Hvordan koger de ris på en kinesisk restau~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-08-05 20:02

Hej gruppe,

Jeg har ofte undret mig over hvordan de kan fremtrylle en portion lækre
nykogte ris med perfekt konstistens på kommando på en kinesisk restaurant ?

Kort og godt - hvordan bærer jeg mig ad med at fremstille en portion ris med
samme konsistens som i kinarestauranten hjemme i mit eget køkken ?

- Er det risen som afgør resultatet ? - jeg bruger normalt den jasminris de
sælger i 2 kg's poser på tilbud i Fakta
- Er det kogningen der afgør resultatet ?
- Er det grejet ? - hvis en riskoger kan hjælpe mig, så er jeg villig til at
udvide maskinparken

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Q

Dato : 04-08-05 20:18

> [...]
> - Er det kogningen der afgør resultatet ?
> - Er det grejet ? - hvis en riskoger kan hjælpe mig, så er jeg villig til

Jeg fik følgende instruktioner af kineseren ( som vist egentlig er
vietnameser) sidst jeg købte en pose kineserkartofler:

3 dl kogende vand i en gryde + en sjat salt
2 dl kineserkartofler
Når vandet koger igen skruer du ned for blusset og kyler låget på...
efter 10 minutter slukker du blusset helt, roder lidt i gryden med en ske og
lader gryden stå..

Vent yderligere 10 minutter og dine kineserkartofler er klar..

De fleste bruger vist en riskoger efterhånden.. mener at have set dem til
godt 200 dask i Harald Billigbras, Bilka osv..

/peter

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-08-05 20:23

> [...]
> - Er det kogningen der afgør resultatet ?
> - Er det grejet ? - hvis en riskoger kan hjælpe mig, så er jeg villig til

Jeg får glimrende resultat med både basmati og jasmin. Jeg bruger dobbelt så
meget vand som ris (rummål), et skvæt salt, og giver dem 8-9 minutter på
laveste blus efter de er kommet i kog, derefter omkring 10 minutter med
slukket plade (men gryden står stadig på pladen). De klistrer ikke det
mindste. Prøv en god ris - jeg synes ikke Faktas er særlig gode. Den bedste
jeg har prøvet er basmati fra "Lamcy" - fåes hos mange grønthandlere i
København - sikkert også andre steder - en 5 kg. sæk koster såvidt jeg
husker omkring 75 kroner. Vasker jeg risene koger de over (modsat hvad
enkelte skrev i en tidligere tråd - jeg forstår ikke helt...), så de kommer
ganske uvaskede i vandet.

Jeg havde engang en riskoger, men den var håbløs synes jeg. Det har nok
været en dårlig model, da jeg har hørt om flere der har stor glæde af sådan
en sag, især da den skulle være rimelig god til at holde risene lune og fine
efter kogning.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-05 20:46

> [...]
> - Er det kogningen der afgør resultatet ?
> - Er det grejet ? - hvis en riskoger kan hjælpe mig, så er jeg villig

Hej Andreas

Når jeg koger ris tager jeg 1 del ris til to dele vand.
Sætter det på blusset og tænder for lidt under halv kraft (mit komfur går
til ni, jeg sætter den på ca 4)
Når de koger tilsætter jeg en smule salt (også når det er jasmin/basmati),
rører rundt, og lader gryden stå på det tændte blus.
Jeg skruer en anelse ned når de koger.

Kogetiden forlænges ikke på denne måde, men til gengæld har risene den
rette
konsistens, og har på ingen måde sat sig fast i bunden af gryden.

De bedste ris er dem fra de asiatiske købmænd, om det så er jasmin eller
basmati er underordnet.

Held og lykke med risene

Louise

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-08-05 21:15

On Thu, 4 Aug 2005 21:01:33 +0200
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
> - Er det kogningen der afgør resultatet ?
> - Er det grejet ? - hvis en riskoger kan hjælpe mig, så er jeg villig

Ris koges bedst i en gryde efter min mening

En kineser lærte mig engang det han kalder tommelfinger reglen for ris

1) kog ris i en gryde der er af en størrelse så risene (tørre) kan dække
bunden.
2) Skyl altid risene grundigt inden de bruges
3) fyld koldt vand på så det dækker risene med en tommelfinger negl's
dybde (1-1½cm) (tommelfinger reglen )
4) sæt til at koge uden låg på og tilsæt salt når det begynder at koge.
5) når der begynder at komme små damp huller mellem risene, så slukkes
for varmen og der lægges et låg på (det SKAL være tætsluttende)
6) lad risene stå sådan (gerne på pladens eftervarme) i minimum
10min og gerne op mod 15+ min (Løft IKKE på låget eller rør i risene)

Du har nu perfekt kogte ris som er let klæbrige - præcis som på kineser
restauranterne

Personligt bruger jeg Basmati ris eller Jasmin ris. Paraboiled ris er
en tåbelig opfindelse som danskerne åbenbart er blevet glade for da de
næsten aldrig kan koges i smadder.

Fra : Christian Hansen

Dato : 06-08-05 00:00

Kim Schulz wrote:
> Personligt bruger jeg Basmati ris eller Jasmin ris. Paraboiled ris er
> en tåbelig opfindelse som danskerne åbenbart er blevet glade for da de
> næsten aldrig kan koges i smadder.

Helt tåbeligt er det nu ikke:

Parboiled ris (vakuumbehandlede ris) - er behandlet med vand og varme
inden afskalning og slibning, hvorved mineraler og vitaminer vandrer fra
de ydre næringsrige skaldele til de indre dele af risene. Hermed bevares
mineraler og vitaminer. Disse ris er sundere og har en kortere kogetid i
forhold til ris, der ikke er parboiled.

Kilde: http://www.varefakta.dk/forbruger/ordlister/ris.htm

Mvh Christian

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-08-05 22:50

> - Er det grejet ? - hvis en riskoger kan hjælpe mig, så er jeg villig
> til at udvide maskinparken

De bruger riskoger. Alle de andre "opskrifter" på riskogning er sådan set
fine nok, men når ikke en riskoger til sokkeholderne. Restauranter bruger
sjældent andet. Du vil aldrig fortryde, hvis du investerer i en sådan.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Pipeline

Dato : 05-08-05 01:03

> [...]
>
> Kort og godt - hvordan bærer jeg mig ad med at fremstille en portion ris
> med samme konsistens som i kinarestauranten hjemme i mit eget køkken ?

Jeg synes nu det er sjældent man støder på gode ris på
kineserrestauranter/grillbarer. Eller også er det bare mig der ikke kan lide
den klistrede masse der kommer ud af riskogerne.
Nå, men jeg ville også bare lige komme med et lille fif til riskogningen.
Sådan laver jeg dem:
2 dele ris (underordnet om det er basmanti, løse eller jasmin)
3 dele vand.
Salt.

Bring vand og salt i kog under låg. Kom risene i, skru ned for blusset (skal
stadig koge) og lad koge i 12 min.
(Jeg starter på max på el-komfuret som er 6, og skruer så ned på 2).
Tag gryden af blusset og vent 12 min. Rør rundt med en gaffel og servér.

Og så til fiffet:
Prøv at udskifte ca. en femtedel af vandet med cola (ikke light udgaven).
Det gør risene en anelse søde og ikke mindst mere faste i konsistensen. De
får også en let brun farve. De passer fint til hotte retter, f.eks. retter
med karry eller chilli.
Men vær forsigtig med colaen. Kommer der for meget i, bliver colasmagen for
gennemtrængende.

Nåh ja, og så er det altid sjovt at se gæsternes ansigter, når man fortæller
at risene er kogt i cola.

MVH
Pipeline

Fra : IMB

Dato : 07-08-05 19:30

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> wrote in

> Nåh ja, og så er det altid sjovt at se gæsternes ansigter, når man
> fortæller at risene er kogt i cola.

Hvilket mærke cola?

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Leo

Dato : 05-08-05 07:39

Til jer med riskogere:
Kan de også bruges til brune ris, eller er det kun til de afskallede?

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-08-05 07:55

On Fri, 5 Aug 2005 08:39:26 +0200
"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> wrote:

> Til jer med riskogere:
> Kan de også bruges til brune ris, eller er det kun til de afskallede?

hvad er brune ris? det som typisk sælges under navnet "vilde ris" og
som i virkeligheden slet ikke er en ris men en græssort?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-08-05 08:24

Kim Schulz skrev:

> hvad er brune ris?

Det er sådan nogle ris der blev brugt til mikromakromad i 1968.
Det er ris med hud og hår. Brune at se på. Skal koge 45 minutter.
Smager ikke særlig godt. Nu om dage kaldes de somme tider for
naturris.

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-08-05 08:56

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> [...]
> Det er ris med hud og hår. Brune at se på. Skal koge 45 minutter.
> Smager ikke særlig godt. Nu om dage kaldes de somme tider for

Jeg ved ikke om det er en skrøne; men man sagde vist noget om
at folk, der levede af ris til daglig, ville blive fejlernærede, hvis de
udelukkende spiste polerede ris?

--
'rluf :·)

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-08-05 09:03

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Jeg ved ikke om det er en skrøne; men man sagde vist noget om
> at folk, der levede af ris til daglig, ville blive fejlernærede, hvis de
> udelukkende spiste polerede ris?

Som jeg husker det er brune ris blot ris der ikke er helt/delvist
afskallet hvorfor næringsindholdet skulle være bevaret bedre

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 06-08-05 06:05

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Jeg ved ikke om det er en skrøne; men man sagde vist noget om
> at folk, der levede af ris til daglig, ville blive fejlernærede, hvis
> de udelukkende spiste polerede ris?

Nej, ikke fejlernærede, de risikerede at fjellräven kunne falde af

--
|? ? ? ? ?? Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-08-05 08:27

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Jeg ved ikke om det er en skrøne; men man sagde vist noget om
> at folk, der levede af ris til daglig, ville blive fejlernærede,
> hvis de udelukkende spiste polerede ris?

(Mon ikke man vil blive fejlernæret hvis man udelukkende indtager ét
fødemiddel, lige meget hvilket vi taler om?)

Jeg tror du tænker på beri-beri, som er mangel på vitamin B1:

   <http://en.wikipedia.org/wiki/Beriberi>

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Leo

Dato : 05-08-05 10:41

> [...]
> Det er ris med hud og hår. Brune at se på. Skal koge 45 minutter.
> Smager ikke særlig godt. Nu om dage kaldes de somme tider for

Tja, så fik man også lige afsløret sin alder
Men det var nu i de gode '70ere, da jeg flyttede hjemmefra og skulle have
billig og nærende mad, at det var godt med brune ris, bønner, grovbrød og
råkost - fyldt godt op med billige udskæringer af hvad som helst med 4 ben.
Jeg har aldrig haft et frelst forhold til mad - mikromakro, biodynamisk,
økologisk eller andet - men det kunne godt blive lidt ensformigt, når man
for et par DM havde købt 25 kg løg, der skulle omsættes.

Nu er smag og behag jo lidt forskellige, så...
Brune ris er blot ris, der ikke er afskallede/polerede -
Smagen er lidt nøddeagtig på samme måde som bulgur eller byg - men det er
rigtigt, at de skal koge lidt længere - de kan dog godt blive lidt sjappede,
hvis de koger for længe, så 3 kvarter er lige til den gode side.

Det jeg tænkte på, var, om man kunne indstille tiden på sådan en maskine, så
man kunne forlænge kogetiden med nogle minutter - eller om man skal snyde
systemet og angive flere portioner for at opnå det?

Fra : Max

Dato : 05-08-05 10:59

Hej Leo

> Det jeg tænkte på, var, om man kunne indstille tiden på sådan en maskine,

> man kunne forlænge kogetiden med nogle minutter - eller om man skal snyde
> systemet og angive flere portioner for at opnå det?

Hvis jeg havde problemet ville jeg gå ind i en asiat butik og snakke lidt
med dem, de sælger både maskinerne og ved hvordan de bruges.

Mvh Max

(som også fløj fra reden i starten af halvfjerdserne :))

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-08-05 11:24

Max skrev:
> [...]
>
> Mvh Max
>
> (som også fløj fra reden i starten af halvfjerdserne :))

Lidt af et sidespring: I 30 år har det undret mig at kogning af ris
skulle være et problem for selv såkaldte erfarne husmødre. Der er da
intet lettere. Afh. af hvad man ønsker ca. 10 min i rigeligt vand + en
sigte.
Med kartofler er det en anden sag, alene af den grund at de ikke har ens
størrelse

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G6) på:

Fra : IMB

Dato : 07-08-05 19:34

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote in

> [...]
> sigte.
> Med kartofler er det en anden sag, alene af den grund at de ikke har

Det var jo ikke kun ris som blev kogt til ukendelighed. Der er en god grund
til at børn i "gamle dage" ikke kunne lide blomkål og brocoli. Og siger
udtrykket "mormor-kartofler" dig noget?

Dengang kogte man ting i smadder så gammelfar bedre kunne tygge det

Fra : ASKF

Dato : 08-08-05 21:22

IMB ytrede sig i <Xns96ABD12D2C84Dimnospambrunsgaarddk@62.243.74.162>
med dette:

> [...]
>udtrykket "mormor-kartofler" dig noget?
>
>Dengang kogte man ting i smadder så gammelfar bedre kunne tygge det

Til gengæld fik man gerne en pragtfuldt smagende sovs, med masser af
kraft og fylde

- Jeg skal gerne tilstå at det tog mig nogen tid, inden jeg fandt ud af
hvorfor jeg ikke kunne lave en så god sovs som min mor eller mormor
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : hyggesen

Dato : 06-08-05 15:47

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> systemet og angive flere portioner for at opnå det?
>
>Hejsa Nej du kan ikke bruge en riskoger til de brune ris.så skal du edder
Fordi en riskoger stopper med at koge når vandet er kogt væk og ind i
risene,og det tager ca 20 min i en riskoger,de er pengene værd risene bliver
meget bedre.
Og det med at man vasker risene,ja det er for at vaske urenheder (snavs )af
risene så man ikke får en død flue i :) joke
men med en riskoger
der skal man ha en smule mere vand end ris.ca 1 cm mere vand over risene og
så bare tænd og du får gode ris

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-08-05 08:19

Leo skrev:

> Tja, så fik man også lige afsløret sin alder

Ja, den kan jeg ikke løbe fra.

> de kan dog godt blive lidt sjappede, hvis de koger for længe, så
> 3 kvarter er lige til den gode side.

Korrekt, jeg sku' bare lige ud med godt tredive års indestængt mis-
fornøjethed med de der "sunde ris".

En af mine kolleger laver tit brune ris til aftensmad (jeg er aften-
vagt), og jeg må indrømme at de smager bedre end jeg husker dem fra
min barndom, men jeg vil til enhver tid vælge polerede jasmin- eller
basmatiris fremfor brune ris. Jeg har for nylig smagt brune basmati-
ris, men det var ikke noget at skrive hjem om, synes jeg.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-08-05 08:26

On Fri, 5 Aug 2005 07:23:49 +0000 (UTC)
Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> [...]
> Det er ris med hud og hår. Brune at se på. Skal koge 45 minutter.
> Smager ikke særlig godt. Nu om dage kaldes de somme tider for

ahh ja dem. føj da!

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 05-08-05 19:23

Andreas M. Hansen <nokke99@hotmail.com> skrev:
> [...]
>- jeg bruger normalt den jasminris de
>sælger i 2 kg's poser på tilbud i Fakta
>- Er det kogningen der afgør resultatet ?

Hemmeligheden er Knorr hønsebouillon som tilsættes det kogende
vand!

--
thomas pb

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-08-05 08:42

Thomas Peter Bitsch skrev:

> Hemmeligheden er Knorr hønsebouillon som tilsættes det
> kogende vand!

Jeg er klar over at der er tale om smag og behag, men jeg synes at det
ville være synd at tilsætte bouillon til noget så delikat som jasminris.

Når jeg laver ris, plejer jeg at skylle risene i flere hold vand, og så
la'r dem stå i blød til alle ris er blevet elfenbensfarvede. Derefter
kommer jeg risen i kogende vand (5 dL vand til 3 dL ris) og koger dem
for svag varme under låg i 10-12 minutter, eller indtil vandet er væk.
Endelig lader jeg de kogte ris "trække" under låg i 10-15 minutter inden
serveringen. Der er ingen brændte ris i bunden af gryden, og risene er
klistrede på Den Rigtige Måde®.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 05-08-05 21:12

Tak for alle jeres gode og interessante svar - jeg vil prøve mig lidt frem
og anvende jeres erfaringer.
Jeg vil nok også investere i en riskoger når jeg engang falder over een.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-08-05 18:23

Hej igen !

I dag da vi alligevel var på en lille shoppingtur i den danske sommer, faldt
jeg over en OBH riskoger til den overkommelige pris af 199,-
- Denne maskine købte jeg, og vi har i aften fået ris med nøjagtig den
konsistens vi kan lide
- Mange tak for jeres indsats !

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-08-05 19:18

On 07 Aug 2005 18:30:20 GMT
IMB <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote:

> "Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> wrote in

> Hvilket m_rke cola?

Jolly vel! findes der andet?

Fra : IMB

Dato : 15-08-05 07:27

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in news:20050814201758.255e5acb@laptopia:

> Jolly vel! findes der andet?

Mja... Baldur, Rønkjær og Hancock?

Så I i øvrigt den episode af "Mick Schack Hjemmeside" hvor de lavede en
cajun cola? Den ville jeg godt have smagt.