Varme jerntallerkener!
Fra : Aksel.pe

Dato : 27-07-05 00:19

I udlandet har vi undertiden fået serveret en steak på en varm
støbejerns tallerken med en trætallerken under. Det ser hyggeligt og
spøjs ud, og jeg investerede i nogle af slagsen.

Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan man skal bruge dem. Varmer man
tallerkenerne kraftigt op, steger bøffen jo videre, på den varme
tallerken og får for meget.

Jeg spurgte engang en tjener, som jeg kender privat, hvordan man bærer
sig ad, men han blev forlejen og indrømmede, at han ikke kendte til det.

Er der nogen her, der ved det?

Venlig hilsen
Aksel

Fra : Emil

Dato : 27-07-05 01:22

Aksel.pe wrote:

> [...]

>Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan man skal bruge dem. Varmer man
>tallerkenerne kraftigt op, steger bøffen jo videre, på den varme

Du varmer tallerknerne op til den kernetemperatur, som kødet bør
have. Så simpelt er det.

F.eks. er 62-64 grader C fint til oksekød. Kødet kan ligge ved
den temperatur i dagevis, og kun blive bedre.
Fisk bør holdes ved omkring 50-55 grader.
Fugle kan jeg ikke lige huske; men mener at graderne her er oppe
sidst i 70erne.

m.v.h. Emil

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 27-07-05 11:06

On Wed, 27 Jul 2005 01:18:35 +0200, " Aksel.pe" <"
Aksel.pe"@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg spurgte engang en tjener, som jeg kender privat, hvordan man bærer
>sig ad, men han blev forlejen og indrømmede, at han ikke kendte til det.

Jeg så engang på en kinesisk restaurant (som også serverede steaks),
at de hældte en smule meget varm olie ud på jerntallerkenen, så det
spruttede "festligt", når en bøf og nogle "våde" grøntsager (f.eks.
tomat eller perleløg fra glas) blev lagt på og båret ind til gæsterne.

På den måde undgik de at give bøfferne for meget varme fra steghede
tallerkner, men kunne nøjes med at varme tallerknerne en smule op, så
kødet ikke blev alt for gennemstegt.

Lars

Fra : Aksel.pe

Dato : 28-07-05 10:52

Mange tak til Lars og Emil for jeres svar.
Vi har fået kødet serveret sydende på en varm tallerken. Jeg tror, at
det, jeg skal bruge, ligger i en kombination af begge jeres svar.
Mange tak.
Venlig hilsen
Aksel