Murgenenmbrydning
Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 29-07-05 23:19

Hej

Jeg vil lave en murgennembrydning til et vindue i en leca-mur. Men det er et
jo et frygteligt arbejde med hammer og mejsel, så jeg spekulerede på at
bruge en stor vinkelsliber. Men vil den overleve alt støvet ?

Mvh

Henning

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-07-05 23:29

Henning Fuglsang Sørensen wrote:

> spekulerede på at bruge en stor vinkelsliber. Men vil den overleve
> alt støvet ?

En 100-kroners model fra Aldi eller Jem&Fix klarer sikkert ikke mosten - min
PowerCraft fra Aldi opgav ævret ved en lignende opgave.

Men jeg havde så mulighed til at låne en DeWalt. Den kunne få arbejdet fra
hånden uden at gøre vrøvl.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Max

Dato : 30-07-05 00:00

Hej Henning

> bruge en stor vinkelsliber. Men vil den overleve alt støvet ?

Harald Nyborg sælger en 9"/230 mm. vinkelsliber til 178 kr.
køb sådan en og en diamantklinge, skær dit hul og smid
den så ud hvis den ikke overlever, sådan gør mange hånd-
værkere idag.

Kender en muremester, han køber en palle 6" vinkelslibere
og et tilsvarende antal diamantskiver, når så skiven er slidt
smider man det hele ud, det koster mere at skifte klingen
end en ny sliber koster.

Mvh Max

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-07-05 00:05

Max wrote:

> Kender en muremester, han køber en palle 6" vinkelslibere
> og et tilsvarende antal diamantskiver, når så skiven er slidt
> smider man det hele ud, det koster mere at skifte klingen
> end en ny sliber koster.

Under forudsætning at maskinen holder mindst lige så længe som skæret på
diamantskiven, har du ret.

Men hvis maskinen som i mit tilfælde siger host-pop - og derefter slet ikke
mere - efter 5 minutters arbejde, er det en dårlig forretning.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 30-07-05 08:56

Brug en stor bajonetsav

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-07-05 23:17

Ledøje Udlejning wrote:
> Brug en stor bajonetsav

Kunne jeg ikke af to grunde:

1. jeg har ikke nogen.
2. jeg skulle ikke skære helt gennem muren, blot lave et spor i overfladen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-07-05 23:44

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev >
> Men hvis maskinen som i mit tilfælde siger host-pop - og derefter slet
ikke
> mere - efter 5 minutters arbejde, er det en dårlig forretning.

Du går vel ned og får en ny på garantien?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-07-05 23:28

Preben Riis Sørensen wrote:

> Du går vel ned og får en ny på garantien?

Den var desværre netop udløbet. ;(

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 30-07-05 06:09

"Henning Fuglsang Sørensen" <soe@vejle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo et frygteligt arbejde med hammer og mejsel, så jeg spekulerede på at
> bruge en stor vinkelsliber. Men vil den overleve alt støvet ?

I firmaet har vi ret mange vinkelslibere kørende, og det er meget sjælden at
der er en der står af. Hvis de står af, så er det oftest på grund af
overbelastning. Og vi kører med Bosch, Makita, Hilti og enkelte andre. Nogle
af dem kører med en 300 mm klinge. De er så også udstyret med en afskærmning
hvorpå man kan tilslutte en støvsugerslange. Derved undgås det meste støv.
Sådanne vinkelslibere kan man ofte leje i byggemarkeder eller ved
udlejningsfirmaer.
Vi har aldrig kørt med de billigste maskiner, da det nok bliver det dyreste
i længden.
Hilsen Matthias

Fra : Thomas Hansen

Dato : 31-07-05 09:56

On Sat, 30 Jul 2005 00:19:22 +0200, Henning Fuglsang Sørensen
<soe@vejle.dk> wrote:

> [...]
> jo et frygteligt arbejde med hammer og mejsel, så jeg spekulerede på at
> bruge en stor vinkelsliber. Men vil den overleve alt støvet ?

Hej Henning
En stor vinkelsliber er helt sikkert det rigtige værktøj til opgaven. Du
har flere muligheder
Dit valg må afhænge af om du regner med en anden gang at få brug for en
stor vinkelsliber.
Imo skal du holde dig fra de aller billigeste power dit og dat maskiner.
Du er ikke sikker på at de holder til hele opgaven, og du risikere at
resultetet ikke bliver ordenligt. Fordi skærert på de billige klinger er
for dårligt og fordi der er for meget slør maskinen. Det er desuden også
farligt at bruge sådan en maskine. Fordi du er nød til at bruge ekstra
kræfter på at presse klingen igennem materialet. Og hvis den smutter for
dig sker der ting og sager. Hvis du alligevel vil gøre forsøget kan det
anbefales at trække en nylonstrømpe ud over den. Så virker den som filter
så knap så meget støv kommer ind i maskineriet.

Hvis du kan bruge den en anden gang så køb en. Hold dig til et "mærke"
f.eks. DeWalt, Hilti, Makita, AEG eller Blå Bosch. Og køb en god diamant
skive. Du skal regne med at en ordenlig skive koster mere end en af de
billige maskiner. Men de ekstra penge er givet godt ud. Hvis den skal
bruges mere end en gang.
Prøv at kikke her
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120216&pno=60402&pointer=0
http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=39&produkt=1951
Hvis du køber en maskine kan du jo betragte det som en investering og alle
de penge du sparer til håndværkere tjener hurtig maskinen ind igen.

Hvis du ikke skal bruge en maskine igen så lej en for en dag
http://www.lejnu.dk/sbef.aspx?id=25765

Hvis du kan få en til at hjælpe dig. Så kan jeg anbefale at holde en
støvsuger lige i nærheden af der hvor du skærer. Så kommer der ikke helt
så meget støv flyvende ud i rummet.

/Thomas

Fra : Sidse

Dato : 31-07-05 17:17

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.sursgffxuxvtjp@sprinteren...

> [...]
>
> Hvis du kan få en til at hjælpe dig. Så kan jeg anbefale at holde en
> støvsuger lige i nærheden af der hvor du skærer. Så kommer der ikke helt

Hej

En masse kloge ord om billige kontra dyre maskiner.
Jeg kan med ligeså stor sikkerhed som Thomas sige at alt hvad han siger er
forkert, en af de billigste maskiner holder bedst til at skære i matrialer
der fremkalder meget støv, bla. pga. at der ofte ikke anvendes kuglelejer,
men glidelejer i de billige maskiner. Har også erfaring med at de billige
diamantklinger holder ligeså godt som de dyre, ihvertfald i leca.
Er ved at være færdig med at bygge en større garage og har anvendt en 230mm
TopCraft vinkelsliber med en billig klinge til at skære et utal af leca
sten, både maskine ok klinge fungerer fremragende endnu. Undervejs blev
vinkelsliberen også anvendt til at skære et par IPE240 og HEB120 bjælker
over med (dog med en anden skive selvfølgelig) og det klarede den glimrende.

Så IMHO hvis du ikke skal have en vinkelsliber som du skal anvende flere
gange om måneden til at lave større stykker smedearbejde hvor du har
maskinen i hånden i flere timer i løbet af en dag, så glem alt om de dyre
maskiner, den vil aldirk kunne tjene sig ind.

Henrik (som skriver fra konens pc)
www.gsx.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 01-08-05 21:15

On Sun, 31 Jul 2005 18:16:47 +0200, Sidse stubnet.dk> <<sidse> wrote:

> [...]
> men glidelejer i de billige maskiner. Har også erfaring med at de billige
> diamantklinger holder ligeså godt som de dyre, ihvertfald i leca.

Nu hører lecasten jo heller ikke til de hårdeste materialer. Så i dit
tilfælde er det sikkert fint med en billig. De dyrer maskiner viser især
sit værd når man skal skærer i f.eks. beton eller sten. Det samme gælder
for skiverne.
/Thomas