Gyros
Fra : kautaq

Dato : 27-07-05 18:32

Inspireret af Jytte Abildstrøms besøg hos Kromans Mad, vil jeg prøve
at lave gyros. Har fået fat i noget dansk lam og tænkte at jeg ville
søge på nettet efter en lidt anderledes opskrift end Jyttes, da
jeg ikke vil have alt for meget karry i maden.

Jeg troede at jeg vidste (såen ca.) hvad gyros er, men på
nettet er der tusind måder at lave gyros på, helt og aldeles
forskellige og uden en rød tråd!

1. Hvad er gyros?
2. En god ide til hvordan jeg marinere lammet inden det
kommer på panden?

Jeg tænker på noget med olivenolie, hvidløg og jeg har masser
af frisk merian og oregano i haven.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 27-07-05 21:00

On Wed, 27 Jul 2005 19:31:31 +0200, kautaq <kautaq@post2.tele.dk>
wrote:

>1. Hvad er gyros?

Grillet kød - ordet gyros betyder dreje og kommer fra den måde kødet
steges på, hvor et spid med kød drejes foran et kulbækken ( a la det
tyrkiske döner kebab)

>2. En god ide til hvordan jeg marinere lammet inden det
> kommer på panden?
>
>Jeg tænker på noget med olivenolie, hvidløg og jeg har masser
>af frisk merian og oregano i haven.

Put det hele i en plastpose og lad det trække natten over i køleskab.
pas på med hvidløget, det kan let blive meget dominerende.

Lars

Fra : kautaq

Dato : 29-07-05 02:29

jubija@ yahoo.dk wrote:

> Grillet kød - ordet gyros betyder dreje og kommer fra den måde kødet
> steges på, hvor et spid med kød drejes foran et kulbækken ( a la det
> tyrkiske döner kebab)

Nå på den måde! Det er måske lidt pinligt, men det vidste jeg ikke.
Det er jo ligesom et gyroskop, det ved jeg hvad er. Tak for det

> Put det hele i en plastpose og lad det trække natten over i køleskab.
> pas på med hvidløget, det kan let blive meget dominerende.

Er gjort.
Men fordi det regner i morgen, bliver det ikke gyros, men panos!

Fredag:

Lam marineret i olivenolie, hvidløg og frisk merian på panden.
Tzatziki.
Salat af krølsalat, tomat, citron, avocado, feta og olivenolie.
Nye kartofler fra i går, som varmes sammen med "panos".
Og Kalamata-oliven som ekstra tilbehør. Og måske ribsgelé.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Jørgen Hess

Dato : 30-07-05 17:36

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nå på den måde! Det er måske lidt pinligt, men det vidste jeg ikke.
> Det er jo ligesom et gyroskop, det ved jeg hvad er. Tak for det
>

> --
> Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Håber det roterer med lavere omdrejningshastighed end et gyroskop
mvh
Jørgen

Fra : kautaq

Dato : 01-08-05 00:32

Jørgen Hess wrote:

> Håber det roterer med lavere omdrejningshastighed end et gyroskop

Fast food for astronauter?

Buzz! Give me some of them fried chicken you've made.
Yes sir, commin' right up.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq