Sand/grus i græsplænen??
Fra : Gipsyman

Dato : 01-08-05 16:52

Hej.

Omkring på nettet (og her), har jeg læst flere artikler omkring sand/grus
der skal blandes i græsfrøene eller i jorden. Både når man skal efterså,
men også reparere plænen.

Spørgsmålet er; hvorfor skal der det ??

Mvh
Gipsyman

Fra : binky

Dato : 01-08-05 18:19

Hej Gipsyman
Jeg har hørt fra ældre mennesker, at blandes græsfrø med sand, så bliver
det ikke ædt af fuglene. Jeg forstår ikke lige den med grus, for det har
en plæneklipper ikke godt af, og på en eller anden måde arbejder sten
sig opad. Jeg har derimod en fornemmelse af, at sand holder på vand. Jeg
har en fuchsia i sandblandet jord og en i almindelig muld, og den i
sandblandet jord tørrer ikke ud i samme grad som den anden. Det er kun
et gæt.
Der kan så være det samme i græs sået i sandblandet jord. Det tørrer
ikke så hurtigt ud.
Det er mine erfaringer, håber du kan bruge dem til noget.
mvh
binky

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-08-05 18:35

binky wrote:

> Der kan så være det samme i græs sået i sandblandet jord. Det tørrer
> ikke så hurtigt ud.

Det kommer an på hvor meget sand der er i jorden. Min svigermors have i
Faaborg er anlagt på sandet jord (ironisk kaldet "Sande Gyde"), den
tørrer meget hurtigt ud.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Gunnar

Dato : 02-08-05 07:47

> Jeg har hørt fra ældre mennesker, at blandes græsfrø med sand, så bliver
> det ikke ædt af fuglene.

Jeg tror ikke det er grunden, men hvis man sår grøsfrø med hånd er det
vanskeligt at fordele, det skal
såes meget tyndt, og da det kræver øvelse, kan man med fordel måle det
grøsfrø ud som skal til efter
brugsanvisningen, og så kan der blandes tørt sand eller et andet fordeling
medie i, det er jo kun til fordeling
og hvis det er sand falder det ned under kniven til plæmeklipperen.
Gunnar

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-05 11:57

On Mon, 01 Aug 2005 17:19:09 GMT, "binky" <binky.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har hørt fra ældre mennesker, at blandes græsfrø med sand, så bliver
>det ikke ædt af fuglene. Jeg forstår ikke lige den med grus, for det har
>en plæneklipper ikke godt af, og på en eller anden måde arbejder sten

Det som vi kalder sand heroppe hvor jeg bor, det kaldes grus i andre
dele af landet. Det som jeg kalder grus indeholder større sten som en
plæneklipper bestemt ikke har godt af.

> [...]
>har en fuchsia i sandblandet jord og en i almindelig muld, og den i
>sandblandet jord tørrer ikke ud i samme grad som den anden. Det er kun

Sand holder bestemt ikke på vand - sandjord tørrer hurtigt ud.
Men når der blandes sand i pottemuld, så gør det lige som du beskriver -
at det ikke tørrer så hurtigt ud. Til dels fordi sandblandet spagnumjord
suger vand bedre/hurtigere end ren spagnumjord.