Keramiske bagebønner
Fra : Kristine Gazel

Dato : 01-08-05 10:03

Hejsa
I en bog om tærter, som jeg har lånt, står der at man skal bruge keramiske
bagebønner til forbagning af tærtebunde.
Hvad er det, og kan de undværes?
Mvh Kristine.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-08-05 10:28

Kristine Gazel skrev:

> I en bog om tærter, som jeg har lånt, står der at man skal bruge
> keramiske bagebønner til forbagning af tærtebunde.
> Hvad er det, og kan de undværes?

Jeg har kun set dem i metal, og de var nærmest linseformede, men de
kan åbenbart osse fås i keramik? Man hælder dem oven på tærtebunden,
evt. med et stykke bagepapir mellem, og de holder tærtebunden nede
mens den bager - sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Jeg har andet at fylde mine køkkenskabe med end metallinser, så jeg
har brugt gule ærter de gange opskriften har foreslået "bagebønner".
Man ku' sikkert osse bare la' vær'.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Nette

Dato : 01-08-05 11:52

"Klaus Alexander Seistrup" skrev

> Jeg har andet at fylde mine køkkenskabe med end metallinser, så jeg
> har brugt gule ærter de gange opskriften har foreslået "bagebønner".
> Man ku' sikkert osse bare la' vær'.

Enig! Jeg har brugt forskellige slags bønner, hvad vi nu lige havde i huset
af de tørrede slags. Men til sidst gad jeg ikke det mere og så droppede jeg
det. Jeg har ikke savnet dem siden.

Nette

Fra : Padre

Dato : 01-08-05 14:23

> [...]
> evt. med et stykke bagepapir mellem, og de holder tærtebunden nede
> mens den bager - sådan har jeg i hvert fald forstået det.

De kan fås i keramik hos kunst og køkkentøj i Kbh. Jeg har engang prøvet
dem, men har siden lært, at de er unødvendige; risikoen for at en
mørdejsbund bobler meget op er tilsyneladende ret lille, og når det sker kan
den let repareres, hvis man har gemt en smule dej til det formål.

Padre

Fra : Kristine Gazel

Dato : 05-08-05 09:38

Hejsa

Tak for alle jeres svar. Jeg springer dem simpelthen over.

KH Kristine