belgiske vafler
Fra : Betina Ottosen Ottos~

Dato : 01-08-05 10:11

Jeg søger en god opskrift på belgiske vafler - er der en af jer, der ligger
inde med sådan en?
Også gerne en god crepe-opskrift, når nu vi er i gang?
Bettina.

Fra : Padre

Dato : 01-08-05 14:20

Jeg har ikke en opskrift på belgiske vafler, men prøv at google på ordene:
gaufres opskrift

PANDEKAGER (Julia Child)
5 dl. hvedemel (335 gram), 3 dl. mælk, 3 dl., vand, 6 store æg, ¼ tskf.
salt, 6 spskf. smør.
Giver ca. 17 pandekager.
Denne opskrift giver tykke madpandekager. Med 1 dl. væde mere bliver
pandekagerne tyndere og mere egnede til desserter.
Hvis man vil lave majspandekager:
3 - 3½ dl. af skal melet være majsmel.
Der skal bruges ¾ dl. olie i dejen i stedet for smør.
Dejen skal hvile længere, gerne 1 døgn.
Ved dobbelt portion majspandekager kan tilsættes
1 stor ds. tomatkoncentrat
oregano
30 gr. sukker

Padre

Fra : Ole Laursen

Dato : 01-08-05 19:18

"Betina Ottosen Ottosen" <bettinabjergiversen@mail.dk> writes:

> Jeg søger en god opskrift på belgiske vafler - er der en af jer, der
> ligger inde med sådan en?

Politikens opskriftsbog havde en opskrift ved navn Fjeldstuens vafler
som er aldeles fortræffelig. Du kan f.eks. se den her:

http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/1779/

Jeg har dog lidt problemer med at få dem til at hæve ordentligt i et
nymodens vaffeljern til hjerteformede vafler fra OBH. Måske giver jeg
dem ikke varme nok. Bemærk at der skal meget mere kardomme i end der
står i opskriften, 1-2 tsk. ville jeg mene. Mine forældre plejer også
at bruge almindelig fløde i stedet for sur.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : carsten