"Peter HansenDK" <peterhansendk@tidni.com> skrev i en
meddelelse
news:1122579936.313451.127010@z14g2000cwz.googlegroups.com...
Note:
* I det hele taget vil det være svært at finde en muslim,
som
universelt og principielt er imod dødstraf, fordi dødsstraf
er
direkte dikteret af Gud i Koranen.
hvor i koranen finder du belæg for dette?
Og islam har ikke haft endnu en profet, der har ophævet Den
Gamle Koran på samme måde som Jesus
abrogierede Det Gml Testamente. Islam har heller gennemgået
en moderne sekularisering, hvor ret og straf overlades til
de verdslige.
Per påviser at der i Israel også kan holdes "gay-parader",
men det er alligevel i den jødiske Tora sådan at der er
dødsstraf for sådanne "forbrydelser" - akkurat kan man altså
have et synspunkt der siger at "bibelen" eller "koranen"
giver retningslinjer for hvordan Gud ser på visse ting, men
at man samtidig har det pragmatiske synspunkt at man vælger
en mere verdslig opfattelse af tingene.
Når jøder altså kan mene at det i praksis er i orden at være
homoseksuel, selvom det er forbudt og skal medføre døden
ifølge religionen, så kan man naturligvis også have det
synspunkt som muslim at man kan være imod dødsstraf selvom
der er nogen, der menrer at det er indikeret i koranen for
forskellige forbrydelser. Men du vil lede forgæves efter
dødsstraf i Koranen.
"Profeten Muhammad var for sine samtidige et levende
eksempel på ædel og fuldkommen opførsel. Man rådførte sig
ofte med ham om, hvorledes man skulle forholde sig i
forskellige situationer. Man huskede hans svar eller
handlinger og fortalte dem videre, og endnu i dag bestræber
troende muslimer sig på at følge Profetens eksempel i
dagligdagen:
Koranen kap. 33, vers 21.
I Guds apostel har I virkelig et godt eksempel for enhver,
hvis håb står til Gud og den sidste dag og som hengiver sig
meget til lovprisning af Gud.
Ca. 300 år efter Profetens død blev disse oplysninger samlet
i de såkaldte traditionssamlinger (Hadith), der indeholder
Profetens sædvane (sunna), hans svar på menighedens
spørgsmål og hans stiltiende accept af forskellige ting.
Der findes et utal af sådanne traditionssamlinger.
Al-Bukhari (død 870) og Muslim (død 875) anses for de mest
autoritative; men også Abu Dawud (død 888), al-Tirmidhi (død
892), al-Nasa'i (død 915) og Ibn Madja (død 886) citeres
ofte.
Hadith handler både om stort og småt; om udførelsen af
de religiøse pligter, om begravelse, dommedag og livet efter
døden, om almen opførsel, om klæder, mad, drikke og
gæstfrihed, om ægteskab og uddannelse. Her nogle eksempler:
Ifølge Abu Hamza Ana ibn Malik, kendt som en af Profetens
medhjælpere, sagde Profeten følgende:
Ingen af jer er sand troende, f>rend I ønsker for jeres
broder, hvad I ønsker for jer selv. (al-Bukhari og Muslim)
Gud vil ikke vise medlidenhed over for den, der ikke viser
medlidenhed over for hele menneskeheden. (al-Bukhari)
Abu Huraira berettede, at han hørte Profeten sige:
Den stærkeste er den, der behersker sig - selv i vrede.
(al-Bukhari)
Abu Huraira berettede, at han hørte Profeten sige:
En del af det at være en god muslim er at undlade at
blande sig i ting, der ikke vedkommer én. (al-Tirmidhi)
At søge viden er pligt for enhver muslim mand og kvinde.
(al-Bukhari)
Den bedste blandt jer er den, der behandler sin hustru
bedst. (al-Bukhari)
Ifølge Abu Said Saad ibn Malik ibn Sinan al Khudri sagde
Guds Profet følgende:
Der skal ikke være nogen skadeudøvelse og ej heller nogen
gengældelse. (Ibn Madja)...
"Og Profeten Muhammad skal selv have sagt:
"Jeg er blot et menneske. Kun, hvis jeg forordner
jer nogle religiøse pligter, skal I rette jer efter dem.
Hvis jeg derimod giver jer anvisning i henhold til min
personlige mening, er det blot et skøn. Og jeg er kun et
menneske. I kender selv bedst jeres verdslige anliggender."
Og mange gange har Profeten spurgt sine trofaste fæller Abû
Bakr og 'Umar om råd ved at sige: "Rådgiv mig, for uden Guds
åbenbaring er jeg blot menneske som I."
Men nogle teologer mente, at Profetens sædvane skulle
opfattes ganske bogstaveligt. Den skulle ikke være en
levende, naturlig og fremadrettet proces, men statisk og
bagudrettet. Og dermed blev porten til fornyelse og
nytænkning (idjtihâd) smækket i. Og 'ortodoks' islam var -
efter manges opfattelse - defineret én gang for alle."
Der er altså mange måder at fortolke Islam på -
ovenstående er blot et af dem - der kan læses mere her:
http://www.islamstudie.dk/hadith_hadith.htm
Så våset med venstreorienteredes opfattelser holder ikke
for en nærmere undersøgelse - ovenstående er selv muslim og
har efter eget udsagn lagt sig ud med dele af den muslimske
bevægelse - men det er jo ikke det samme som at sige at de
har ret og hun ikke har det, eller at man som
venstreorienteret er bange for islamkritik - jeg er
venstreorienteret og er derfor imod enhver form for religiøs
dyrkelse, som jeg finder i strid med almindelig sund
fornuft - og det er kun egnet til at vende folk bort fra de
egentlige problemer i et samfund - alligevel er jeg
naturligvis klar over at religion betyder en hel del for
mange mennesker og jeg ser det som værende perspektivløst at
tro at det kan afskaffes sådan med et snuptag - desuden
finder jeg at der er væsentligere problemer end religiøse i
vort samfund - det, jeg til gengæld mener er at der
naturligvis skal være en respekt for troende - ikke fordi
jeg mener at tro er det essentielle at have respekt for, men
fordi det drejer sig om mennesker der tror, og fordi jeg
ikke mener at en forhånelse af andres tro er mit agenda,
sålænge denne tro ikke går ud over andre - men hvis man i
troens navn anbefaler dødsstraf eller blot går ind for det
og samtidig bekender sig til det religiøse mumbo-jumbo, så
er jeg på pletten, uanset om det drejer sig om Islam,
Kristendommen, Jødedommen eller lignende. Ingen tvivl om
dette.
--
ahw