår pinjekerner slet ikke.
Der står følgende i registreringen:
basilikum blade af den type de har mellem Genova Pra og Pagli.
Hvidløg
Sardiner
Parmagnaio ost
lidt smør
og massere af oliven olie fra samme egn

men altså ingen pinjekerner.

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-08-05 13:29

On Sat, 20 Aug 2005 14:23:59 +0200
Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:
[snip]

nåja og så er det forresten oprindelsessteder for basilikummen der
afgør navnet

Pesto Genovese - basilikum kommer fra Genovese Prá
Pesto Ligure - Basilikum kommer fra Albenga området.

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-08-05 14:18

On Sat, 20 Aug 2005 14:56:17 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
> Jeg kan ikke finde bel_g for din p_stand. P_ www.pesto.net, der ogs_
> beskriver PESTO DOC og Pesto Genovese, er ikke _n opskrift p_ pesto
> uden pinjekerner (eller basilikum, for den sags skyld).

hvor står der pinjekerner? Fra pestoens historie på netop den side:

----
The latter, father and son, in calling it "a pounded mixture or flavour
with garlic" (pesto) defined its composition as follows: a clove of
garlic, basil (baxaicò), Sardinian and Parmigiano cheese, grated and
mixed together; pound everything with a little butter to make a paste,
dilute it all with plenty of fine oil.
----
Questi ultimi, padre e figlio, nel denominarlo "battuto o
sapore all'aglio" (pesto) cosi' ne definiscono la composizione: uno
spicchio d'aglio, basilico (baxaicò), formaggio sardo e parmigiano,
grattuggiati e mescolati insieme;
----

At de så sælger produkter hvor det er i er en anden sag - men det viser
så igen bare at "det originale" er hvad tidens trend siger og ikke det
rigtige "originale".

Jeg har fået pesto et hav af gange i italien (det er en af mine
favoritter så derfor spiser jeg det tit), og der har variationerne
været mange. eneste ingredienser som altid går igen er basilikum,
hvidløg og olie.

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 20-08-05 14:38

> [...]
> finger i halsen for at kunne fortsætte at æde henkogte kolibri-hjerter i
> tonsvis, for at bevise, at de var højt over den sultende pøbel.

Jeg tror blot din kvalme skyldes for lav medicinering

Fra : Bo Warming

Dato : 21-08-05 06:55

"Torben Bjørgheim Abilgaard" <toa@bt.dk> wrote in message
> krydderitilsætninger
> påstod

> kvalme
>>
> Jeg tror blot din kvalme skyldes for lav medicinering

Om vinteren tager jeg nok en magnyl-pille for hovedpine ugentligt i snit -
aldrig anden medicin. Udover dobbelt af samme pille efter druk, for at
mindske tømmermænd.
Om sommeren hvor jeg er i haven er mit velbefindende langt bedre så
smerte-symptombehandlings-pille er kun i brug månedligt.
Det har næppe betydning her.

Jeg føler NÆSTEN medskyld i at belemre dk.politik med pinjekerne-snak, men
fejlen er altså hos de der forlader politisk og mad relevant snak og drejer
tråden til kun mad - DE skulle have ophørt at X-poste.

Iøvrigt er pest-etellerandet et ord med mange betydninger, og rør du tørrede
basilikumblade i stegefedt vil jeg kalde det pestos
Definition er især "fed krem, hvor basilikum er dominerende krydderi"

Fra : [DK6400] Brian Houga~

Dato : 20-08-05 20:51

Bo Warming skrev:

> Men vi er selvbedragere - godt hjulpet af Hollywood -

Jamen uha, så *er* det sørme godt, at vi har dig, Oh lysende Ånd,
til at oplyse os om hvad fakta er.

"Her går jeg rundt og vader
i alle mine Lis og Per plader.
Mor laver skønne karbonader
hvad vil jeg mon mer ?"

Brian Hougaard Baldersbæk

Fra : Bo Warming

Dato : 21-08-05 07:16

"[DK6400] Brian Hougaard Baldersbæk" <DK6400Brian@gmail.com> wrote in
message news:1124567456.887636.258250@o13g2000cwo.googlegroups.com...

Bo Warming skrev:

> Men vi er selvbedragere - godt hjulpet af Hollywood -

Jamen uha, så *er* det sørme godt, at vi har dig, Oh lysende Ånd,
til at oplyse os om hvad fakta er.

Jeg brainstormer dvs udstiller en vinkel, en holdning, et synspunkt, så vi i
fællesskab kan nærme os HVAD FAKTA ER
ved at modsigelse og debat sker.

Jo flere der debaterer på den måde i stedet for at gå efter mand-ej-bold, jo
nærmere når vi sandhed og kløgt.

Fra : Bo Warming

Dato : 21-08-05 16:40

> "[DK6400] Brian Hougaard Baldersbæk" <DK6400Brian@gmail.com> wrote in
> message news:1124567456.887636.258250@o13g2000cwo.googlegroups.com...

> Jamen uha, så *er* det sørme godt, at vi har dig,

En øget gevinst ville være hvis du svarede på _substansen_ af min
trådstart - hvis altså noget kan kritiseres ved den?

Du kan altså intet relevant påpege, som er usandt ellere ulogisk???
Ja, så er måske din ros mere berettiget end sarkastisk