Kryderiere??
Fra : Paminu

Dato : 08-08-05 08:09

Jeg steger noget kylling på en pande, smider nogle grøntsager, flåede
tomater og lidt jævning i. Så plejer jeg at koge noget ris ved siden af som
jeg så spiser til.

Men det smager ikke af en skid. Jeg har forsøgt at bruge karry, salt, peber,
timian, tørrede tomater, bullion etc. Men af en eller anden grund så syntes
jeg det er svært at give det en spændende smag.

Er der nogen som har en ide til hvilke kryderier som er gode til denne type
ret? Det må meget gerne være minde om noget fra østen.

Fra : Eva

Dato : 08-08-05 10:35

> [...]
type
> ret? Det må meget gerne være minde om noget fra østen.

Jeg bruger gerne sødpaprika, krydderurter og så et eller andet stærkt
krydderi, fx cayennepeber eller lidt chilipulver. For at give retten
"dybde", kommer jeg noget brun sukker i, der gør, at det stærke ikke virker
så stærkt, men det giver smagen en dybde, når man både har sødt og stærkt.

Mvh
Eva

Fra : IMB

Dato : 08-08-05 13:35

"Paminu" <asdad@asd.com> wrote in news:dd77g9$oiq$1@news.net.uni-c.dk:

> [...]
>
> Er der nogen som har en ide til hvilke kryderier som er gode til
> denne type ret? Det må meget gerne være minde om noget fra østen.

Du kunne marinere kyllingekødet først. Ellers er karry (svitset) ingefær.
soya, chili, paprika, kanel (!), spidskkommen og diverse krydderiblandinger
(garam masalamv) alle gode til sådanne retter - men pas på ikke at blande
for meget sammen.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Paminu

Dato : 08-08-05 15:45

IMB wrote:

> [...]
> soya, chili, paprika, kanel (!), spidskkommen og diverse
> krydderiblandinger (garam masalamv) alle gode til sådanne retter - men pas

Skal man lade være med at bruge flåede tomater. Syntes det er umuligt at
smage krydderier når man bruger dem.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 08-08-05 14:45

"Paminu" <jadajada@asd.com> skrev i en meddelelse
> IMB wrote:
>

> Skal man lade være med at bruge flåede tomater. Syntes det er umuligt at
> smage krydderier når man bruger dem.

Jeg bruger ikke flåede tomater til den slags. Men et par teskefuld Rajah
Hot
Curry og en lille dåse kokosmælk. Og så smider jeg lidt løg, gulerod,
frosne
bønner og hvad jeg nu har i også.
Hvis jeg ikke skal have kylle-i-pande-med-carry, kan jeg finde på at smide
en tsk af carryen eller en tsk af Rajahs tandoori i risen. Tandoorien gir
den mest spændende lyserøde farve *G*

Min mor lavede 'indiske bryllupsris' med safran i kogevandet og tilsatte

en håndfuld rosiner og en lille håndfuld peanuts før servering. Også mums!

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-08-05 15:32

IMB skrev:

.. Ellers er karry (svitset)

Hvorfor svitset ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (05.aug.2005) design og nye billeder(G6) på:

Fra : IMB

Dato : 08-08-05 20:55

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote in news:42f76ce2$0$18641$14726298
@news.sunsite.dk:

> IMB skrev:
>
> . Ellers er karry (svitset)
>
> Hvorfor svitset ?

Fordi det står i alle mine kogebøger og så gør jeg det for det meste også.
Jeg mener forklaringen er noget med at så kommer smagen rigtig frem eller
sådan noget.

Fra : Christensen

Dato : 08-08-05 21:06

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg mener forklaringen er noget med at så kommer smagen rigtig frem eller

jaja - det skal voldbrunes for at blive rigtigt godt. Til Paminu - hvad med
mangochutney?

/f christensen

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-08-05 21:14

Christensen skrev:
> "IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote in message

> jaja - det skal voldbrunes for at blive rigtigt godt. Til Paminu - hvad med
> mangochutney?
>
> /f christensen

Ja, det med bruning ( brænde af som nogle siger ) undrer mig. Det ændrer
smag herved, men imho ikke ubetinget til det bedre. Synes det kommer
lidt an på hvad man vil opnå.
Men jeg ved godt, at det står i "alle" bøger - mon ikke det er en
reminiscens fra dengang da det ikke måtte smage og da man kogte
grøntsagerne helt ud

Fra : Christensen

Dato : 08-08-05 21:25

> [...]
> Men jeg ved godt, at det står i "alle" bøger - mon ikke det er en
> reminiscens fra dengang da det ikke måtte smage og da man kogte

hmmmm...tjooo....men jeg synes ikke det kommer til at smage af karry hvis
man ikke bruner det. Har prøvet et par gange hvor sovsen bliver lidt for
flad, og det synes jeg ikke jeg kan kompensere for (så smagen bliver rigtig)
ved bare at hælde mere karry i - altså uden bruning.

Men det er da nok smag og behag - men hvis spørgeren ikke synes det smager
af noget, ville jeg helt klart starte med at brune karry'en og så droppe
tomaterne...og så ikke være forsigtig med peber og ISÆR salt....

/f christensen

Fra : Paminu

Dato : 08-08-05 21:45

Christensen wrote:

> [...]
> af noget, ville jeg helt klart starte med at brune karry'en og så droppe
> tomaterne...og så ikke være forsigtig med peber og ISÆR salt....

lidt dumt spørgsmål...hvordan bruner man karry? Går udfra at jeg skal gøre
det som det første og dernæst smide kyllingen i?

Fra : Ralph

Dato : 08-08-05 23:05

> lidt dumt spørgsmål...hvordan bruner man karry? Går udfra at jeg skal gøre
> det som det første og dernæst smide kyllingen i?

Dumme spørgsmål findes IKKE, du har ret, man varmer lidt olie eller smør og
bruner karryen inden de andre ingredienser kommes i, man kan dog godt
tilføje karry senere i retten, men så smager den anderledes (mildere)

--
venligst
Ralph

Fra : JytteJ

Dato : 09-08-05 02:54

"Paminu" <jadajada@asd.com> skrev i en meddelelse

> lidt dumt spørgsmål...hvordan bruner man karry? Går udfra at jeg skal gøre
> det som det første og dernæst smide kyllingen i?

Jo- man kalder det at brænde karryen af, og det er for at få den fulde smag
og aroma frem, kan evt. gøres sammen med lidt løg, hvis det ellers skal i
retten.

Ellers prøv spidskommen og koriander (det sidste fås både tørret og frisk,
men der er meget stor forskel på smagen, jeg synes det lugter meget eksotisk
og varmt og ihvertfald udenlandsk.

VH.
JytteJ

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-08-05 07:14

JytteJ skrev:

> Jo- man kalder det at brænde karryen af, og det er for at få den fulde smag
> og aroma frem, kan evt. gøres sammen med lidt løg, hvis det ellers skal i
> retten.

Det er hvad bøgerne siger. Med nogle karryer synes jeg det forholder sig
omvendt (ødelægger smag og aroma at brænde af) Der er nogle karrytyper
hvor det anbefales først at tilsætte lige før servering. Måske husker
jeg forkert, men er nogle af ingredienserne ikke allerede under
fremstillingen blevet ristet ?

Fra : Paminu

Dato : 08-08-05 21:45

Christensen wrote:

> "IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote in message

> jaja - det skal voldbrunes for at blive rigtigt godt. Til Paminu - hvad
> med mangochutney?
>
> /f christensen

mangochutney? Hvad er det, fås det på dåse eller er det en slags frugt?

Fra : as

Dato : 08-08-05 16:03

"Paminu" <asdad@asd.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som har en ide til hvilke kryderier som er gode til denne
> type ret? Det må meget gerne være minde om noget fra østen.

JA, prøv at droppe de flåede tomater og brug fantasien derfra
Prøv fx at stege kyllingestykkerne med løg, soya, lidt farin, rød og grøn
peber i strimler og så en halv dåse ananas, og evt lidt sherry, og evt
peanuts, og evt ..........

Fra : IMB

Dato : 08-08-05 20:58

"as" <nospam@spam.dk> wrote in news:tuKJe.534$Yo2.220@news.get2net.dk:

> [...]
> Prøv fx at stege kyllingestykkerne med løg, soya, lidt farin, rød og
> grøn peber i strimler og så en halv dåse ananas, og evt lidt sherry,

Nå ja - du nævner ananas og så kommer jeg til at tænke på at appelsin saft
- gerne direkte fra appelsiner - er faktisk en god basis for en sovs i
stedet for tomater, især hvis man vil have det lidt fremmedartet.
Appelsinsaft kan også bruges til marinaden og går fortrintligt sammen med
soya. Det får sådan en sur/sød ting over sig især hvis det kombineres med
lidt sukker.

Fra : Brian S

Dato : 09-08-05 04:35

Hvor doven og uvidende har man lov at være med en internetforbindelse
og dermed adgang til Google?

Fra : IMB

Dato : 09-08-05 06:26

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> wrote in news:1123558516.742494.123510
@z14g2000cwz.googlegroups.com:

> Hvor doven og uvidende har man lov at være med en internetforbindelse
> og dermed adgang til Google?

Hvor uforskammet skal man være for at må poste i denne ng?

Mangochutney købes på glas eller du kan lave den selv:
http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/2114/

Det minder nok mest om stærk syltetøj.

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 09-08-05 13:32

> [...]
>
> Er der nogen som har en ide til hvilke kryderier som er gode til denne
> type ret? Det må meget gerne være minde om noget fra østen.

Jeg har min "egen" opskrift på en kyllingeret. Jeg tager nogle
kyllingestrimler som jeg lynsteger på panden i noget olie. Herefter
tilsætter jeg soya efter smag, salt og peber. Når det er brunet taget jeg
det af panden og lynsteger nogle grønsager (hvad man nu kan lide) i tynde
strimler. Også godt med soya. Når grønsagerne er blevet møre men stadig med
bid hælder jeg kylligekødet tilbage på panden, tilsætter 1/4
madlavningsfløde og varmer op til kogepunktet. Det smager himmelsk med ris
eller frisk pasta.

Linda