Mynte fra helvede
Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 18-08-05 09:04

Jeg dummede mig og plantede mynte i drivhuset, fordi fruen ville bruge
friske blade til mojito-produktionen, som - indrømmet - kan tage overhånd i
sommervarmen . . . som jo ikke rigtig kom, og derfor er jeg ved at drukne i
skidtet.

Med andre ord: Kan mynte anvendes til andet end gele og drys. Har du en
yndlingsopskrift, hvor hektoliter af friske mynteblade indgår?

--
venlig hilsen
Torben Abildgaard

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 18-08-05 09:33

"Torben Bjørgheim Abilgaard" <toa@bt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med andre ord: Kan mynte anvendes til andet end gele og drys. Har du en
> yndlingsopskrift, hvor hektoliter af friske mynteblade indgår?

Hej Torben,

Ja sådan kan det gå... Jeg håber sandelig du har plantet i kasser, krukker
eller noget andet afgrænset?

Hvad med at tørre det og bruge det som te? I de mængder er det lidt svært at
komme med noget konstruktivt. Måske kan man også lave "eterisk olie", ved at
press bladene? Jeg læste en gang om rosenblade, der blev presset mellem
glasplader og vendt på højkant, når olien skulle samles... Aner ikke om det
kan virke, men synes alligevel jeg ville nævne det.

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 19-08-05 14:26

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse

> "Torben Bjørgheim Abilgaard" <toa@bt.dk> skrev i en meddelelse
overhånd

> Ja sådan kan det gå... Jeg håber sandelig du har plantet i kasser, krukker
> eller noget andet afgrænset?

Sguså, plantet i potte med bunden klippet ud, for at forhindre mynten i at
sprede sig sidewerds. I øvrigt kom naboens færøske sviger forbi savlende ved
tanken om alle de får og geder, der kunne blive myntegele til, så jeg
fattede en hæksaks og minimerede problemet for en tid . . .

--
venlig hilsen
Torben Abildgaard

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-08-05 11:56

Renate Jacobsen wrote:

> Ja sådan kan det gå... Jeg håber sandelig du har plantet i kasser, krukker
> eller noget andet afgrænset?

For ellers er det nærmest kun skvalderkål, der er værre

> Hvad med at tørre det og bruge det som te?

Det er ikke nødvendigt at tørre det hvis man lige vil have hurtig kop
myntethe.
Om tørring gør at man kan gemme det, ved jeg ikke - men mon ikke man
kan?

Ebbe

Fra : ASKF

Dato : 18-08-05 22:51

Ebbe Kristensen ytrede sig i
<1124362537.608550.83080@f14g2000cwb.googlegroups.com> med dette:

> [...]
>myntethe.
>Om tørring gør at man kan gemme det, ved jeg ikke - men mon ikke man

Med tørring og i en god beholder har man myntete til hele vinteren

Tørringen kan fint foretages ophængt i et ventileret rum (uden direkte
sollys) eller i ovn/microbølgeovn (har ikke selv erfaringer med
ovntørring, men kender flere der gør det).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Peter Westh

Dato : 18-08-05 12:55

> [...]
>
> Med andre ord: Kan mynte anvendes til andet end gele og drys. Har du en
> yndlingsopskrift, hvor hektoliter af friske mynteblade indgår?

Jeg kan anbefale flg. Myntechutney.

4 spsk hvidvinseddike
2 spsk vand
5 dl mynteblade
1 stærk, rød chili, hakket
2 spsk finthakket løg
1 tsk salt

Det hele blendes til en jævn masse. Kan holde nogle dage i køleskabet.
Beregnet til indisk mad, men er også fin på ost og til stegte ting som
frikadeller og lign.

Ellers vil jeg foreslå at tørre en del af mynten, tørret mynte er glimrende
til the og mellemøstlig madlavning.

MVH

Peter

Fra : as

Dato : 18-08-05 15:49

> [...]
>
> Med andre ord: Kan mynte anvendes til andet end gele og drys. Har du en
> yndlingsopskrift, hvor hektoliter af friske mynteblade indgår?

Lam

Fra : Margrete Johansen

Dato : 21-08-05 09:14

overhånd
Når det bliver vinter og du får lavet live lovlig meget bål i brændeovnen,
kan det kølne dejligt med en mojito. Hvis du skal fremstsille den på den
tid
af året (den er jo også god at fordøje julemaden på) må du igang med lidt
tålmodighedesarbejde nu. Pluk de enkelte blade af din mynte og frys dem
ned
i en stor beholder - så har du til mojito, når ånden kommer over dig -
limefrugter og rom kan man købe alle steder nu, jo. Jeg tager selv de
smukkeste topskud og sætter dem ned i mojitoen og det pynter vældigt i
glasset. Derudover kan du sætte en stilk mynte i rigtig mange flydende og
faste ting. Brug den til pynt og til at tygge, nårsom helst. Det vil
sikkert
hurtigt vise sig at du har for lidt mynte, men skulle du være uenig er den
ikke så svær at luge bort, rødderne hænger sammen i lange stænger, så du
tager bare fat i den ene end og trækker blidt i dem, så smutter de op ad
jorden uden protest

Margrete