Holdbarhed på bageblandinger mv
Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 23-07-05 19:41

Hejsa

Under oprydning af et køkkenskab, har jeg opdaget en tidslomme !! Tingene
bliver simpelthen hurtigt for gamle derinde ... **grin**

Ej, jeg har fundet bla. Maizena tærte- og pizza dejblandinger, Knorr
færdigretter (fx Chickel Curry krydderiblandinger), noget kagecreme og nogle
Knorr supper (fx aspargessuppe og tomatsuppe) .... Alt har en holdbarhed som
hedder begyndelsen af 2005 (januar - marts) ... Bør jeg kyle det hele ud,
eller er denne slags "konserves" stort set evigt holdbart ????

På forhånd tak for svar

Mvh Pia

Fra : ellisa

Dato : 23-07-05 19:48

"Pia Lihme Petersen" <PiaFJERN@lihme.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> holdbarhed som hedder begyndelsen af 2005 (januar - marts) ... Bør jeg
> kyle det hele ud, eller er denne slags "konserves" stort set evigt

Nu kan jeg jo kun tale ud fra hvad jeg selv ville gøre. Umiddelbart ville
jeg ikke have de store skrupler, da det jo er tørvarer og derfor ikke bliver
"dårligt" i den forstand. Dog kan smagen have ændret sig lidt og hvad
bageblandingerne angår, kan hæveevnen være forringet.

Nu er der jo en regel om at ALLE madvarer skal have en holdbarhedsdato -
selvom det kan holde sig i ekstrem lang tid.

Jeg har præsteret at spise spaghetti (tørvare) som var overskredet med over
et år.....

Men vent lige og hør om der er andre her i gruppen som ved noget mere
specifikt.

/ellisa

Fra : Max

Dato : 23-07-05 20:02

Hej Pia

> [...]
> hedder begyndelsen af 2005 (januar - marts) ... Bør jeg kyle det hele ud,
> eller er denne slags "konserves" stort set evigt holdbart ????

Glem det med holdbarheds dato, det er der selv på sukker og salt. Lugt til
tingene og kik på dem, lugter de ok og ser de ok ud vil jeg ingen skrupler
have med at spise dem. Det kan være at de er blevet kedelige i smagen,
men fordærvet bliver de som regel ikke hvis de er blevet opbevaret tørt.
Og til Elisa vil jeg bemærke at jeg har spist spagetti der var 20 år gammel
og chokolade og dåsemad der var produceret i trediverne uden at blive
andet end mæt.

Mvh Max

Fra : Basil

Dato : 23-07-05 20:02

Max wrote:
> [...]
gammel
> og chokolade og dåsemad der var produceret i trediverne uden at blive

Fortæl lige !!!
Hvor fik du det fra, og hvorfor.
Hele historien, fra ende til anden.
Kai

Fra : Max

Dato : 23-07-05 21:13

Hej Kai

> Hele historien, fra ende til anden.

Der er nu ikke så meget at fortælle, spagettien var noget der stod
til pynt i et gammelt sommerhus som en af mine kammeraters
forældre havde og på et tidspunkt, det var vinter og der var langt
til købmanden i snevejr, var vi sultne og så spiste vi det da der
ikke var andet i huset. Chokoladen og dåsemaden var nogle
militære nødrationer vi i min spejdertid tilfældigvis faldt over
og spiste på en tur. (tror det stammede fra et millitært overskudslager)

Forøvrigt er holdbarhed jo noget der er bestemt af opbevaringen,
jeg så på et tidspunkt hvor et forskerhold besøgte en station der
var anlagt på Sydpolen omkring år 1900 og ikke havde været brugt
siden, der hang bacon under loftet som kunne spises uden problemer
efter over 70 år, det skyldes jo det faktum at der ikke findes luft
bårne bakterier i de områder.

Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-07-05 23:17

Pia Lihme Petersen <PiaFJERN@lihme.com> wrote:

> [...]
> hedder begyndelsen af 2005 (januar - marts) ... Bør jeg kyle det hele ud,
> eller er denne slags "konserves" stort set evigt holdbart ????

Brug næsen først, og tag så og regn lidt på det: Hvis de fabrikanter
skal være stensikre på, at deres varer skal kunne holde sig indtil
udløbsdatoen, uanset hvilke fantastiske krumspring små handlende eller
sidste-udløbsdatofikserede indkøbere for Føtex og Fakta, kan finde på,
så er de sør'me nødt til at skyde med spredehagl, og en udløbsdato i
februar 2005 holder rigeligt julen over.
Mvh
Erling