Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Portræt-objektiv EOS 350D.
Fra : Herman Persson

Dato : 28-07-05 04:32

Hvilke(t) objektiv(er) kan I anbefale?

Jeg er ret ny mht. (digital)fotograferning og går ud fra, at jeg skal
bruge
en brændvidde på ca. 100mm.
Har kigget på:

Makro-Objektiv 100 F/2.8 USM Makro-Objektiv 100 F/2.8 USM

Canon EF 100 f/2.0 USM

Men kan ikke gennemskue, om de er til analog og derfor skal ganges med
1,6.

Objektivet skal bruges i dagslys, så det behøver ikke at være vanvittigt
lysstærkt.
Prisen spiller selvfølgelig en vis rolle.

Hilsen Herman.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-07-05 06:33

In article <42e851ce$0$12149$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Herman Persson wrote:

> [...]
> lysstærkt.
> Prisen spiller selvfølgelig en vis rolle.

Et 50mm er belligt, og muligvis nok. Ellers et 85mm. Du skal gange med
1.6 for at få samme udsnit som med 100mm på gammelt kamera. Men dybde-
skarpheden er som på et 85mm

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-07-05 06:40

Herman Persson wrote:
> Makro-Objektiv 100 F/2.8 USM Makro-Objektiv 100 F/2.8 USM
> Canon EF 100 f/2.0 USM
> Men kan ikke gennemskue, om de er til analog og derfor skal ganges med
> 1,6.

Alle EF-objektiver (inklusive dem fra Sigma, Tamron osv) skal ganges
med 1.6 hvis du vil have cropfactoren med i beregningen.

Jeg vil gerne anbefale noget i stil med EF 85 f/1.8 og EF 50 f/1.4

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://se2k.dk | 4-7/8

Fra : ab©

Dato : 28-07-05 10:06

Herman Persson wrote:

> [...]

I forhold til brændvidden er der ikke noget, der er analogt eller digitalt -
der er jo tale om et udsnit når du med 350D´eren springer over i det
digitale.

> Alle EF-objektiver (inklusive dem fra Sigma, Tamron osv) skal .....

Det må være nemmere bare at sige alle objektiver

ab (-c:)

Fra : Thomas H.

Dato : 28-07-05 12:04

"ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> Det må være nemmere bare at sige alle objektiver

Neej ikke helt, for bl.a sigma laver jo objektiver til Nikon og Olympus
også.

MVH
Thomas H.

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-07-05 10:00

Herman Persson skrev:
> [...]
> lysstærkt.
> Prisen spiller selvfølgelig en vis rolle.

Hvis du har kit-obj., har du en fin portræt-tele

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : KNL DtP

Dato : 28-07-05 11:51

"Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke(t) objektiv(er) kan I anbefale?

Jeg vil kigge på Canon EF 85 mm f/1.8 USM.

Den er forholdsvis lille og let. Autofokus er lynhurtig takket været USM.
Lysstyrken på f/1.8 giver mulighed for at fotografere håndholdt uden flash i
ringe belysning. Selvom du skal fotografere i fuld dagslys, så er det store
blændeåbning nu alligevel en fordel, da det givet et meget lyst og klart
søgerbillede, og samtidig er DoF så smal, at du tydeligt kan se, hvor du
fokuserer.

Optisk er den aldeles glimrende. Blændet blot et eller to trin ned, har du en
enorm høj opløsning, som er langt de zoom-optikker overlegen.

En teleconverter er forøvrigt også en glimrende makker til 85'eren. Med en
1,4x'er har du pludselig en 120 mm f/2, og med en 2,0x'er en 170 mm f/2.5.
Førstnævnte kombo er nok den mest hensigtsmæssige mht. billedkvalitet.

Prismæssigt ligger 85 mm'eren på omkring 3.000 kr. Husk at få en modlysblænde
med - så er objektivet helt perfekt til pressebrug, da modlysblænden beskytter
frontlinsen mod slag og fedtfingre.

Test af 85 mm / 100 mm / 135 mm: www.kortlink.dk/wlcastleman/x4n

> Men kan ikke gennemskue, om de er til analog og derfor skal ganges med
> 1,6.

Analoge eller "digitale" objektiver - de skal stadig sidde på et kamerahus og er
stadig underlagt de optiske love. 100 mm er stadig 100 mm brændevidde. Da
digitale sensorer ofte er mindre end 24 x 36 mm filmarealet, bliver det yderste
af billedfeltet skåret væk - den såkaldte crop faktor. Det betyder ikke, at
brændevidden forlænges eller ændres, men blot at du ikke får nær så meget med på
billedet. Derfor skal du gange brændeivdden med 1,6x for at få den billedvinkel,
som objektivet vil svare til.

Et 85 mm objektiv vil derfor på 350D, i billedvinkel, svare til et 136 mm
objektiv i alm. filmformat.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-07-05 13:22

KNL DtP wrote:
> [...]
> 1,4x'er har du pludselig en 120 mm f/2, og med en 2,0x'er en 170 mm f/2.5.
> Førstnævnte kombo er nok den mest hensigtsmæssige mht. billedkvalitet.

Men det virker jo så ikke med Canons 1.4x og 2x.

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://se2k.dk | 4-7/8

Fra : KNL DtP

Dato : 28-07-05 13:26

> Men det virker jo så ikke med Canons 1.4x og 2x.

Nææ, men der er da heldigvis andre teleconvertere på markedet.

For mig virker det fjollet, at Canon har lavet to super-optiske teleconvertere,
som pga. konstruktionen med glas, der sidder uden for huset, ikke kan bruges på
alle Canon's egene objektiver.

Min cheep-o Tamron 1,4x'er virker fortrinligt på alle mine objektiver, hvor
brugen af en teleconverter giver mening (Sigma EX 100-300 mm f/4, Caonon EF 50
og 85 mm f/1.8).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Herman Persson

Dato : 29-07-05 07:59

-klip-> Test af 85 mm / 100 mm / 135 mm: www.kortlink.dk/wlcastleman/x4n

> Kristian
> www.knl-dtp.dk

Jeg siger mange tak for dit detaljerede svar - det var præcis, hvad jeg
havde brig for.

Hilsen Herman.