Mangler opskrift--kager bagt med stjerneje~
Fra : FJ

Dato : 02-08-05 21:41

Hej
Jeg har arvet nogle jern fra min bedstemor. De har for som stjerner og
sommerfugle. de sidder på en stang med et håndtag på enden. Jeg kan huske
at hun lavede en tynd dej og dyppede jernet i hvorefter hun dyppede jernet i
smeltet palmin. kagerne slap så jernet og sejlede rundt til det var
færdige. Hun dryssede så lidt flormelis over kagerne.
Mit problem er at hendes opskrifter er blevet væk og jeg vil meget gerne
kunne lave dem selv.
Nogen der ligger inde med opskriften og evt. navnet på kagerne?

Mvh:
Frank

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 22:49

"FJ" <mazda-V6@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne lave dem selv.
> Nogen der ligger inde med opskriften og evt. navnet på kagerne?

Hvor stort er jernet, altså den del der bliver dyppet i dej, og hvilken form
havde de færdige kager? (Var de flade eller var de som krustader?)

Tina

Fra : FJ

Dato : 03-08-05 06:40

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> form
> havde de færdige kager? (Var de flade eller var de som krustader?)

ca. 8-10 cm i diameter. De var som krustader. Altså ligesom hule indeni,
da jernet er formet som et mønster med huller i, så dejen sætter sig ligesom
rundt på begge sider af mønstret.

Frank

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-05 14:07

> [...]
>

> ca. 8-10 cm i diameter. De var som krustader. Altså ligesom hule indeni,
> da jernet er formet som et mønster med huller i, så dejen sætter sig

Den eneste opskrift jeg har fundet frem til på nettet hvor et sådan jern er
brugt, er denne: http://food4u.dk/opskrift/default.asp?id=1623

Måske kan du finde mere i Madam Mangors kogebog? Der er ihvertfald et afsnit
med "Kager der bages i jern" Frøken Jensen er for nutidig, så der skal
kigges lidt længere tilbage i kogebøgernes forfædre.

Tina

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-08-05 14:57

Tina F. skrev:
> [...]
> ihvertfald et afsnit med "Kager der bages i jern" Frøken Jensen
> er for nutidig, så der skal kigges lidt længere tilbage i kogebøgernes

Der er opskrifter på krustader i Dansk Husmoderleksikon og i
Carla Meyer: Nutidsmad og Husførelse. I førstnævnte er der
et billede af et krustadejern under opslaget "Fedtkogning".

(Fedtkogning betyder det samme som friturekogning eller
dybstegning).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-05 16:27

> Der er opskrifter på krustader i Dansk Husmoderleksikon og i
> Carla Meyer: Nutidsmad og Husførelse. I førstnævnte er der
> et billede af et krustadejern under opslaget "Fedtkogning".

Beskrivelsen af jernet lyder ikke som et krustadejern. Derfor jeg ikke har
nævnt det.

Tina

Fra : Paul M. Langgård

Dato : 03-08-05 15:22

God ettermiddag gruppe og Tina F.

Mitt navn er Paul, og jeg er ny her på gruppen.
Som dere forstår av språker, er jeg norsk.

Jeg kan ikke la være å svare på denne forespørselen.
Kaken du sikter til eg meget sikkert hva vi her hjemme kaller
"Rosettbakkels", og jernet du benytter er formet som en slags
rosett/blomst eller stjerne (De kommer i flere varianter) med et enkelt
håndtak, ikke sant?

I såfall skal jeg bare finne en oppskrift på dem. Jeg vet jeg har flere.
Får jeg en time på meg?

Med håpefull hilsen
Paul M. Langgård

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-05 16:34

"Paul M. Langgård" <papamike@online.no> skrev i en meddelelse
> God ettermiddag gruppe og Tina F.
>
> Mitt navn er Paul, og jeg er ny her på gruppen.
> Som dere forstår av språker, er jeg norsk.

Velkommen

> [...]
> håndtak, ikke sant?
>
> I såfall skal jeg bare finne en oppskrift på dem. Jeg vet jeg har flere.

Rosettbakkels! Selvfølgelig. Dem har min mor også snakket om (hun arbejdede
i Norge som ung), og hun har også snakket om, at det var et jern hun ikke
havde set herhjemme, der blev brugt til dem.

Tradisjoner.no har en ca. 250 år gammel opskrift:

http://tradisjoner.no/oppskrift2197.html

Tak for hjælpen.

Tina

Fra : Paul M. Langgård

Dato : 03-08-05 16:50

For sikkerhets skyld sender jeg "min" oppskrift også.

Kos deg, og lykke til.

Rosettbakkels.

4 egg

3 ss sukker

5 dl melk

ca. 200 g hvetemel

Kakene stekes i en smultgryte.

Bland alt sammen til en røre og la den svelle en stund.

Dypp jernet i smultgryten, og hold det der til det er skikkelig varmt.

Dypp så jernet i røren.

Husk å ikke dyppe jernet for dypt.

Det bør være et par millimeter igjen til toppen på jernet.

Så dypper du jernet raskt i smultgryten til kaken "slipper taket" i jernet.

Røren må ikke være så tynn at den drypper når den kommer i smultgryten.

Når kaken er passe brun plukkes den opp av gryten og legges til avkjøling på

rist med papir under. (Det drypper en del fett).

Alt dette går fort, så du må følge med hele tiden.

Kakene er enkle å lage, og de kan oppbevares lenge.

Selv pleier jeg å drysse melis over dem ved servering.

Denne oppskriften gir mange kaker. Om du synes det blir for mange,

kan du bare steke pannekaker av resten.

Fra : FJ

Dato : 03-08-05 21:54

> [...]
>
> kan du bare steke pannekaker av resten.
>

> Det du kalder: Smult, er det mon det vi i Danmark kalder Palmin??

Mvh:
Frank

Fra : Max

Dato : 03-08-05 18:41

Hej Tina

> i Norge som ung), og hun har også snakket om, at det var et jern hun ikke
> havde set herhjemme, der blev brugt til dem.

Så sent som i søndags så jeg en kasse med 3 af disse jern
på skrammelmarkede på Ingerlevs Plads i Århus.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-05 20:18

> Så sent som i søndags så jeg en kasse med 3 af disse jern
> på skrammelmarkede på Ingerlevs Plads i Århus.

Nu bor ingen af os hverken i- eller omkring Århus.... Vi har ikke set dem på
kræmmermarkeder "herovre", kun alm. krustadejern.

Tina

Fra : Max

Dato : 03-08-05 21:48

Hej Tina

> Nu bor ingen af os hverken i- eller omkring Århus.... Vi har ikke set dem

> kræmmermarkeder "herovre", kun alm. krustadejern.

Skal jeg købe et til dig hvis jeg falder over et ?

Mvh Max

Fra : FJ

Dato : 03-08-05 21:50

> [...]
> kunne lave dem selv.
> Nogen der ligger inde med opskriften og evt. navnet på kagerne?

Tak for hjælpen. Glæder mig til at prøve!!

Venlig hilsen
Frank

Fra : Spirrevip

Dato : 03-08-05 22:58

Det lyder som om du har arvet et Goderådjern . Her er opskriften

Venlig hilsen

Spirrevip

Goderåd

Antal:

Ingredienser:
500 g mel
250 g sukker
200 g smør
4 æg
3 stk. kardemomme
1 tsk. vaniljesukker

Fyld:

Fremgangsmåde:
Sukker og smør røres sammen, der tilsættes æg, vaniljesukker og kardemomme.
Melet røres i lidt ad gangen. Bages på hver side i et særligt goderådsjern,
som smøres med en flæskesvær efter bagning af hver kage, såfremt det ikke er
et moderne teflonbelagt jern. Af portionen bliver der 40-45 stk.

Tips:
Goderåd skal være lysebrune, helt tynde og sprøde. De opbevares bedst i
stabler i en helt lufttæt kagekasse, der svarer til størrelsen på
goderådene.

Kilde: Fra det sønderjyske kaffebord.