Cotoneaster
Fra : Aksel.pe

Dato : 22-07-05 13:12

Jeg kender nogle, der ligesom vi, af specielle grunde ville have haft en
af de helt krybende cotonester, men som er blevet vildledt i
købssituationen på planteskolen.
Det er ærgerligt at tilplante et større areal med "krybende" cotoneaster
for et par år senere at opdage, at de vokser og vokser i højden.
Planteskolen har sikkert nok handlet i god tro, men på grund af
navneforbistring opstår er der opstået fejl.
Jeg er klar over, at visse planteskoler har som rettesnor at, er de
udgået for den bestilte type, forbeholder man sig ret til at levere en
anden tilsvarende sort.
Jeg ved ikke, om dette stadig er tilfældet, men noget tyder på det.
Vi har en lille skråning, vi fik tilplantet med "Coral Beauty" - en
iøvrigt fin plante - men den vokser altså i højden og skal klippes ca 2
gange årligt. Vi var nok ikke selv tilstrækkeligt ihærdige i
forundersøgelsen, men troede på planteskoleejeren, som sagde, at den var
meget lav.
Er dette med de krybende cotoneaster navnemæssigt et kaotisk vildnis?
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-07-05 18:22

> forundersøgelsen, men troede på planteskoleejeren, som sagde, at den var
> meget lav.

Meget lav kan være to ret forskellige ting. For min plantemand er det alt
under 1 meter, mens det for mig er under 15 cm - det skal give problemer.
Cotoneaster kender jeg ikke som _meget_ lav, men under ½ m findes, så
spørgsmålet er hvad I har bedt om?

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-05 21:25

> [...]
> under 1 meter, mens det for mig er under 15 cm - det skal give problemer.
> Cotoneaster kender jeg ikke som _meget_ lav, men under ½ m findes, så

Såfremt i mangler et navn på en cotoneaster til bunddække er Cotoneaster
Dammeri er en krybende cotoneaster, der slet ikke kan rejse sig fra jorden.

Anders

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-05 21:20

On Fri, 22 Jul 2005 14:12:15 +0200, " Aksel.pe" <"
Aksel.pe"@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Det er ærgerligt at tilplante et større areal med "krybende" cotoneaster
>for et par år senere at opdage, at de vokser og vokser i højden.

Den er sådan set krybende, selv om den godt kan blive op til 1 meter høj
med tiden.

> [...]
>Jeg er klar over, at visse planteskoler har som rettesnor at, er de
>udgået for den bestilte type, forbeholder man sig ret til at levere en

Forhåbentlig da kun hvis de fortæller det først .....

> [...]
>gange årligt. Vi var nok ikke selv tilstrækkeligt ihærdige i
>forundersøgelsen, men troede på planteskoleejeren, som sagde, at den var

Alt er jo relativt - det er netop et af problemerne med betegnelser som
'lav' og 'høj' - man kan ikke rigtig bruge dem til noget uden at have
noget at sammenligne med.

>Er dette med de krybende cotoneaster navnemæssigt et kaotisk vildnis?

Næh, ikke specielt.
Din beskrivelse lyder som en 'Coral Beauty', så der er nok ikke noget at
komme efter.

Der findes en lav cotoneaster som ikke bliver mere end 5-10 cm høj - den
hedder 'Rami'. Problemet med den er bare at den er så lav at ukrudt let
kommer op gennem den, hvilket gør den ret uegnet til bunddække.

'Coral Beauty' kommer størrelsesmæssig efter 'Rami' - mig bekendt er der
ikke nogen cotoneaster i mellem disse to.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-07-05 23:05

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
>
> 'Coral Beauty' kommer størrelsesmæssig efter 'Rami' - mig bekendt er
> der ikke nogen cotoneaster i mellem disse to.

Hvad med Cotoneaster Horizontalis?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-07-05 00:25

Sjovt at alle kender Cotoneaster, men tilsyneladende er det blevet til en
fabrikshemmelighed at det = en god gammel dansk Mispel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-07-05 09:50

On Sat, 23 Jul 2005 01:24:50 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Sjovt at alle kender Cotoneaster, men tilsyneladende er det blevet til en
>fabrikshemmelighed at det = en god gammel dansk Mispel.

Njaa ....

Iflg. 'Anbefalede plantenavne' fra plantedirektoratet, så er det danske
navn for cotoneaster 'dværgmispel', hvorimod mispel er en Mespilus
germanica.

Endelig er der så bærmispel, som dækker over Amelancier-slægten.

Personligt kan jeg ikke rigtig finde rundt i de forskellige typer af
mispel, derfor bruger jeg betegnelsen cotoneaster. Men du har da ret i
at vi burde bruge de danske betegnelser når nu de findes.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-07-05 09:46

On Sat, 23 Jul 2005 00:04:37 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Hvad med Cotoneaster Horizontalis?

Den kan også blive ca. så stor som 'Coral Beauty' vil jeg mene - men det
tager måske lidt flere år.

Men i øvrigt er C. horizontalis rigtig flot som bunddække - noget pænere
end 'Coral Beauty' syntes jeg i hvert fald.