Ny udsugning fra badeværelse og emhætte
Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 22-07-05 08:08

Hej alle,

Vi skal igang med at lægge nyt tag og skal lægge nye brædder selv. I den
forbindelse vil vi gerne lave ny udsugning fra badeværelse og emhætte.

Badeværelse regner jeg med at montere en ventilator og så køre fra den
op i gennem taget. Nu er spørgsmålet, hvordan det gøres?? Bruges der fx
et Ø125 mm spiorør, som føres op igennem et tilsvarende hul i taget, som
der sættes en taghætte på?? Eller skal der monteres en "krave" i taget??

Emfang regner vi med en ekstern motor, som placeres på loft. Monteres
der også her et lige spiorør, som føres op igennem taget??

Glæder mig til at høre fra jer...

/Kim

Fra : Torben

Dato : 22-07-05 10:05

<kimtiede@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Emfang regner vi med en ekstern motor, som placeres på loft. Monteres der
> også her et lige spiorør, som føres op igennem taget??

Alt efter hvilket tag det er - kan du få en hætte med et isoleret rør til
gennemføring igennem tag , undertag og isolering. Det skal være den korrekte
type, til dit tag.... for enden af dette monterer du "slangen eller
spirorøret fra din ventil. Badeværelse og emhætte må ikke umiddelbart
tilsluttes den samme "hætte"
Mvh. Torben

Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 22-07-05 10:37

Hej Torben,

Tak for dit svar.

> [...]
> type, til dit tag.... for enden af dette monterer du "slangen eller
> spirorøret fra din ventil. Badeværelse og emhætte må ikke umiddelbart

Det er et tagpap tag.

Det vil sige, at hætterne er tilpasset rørstørrelsen fra fx ventilator
og emfang?? Jeg synes at de hætter jeg har set, er hullet op igennem
firkantet (20x20), så fører man bare spirorøret op igennem disse??

Bedste hilsener

Kim

Fra : Torben

Dato : 22-07-05 12:06

> [...]
> emfang?? Jeg synes at de hætter jeg har set, er hullet op igennem
> firkantet (20x20), så fører man bare spirorøret op igennem disse??

Jeg ved ikke med tagpap !! Men til tegl fik jeg en hætte med et firkantet
rør på, i bunden af dette kunne monteres en manchet der så passede til
flexslangen.. Men ved tagpap skal man vel "bare føre et standard isoleret
rør op, og brænde pap eller noget uden om.. igen jeg ved det ikke når det er
pap. Der er en god beskribvelse her :

http://www.icopal.dk/Icopal_dk/Icopal_dk.nsf/0/8C3D3A12ACE5FC3FC1256D420033022D/$file/1001.pdf

Mvh.Torben