Brisler...
Fra : Jakob

Dato : 13-08-05 09:46

Er der nogen der nogenlunde kan forklare smagen af brisler? Hvad minder det
om?

Vh,
Jakob

Fra : Padre

Dato : 13-08-05 13:12

> Er der nogen der nogenlunde kan forklare smagen af brisler? Hvad minder
det
> om?

Vel nærmest en så mild kalvesmag, at det kan minde lidt om kylling. Det er
en fantastisk smag.

--
Padre

Fra : Kasper Heftholm Kris~

Dato : 13-08-05 13:23

On Sat, 13 Aug 2005 14:11:53 +0200, "Padre"
<spirito_santo@pladderballe.yahoo.com> wrote:

>det
>
>Vel nærmest en så mild kalvesmag, at det kan minde lidt om kylling. Det er
>en fantastisk smag.

Helt enig. Smager som mildt "sart" kalvekød. Slet ikke så
indmadsagtigt som nyre, lever og den slag, heller ikke i konsistensen.
Virkelig en delikatesse hvis det er tilberedt godt.

Kasper

Fra : Padre

Dato : 13-08-05 14:02

> Virkelig en delikatesse hvis det er tilberedt godt.

Så vidt jeg forstår, kræver det en kok, der ved, hvad han laver, da de skal
renses for nogle talgknuder, inden de kan tilberedes ? De gange, jeg har
fået det, har det været perfekt, men en af mine venner fik engang nogle, som
var fulde af små ubehagelige brusklignende knuder. Det var vist ret
ubehageligt.

Padre

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 19:35

> Er der nogen der nogenlunde kan forklare smagen af brisler? Hvad minder
> det om?

Hvad er brisler ?

Ja jeg fik engang at vide at det var nosser men det kan vel ikke passe ?

Mvh. Allan

Fra : Kasper Heftholm Kris~

Dato : 13-08-05 20:01

On Sat, 13 Aug 2005 20:35:18 +0200, "Allan Møller" <nosmap> wrote:

>Hvad er brisler ?
>
>Ja jeg fik engang at vide at det var nosser men det kan vel ikke passe ?

Nej det er en kirtel som bruges til at danne en slags blodlegemer hos
unge pattedyr. Funktionen aftager når dyret bliver ældre, men jeg ved
faktisk ikke om kirtlen også svinder ind og/eller helt forsvinder.

Jeg har kun spist kalvebrisler, som har ry for at være de bedste, men
jeg går ud fra at man også kan spise andre slags.

Kasper

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 14:11

> Er der nogen der nogenlunde kan forklare smagen af brisler? Hvad minder
> det om?

Så fik jeg smagt det - forrygende tilberedt af kokkene på Kvægtorvet i
Odense - og mums! Det var godt

Fra : Flovmand

Dato : 15-08-05 14:16

"Jakob" <pope.jakob@gmail.com> wrote in message

> Så fik jeg smagt det - forrygende tilberedt af kokkene på Kvægtorvet i
> Odense - og mums! Det var godt

Hvilken restaurant?

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 16:54

> Hvilken restaurant?

Kvægtorvet

Fra : Flovmand

Dato : 15-08-05 17:35

> Kvægtorvet

Uha.. det må jeg hellere kigge på ved lejlighed. Tak :)

Fra : Jakob

Dato : 16-08-05 14:09

> Uha.. det må jeg hellere kigge på ved lejlighed. Tak :)

Absolut anbefalelsesværdigt

Fra : Padre

Dato : 16-08-05 16:26

> Så fik jeg smagt det - forrygende tilberedt af kokkene på Kvægtorvet i
> Odense - og mums! Det var godt

Jeg fik det engang som hele vagtler, udbenet og farseret med brisler med en
sød vinsovs. Nu er jeg jo københavner, men hvis jeg var fra det nordvestlige
Jylland, ville jeg nok sige det sådan, at det smagte såmænd udmærket.

--
Padre

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 16-08-05 16:48

Padre skrev blandt andet:

> [...]
> brisler med en sød vinsovs. Nu er jeg jo københavner, men hvis > jeg var
> fra det nordvestlige Jylland, ville jeg nok sige det sådan, > at det

Når ovenstående helt klart har smagt ekstraordinært vidunderligt, er der
ingen grund til at underdrive, uanset geografi.

Man kan have været på Kong Hans, Søllerød Kro, eller andre gode steder i og
omkring byen selv om man er nordvestjyde ;)

Bon appétit monsieur.

JAF

Fra : Jakob

Dato : 17-08-05 08:27

> [...]
> nordvestlige
> Jylland, ville jeg nok sige det sådan, at det smagte såmænd udmærket.

Lyder &%)(=()/&¤¤ godt :)
Jeg fik selv denne menu:

Ristet Multe & Lime-Kammusling
med krydret Tomat, Agurk, Ærter og vild Brøndkarse
~~~~~
Carpaccio af Okse med Fanøskinke, Spinat & Harissa
og Sommersalat med Kalvebrisler & Lyø-Hyben
~~~~~
Filet af Kalv med Jomfruhummer & Brændenælde,
røgede Kantareller og grillede Grøntsager i Salsa Verde
~~~~~
3 danske Oste
~~~~~
- 3 slags hindbærdessert -

NAM! :)

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 17-08-05 10:07

Jakob skrev blandt andet:

> [...]

> ~~~~~
> Filet af Kalv med Jomfruhummer & Brændenælde,
> røgede Kantareller og grillede Grøntsager i Salsa Verde

Fine kombinationer. Fik du opskrifterne?

JAF

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 18-08-05 15:38

Ego skrev:

> [...]