To spørgsmål om marengs
Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-08-05 13:20

Hejsa,

Jeg laver ofte en masse ting med kun æggeblommer (f.eks. hjemmelavet is), og
ville så en dag bruge hviderne til lidt marengs. De smagte jo pragtfuldt,
men var ikke til at få af bagepapiret, selvom dette var godt drysset med
mel. Er der noget, man kan gøre ved det? Skal der bare "mere mel" på pladen?

Min oldemor puttede altid eddike i sin marengsmasse. Nogen der ved, hvorfor?
Og hvor meget skal der ca. i - det kan jeg ikke huske.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Padre

Dato : 01-08-05 14:24

> Min oldemor puttede altid eddike i sin marengsmasse. Nogen der ved,
hvorfor?
> Og hvor meget skal der ca. i - det kan jeg ikke huske.

Man kan skylle den skål, man pisker hviderne i, med eddike for at affedte
den. Fedtstof forringer æggehviders evne til at stivne.

Padre

Fra : Carina

Dato : 01-08-05 15:15

"Padre" :

> hvorfor?

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg putter som regel hvidvinseddike i mine
marengs - det gør smagen lige mere spændende.

VH
Carina

Fra : Carina

Dato : 01-08-05 15:46

"Carina";>

> Jeg ved ikke hvorfor,

Altså jeg ved ikke hvorfor din oldemor puttede eddike i. Det første jeg
skrev lød vist lidt forkert ;)

VH

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-08-05 16:04

Kevin Edelvang skrev:

> Min oldemor puttede altid eddike i sin marengsmasse. Nogen der ved,
> hvorfor?

På <http://www.vom.dk/visdebat.asp?debatid=177> står der bl.a.:

»Syre tilsættes marengsen for at stabilisere dejen, så den
får en sejere struktur og bliver lettere at forme. Der findes
også nogle opskrifter på marengs, hvor man som syre skal til-
sætte eddike, vinstenspulver eller citronsaft.«

> Og hvor meget skal der ca. i - det kan jeg ikke huske.

På <http://www.lisoe.dk/Smaakager/Marengs.htm> bruges 1 tsk eddike
pr. æggehvide.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-08-05 16:17

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Min oldemor puttede altid eddike i sin marengsmasse. Nogen der ved,
> hvorfor?

I sin tid lærte jeg, at det var for at bevare den hvide farve - om det reelt
har nogen virkning skal jeg ikke kunne sige.

> Og hvor meget skal der ca. i - det kan jeg ikke huske.

½ tsk eddike pr. æggehvide.

Hilsen Inger

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 02-08-05 09:21

Eddike tilsættes for at give den tyggegummiagtige fornemmelse, netop fordi
det forringer æggehvidernes evne til at stivne pga. syren.

Der skal 2 ts. i til 4 æggehvider.

Hilsen

Peter

Fra : Eva

Dato : 02-08-05 12:47

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> [...]
hvorfor?
> Og hvor meget skal der ca. i - det kan jeg ikke huske.

Jeg plejer at bage marengs til de slipper bagepladen, og så bruger jeg ikke
mel, men bare bagepapir...
Eddiken tilsættes for at massen kan stivne (Det er i hvert fald hvad min mor
har fortalt mig). Normalt bruger jeg det ikke, men har jeg på fornemmelsen,
at der er smuttet en lille smule æggeblomme med i skålen, så bruger jeg
eddiken, så de alligevel kan piskes stive.

Hvorfor bruger du egentlig ikke dine æggehvider i isen?
Når jeg laver is, pisker jeg hviderne stive, og vender dem i til sidst. På
den måde bliver isen mere luftig, knap så hård, og er lettere at skære ud...

Mvh
Eva

Fra : Padre

Dato : 02-08-05 18:37

> [...]
> Når jeg laver is, pisker jeg hviderne stive, og vender dem i til sidst. På
> den måde bliver isen mere luftig, knap så hård, og er lettere at skære

Rå æg i isen ? Det lyder risikabelt

Padre

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-08-05 01:00

Eva wrote:

> [...]
> Når jeg laver is, pisker jeg hviderne stive, og vender dem i til
> sidst. På den måde bliver isen mere luftig, knap så hård, og er

Jeg bruger en rigtig ismaskine med aktiv køling og laver typisk italiensk
is. Den er mere tung og cremet end den klassiske franske og der skal (som
udgangspunkt) ikke æggehvider i. Is lavet i rigtig maskine bliver ikke hård.

Tak for indlæg, også til alle de andre!

Mvh
Kevin Edelvang