Hjemmebrygget kirsebærvin
Fra : Spangkuk

Dato : 05-08-05 15:40

Nogle der har links til fremgangsmåde ?

Google er "tom" ?!

Spang

Fra : Jørgen Hess

Dato : 05-08-05 17:32

"Spangkuk" <øæøæååæøæ@æøæåæø.dk> skrev i en meddelelse
news:dcvtno$ivs$1@newsbin.cybercity.dk...

> Nogle der har links til fremgangsmåde ?
>
> Google er "tom" ?!
>
> Spang

Fra et ugeblad som jeg tror er "Alt for Damerne" 24. september 1963 er der
en opskrift:

Denne opskrift er med portvinsgær:

Til 10 liter vin.

6 kg kirsebær (Syltekirsebær/Stevnsbær) mases med træske, uden at stenene
knuses, tilsættes 5 gram gærsalt og 1 svovltablet i ren krukke. 3 kg sukker
koges i 4 liter vand, og efter afkøling sættes en tredjedel til frugtmassen
og gær hældes i. Rør godt om. Dagen efter gæringens begyndelse tilsættes
anden tredjedel af sukkerlagen, og efter endnu 4 dages gæring sis mosten fra
og hældes på ballon med resten af sukkerlagen.
Hvis du er begynder i faget, bør du nok finde noget literatur om emnet med
omstikning og lagring og alt det der.

mvh
Jørgen

Fra : Spangkuk

Dato : 06-08-05 03:53

"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev

> Fra et ugeblad som jeg tror er "Alt for Damerne" 24. september 1963 er der
> en opskrift:

Ok, jeg er nysgerrig, hvordan fandt du frem til det blad ?

Kanon ! Tak

Spang

Fra : Bo Warming

Dato : 06-08-05 10:00

Fra : Bo Warming

Dato : 06-08-05 13:27

"Spangkuk" <øæøæååæøæ@æøæåæø.dk> wrote in message
> "Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev

> Ok, jeg er nysgerrig, hvordan fandt du frem til det blad ?

> Kanon ! Tak

Røde mirabelleagtige blommer fra to træer i mit have, plejede jeg at lave
marmelade af, men de sidste år har jeg konserveret ved tørring (efter
afstening, manuelt) fordi det var hedebølge-solskin.
Iår var der ikke tørring i luften så jeg gik direkte til at sætte sukker til
og så vodka eller skod-cognac (Netto havde sidste måned enlitersflasker fra
Spanien til vodka-pris - uden egetræs-fadlagring).
Sukkeret gør det til hedvin eller likør, og efter afgiftsnedsættelsen synes
jeg det er for dyrt at gære selv (hvad mine studiekammerater gjorde med
nedfaldsæbler og jeg med druesaftkoncentrat, men det var for bøvlet, når
importeret vin er så billig og god).
Tilsætning af spirituosa og sukker direkte er dovent og kan ikke kaldes
hjemmebryg, men det er hurtigt og nemt. Når de afstenede bær henstår natten
over med masser af sukker, trækker smag og farve ud af skallen og vinen
bliver småt. Jeg filtrerer ikke men dekanterer grumset blommevin over i
flasker med skruelåg, der kun behøver køleskabslagring hvis man har været
fedtet med sukkeret.
De faste der ikke hældes over, blander jeg med sukker og bruger som
marmelade. Kogning er helt unødvendig, og atamon og anden konservering er
helt unødvendig med vor tids lave sukkerpriser.
Hvordan får slivovich-bryggere den gode skarpe smag ud af blomme-stenene -
det er cirka samme smag der er i grappa? Mon ikke kirsebær, fx i tysk
Kirsch, har smag af mandelkerneagtig stendel? Hvordan laver de vodka og hvid
rom med frugtsmag?

Jeg har nu hørt om mange der har gode erfaringer med at blande vodka/whisky
og marmelade(r) som en likør(er) - der er grumset, men det forringer ikke
smagen.
Cointreau og drambuie bliver det ikke, men det er jo ikke jul hver dag.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 06-08-05 23:45

"Spangkuk" <øæøæååæøæ@æøæåæø.dk> skrev i en meddelelse

> "Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev

> Ok, jeg er nysgerrig, hvordan fandt du frem til det blad ?
>

> Spang

Det er min salige far der lavede vin og han må have gemt siderne (I øvrigt i
bogen "Den Store Receptsamling") det er kun siderne med opskrifter resten af
bladet mangler, men på en af siderne står datoen.
Mener dog at kunne huske min far engang lavede rødvin på (Stevns)kirsebær,
en kirsebærplantage i Nykøbing var blevet nedlagt til fordel for boliger, så
alle kunne plukke alt hvad de lystede og det blev til en stor baljefuld (Det
var omkring 1969).
mvh
Jørgen

Fra : m0rt3n