Bananfluer i komposten
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 21-07-05 20:54

Hej

Vi har købt en plastic-kompostbeholder igennem kommunen. Med til
beholderen var der en meget udførlig samlevejledning (!) samt
beskrivelse af, hvordan dyret virker.

Et sted i beskrivelsen står der, at man skal sørge for, at nettet i
toppen er placeret korrekt, så der ikke trænger bananfluer ind. Det
har jeg så selvfølgelig tjekket.

Men da jeg her til aften skulle smide lidt i og åbnede låget, så
væltede der et sted imellem 2.43 og 9.84 millioner bananerfluer op, og
tillige kunne jeg se, at der drønede 2-4000 små hvide larver rundt
dernede.

Er det godt eller skidt?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-07-05 21:08

In article <g5vvd1hiv0drdlkjv0543jbcc4nm9erbdu@4ax.com>, Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> væltede der et sted imellem 2.43 og 9.84 millioner bananerfluer op, og
> tillige kunne jeg se, at der drønede 2-4000 små hvide larver rundt

Hvis du vil fodre fisk med larverne er det OK. Jeg har tidligere
haft held til at eliminere banafluer på følgende måde:

Lidt eddike eller eddikesyre hældes i at glas, gerne sammen med et
stykke æble, og eventuelt noget sukkerholdigt saft (Sunquick Solbær
er OK). Så laver man et kræmmerhus / en tragt ved at rulle et stykke
papir. Denne sættes med spidsen ned i glasset.

Fluerne fluver derned, men kan ikke finde ud.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 22-07-05 12:14

> [...]
> papir. Denne sættes med spidsen ned i glasset.
>
> Fluerne fluver derned, men kan ikke finde ud.

Wow mange tak.. vi har en sata... masse bananfluer i vores hus. Jeg
vidste ikke hvad jeg skulle gøre, Men det her trick virker.
Mange tak

MVH
Kasper malmberg

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-07-05 00:22

"Bo Kamp Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> væltede der et sted imellem 2.43 og 9.84 millioner bananerfluer op, og
> tillige kunne jeg se, at der drønede 2-4000 små hvide larver rundt

Kender det godt - de kommer, når der godt med frugt i komposten.
Ud over ubehaget ved at få en sværm fluer i hovedet tror jeg det er ret
ligegyldigt, om det er orm eller fluer, der æder frugtresterne.

Hilsen Inger