Loft i udestuen
Fra : Webpoint

Dato : 05-08-05 17:48

Hej Gruppe

Jeg har en udestue, hvor taget består af nogle plastplader med luftkanaler
inden i. Fidusen ved disse, er at de skulle isolere godt - hvilket de
faktisk også gør.
Men om sommeren er udestuen så varm at vi ikke kan være der og om vinteren
er der så koldt at vi heller ikke kan være der.

Derfor har vi snakket om at lægge rockwool op mellem de spær som bærer taget
og så lægge et træloft underneden.

Men, hvordan undgår vi kuldebroer, så jeg ikke får fugtproblemer mellem tag
og træloftet ? - Kunne forstille mig, at når der ikke er nogen udluftning i
det hulrum hvor rockwoolen ligger og der er koldt på den ene side og varmt
fra undersiden, så kan der dannes kondens og dermed fugt.

En anden ting er naturligvis også det lystab som fremkommer ved afdækningen
af taget, kan man evt. lave en lyskanal som er isoleret ?

Kim

Fra : Martin Bak

Dato : 05-08-05 18:37

"Webpoint" <Webpoint[no_reply]@5270.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udluftning i det hulrum hvor rockwoolen ligger og der er koldt på den ene
> side og varmt fra undersiden, så kan der dannes kondens og dermed fugt.

Du bør lave det, så der er udluftning imellem tagbeklædningen og
isoleringen, så det fugt der næsten uungåeligt vil komme, også kan komme væk
igen.

Desuden er du nødt til at lave en dampspærre på undersiden af isoleringen,
så den fugtige luft fra udestuen ikke kan trænge ind i konstruktionen.
Dampspærren skal være _helt_ tæt.

> En anden ting er naturligvis også det lystab som fremkommer ved
> afdækningen af taget, kan man evt. lave en lyskanal som er isoleret ?

Det er vel et spørgsmål om fantasi?? Du vil kunne lave en skakt og isætte en
thermorude enten helt nede eller et stykke oppe i skakten. Der findes
sikkert også færdige løsninger på markedet.

Martin