bryggers, gulvafløb, skal deer vådrumssikr~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-07-05 10:03

Hej NG.

Jeg overvejer at få etableret et gulvafløb i et bryggers jeg er ved at
indrette. Men skal der vådrumssikres, hvis jeg får lavet gulvafløb? Der
kommer jo ikke vand i rå mængder..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ivan

Dato : 21-07-05 10:12

Men skal der vådrumssikres, hvis jeg får lavet gulvafløb? Der
> kommer jo ikke vand i rå mængder..

Hvis du på et tidspunkt vil lave det om til et badeværelse er det en god
ide, eller er det ikke nødvendigt.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-07-05 10:58

In news:9adef$42df66ee$55da897f$15261@nf4.news-service.com,
Ivan <denne@dur.ej> Typed:

Hej Ivan.

> Hvis du på et tidspunkt vil lave det om til et badeværelse er det en
> god ide, eller er det ikke nødvendigt.

Det vil jeg ikke, jeg har et lækkert badeværelse i kælderen, det er
vådrumssikret

Fra : Martin Christiansen

Dato : 21-07-05 12:18

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42df64e2$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg overvejer at få etableret et gulvafløb i et bryggers jeg er ved at
> indrette. Men skal der vådrumssikres, hvis jeg får lavet gulvafløb? Der
> kommer jo ikke vand i rå mængder..

Hvis der er gulvafløb er gulvet en vådzone og skal dermed vådrumssikres.

---

Fra : Ivan

Dato : 21-07-05 13:06

> Hvis der er gulvafløb er gulvet en vådzone og skal dermed vådrumssikres.

Hvor læser du det henn?
Der findes jo gulvafløb med flager til montage i vådrum. Der findes også
gulvafløb unden disse flanger, er de så ikke lovlige?
At det så er kloarkmesteren der skal montere dette gulvafløb er en helt
anden sag.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 21-07-05 13:29

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev i en meddelelse

> [...]
> gulvafløb unden disse flanger, er de så ikke lovlige?
> At det så er kloarkmesteren der skal montere dette gulvafløb er en helt

At et gulvafløb er VA-godkendt er ikke ensbetydende med at det i praksis kan
sammenbygges med et vandtætningssystem. Den udførende må selv sikre sig at
de andvendte materialer er indbyrdes forenelige.

http://www.lip.dk/lipdk/vaadrum/pdf/s8-10.pdf

---

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-07-05 13:24

In news:42df844d$0$85765$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Martin Christiansen <mc@city.invalid> Typed:
> Hvis der er gulvafløb er gulvet en vådzone og skal dermed
> vådrumssikres.

Den semilokale kloakmester mente ikke det var nødvendigt at vådrumssikre et
gulvafløb i et bryggers.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-07-05 13:41

In news:42df93c8$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Petersen_Michael <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> Typed:

> Den semilokale kloakmester mente ikke det var nødvendigt at
> vådrumssikre et gulvafløb i et bryggers.

Nu begynder jeg sq at blive i tvivl.
http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/XE6D7DA7337DC21BDC
1256AE6002F546D

Fra : Martin Christiansen

Dato : 21-07-05 13:46

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42df93c8$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Den semilokale kloakmester mente ikke det var nødvendigt at vådrumssikre
> et
> gulvafløb i et bryggers.

Så skal du bede ham om at læse By og Byg anvisning 200, som er den anvisning
Bygningsregelmentet henviser til, så han i fremtiden laver arbejde som
forsikringsmæssigt kan blive godkendt.

---

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-07-05 14:20

In news:42df9906$0$15654$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
> [...]

> anvisning Bygningsregelmentet henviser til, så han i fremtiden laver
> arbejde som forsikringsmæssigt kan blive godkendt.

Jeg tager det nu roligt..

Under betongulvet er der ½ meter til grundvandet når det stå højest.
Huset står alligevel, der kommer ikke meget vand fra oven i et bryggers,
hvad er det værste der kan ske?
At gulvfliserne løsner sig? Mon dog.. det der vådrumssikring er jo en
forholdsvis nymodens ting ~10 år der er bygget bryggers før den tid, der
står endnu.

Fra : Mureren

Dato : 21-07-05 17:17

> Jeg tager det nu roligt..

Det gør du ret i

> [...]
> At gulvfliserne løsner sig? Mon dog.. det der vådrumssikring er jo en
> forholdsvis nymodens ting ~10 år der er bygget bryggers før den tid, der

By og Byg anvisning 200 som Martin henviser til er for det første ikke en
lov, men en anvisning.
For det andet er din konstruktion med betongulv at betragte som vandtæt i
sig selv (forudsat der er minimum 60mm beton), og for det tredje er
belastningsklassen L (lav), og du kan derfor blot lægge fliser i alm.
fliseklæber.
Her er iøvrigt et link til en fremragende artikel om emnet, skrevet af Lars
Konradsen, og jeg kan kun tilslutte mig alle argumenter i artiklen.

Jeg hader det skide vådrumsmembran, det er bøvlet at lave, det er dyrt, og
selvom man anstrenger sig enormt for at lave det korrekt, kan man ikke vide
om det er godt nok før det er for sent!
(men producenterne har dæleme været smarte!)

Mvh.
Mureren
(der ikke har anvendt vådrumsmembran i sit eget nybyggede hus!)

Fra : Mureren

Dato : 21-07-05 17:20

Hov, glemte linket:
www.janolsson.dk
Klik på fagartikler, og dernæst "Danske vådrum stinker"...det er rigtig god
læsning!!!

Mvh.
Mureren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 21-07-05 23:22

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hov, glemte linket:
> www.janolsson.dk
> Klik på fagartikler, og dernæst "Danske vådrum stinker"...det er rigtig
god
> læsning!!!

Gad vide om forsikringen anerkender artiklen som bevisførelse, såfremt de
ikke vil dække tæring af vandrør indstøbt i beton, når betonen har været
opfugtet fordi der ikke har været udført vådrumstætning/rigtigt
gulvafløb...?

Og ja, det kan diskuteres stolpe op og stolpe ned om det er nødvendigt, men
hvorfor løbe risikoen med at forsikringselskaberne kan afvise evt. skader
med henvisning til at der ikke er udført korrekt vådrumstætning..?

Iøvrigt er B&B anvisning 200 den anvisning der henvises til i
Bygningsregelmentet, altså den anvisning som der bruges når reglerne i BR
skal fortolkes.

---

Fra : Mureren

Dato : 22-07-05 07:55

> [...]
> ikke vil dække tæring af vandrør indstøbt i beton, når betonen har været
> opfugtet fordi der ikke har været udført vådrumstætning/rigtigt

De skal da dække, Michael gør jo ikke noget ulovligt jvf. By og Byg 200.

> [...]
> hvorfor løbe risikoen med at forsikringselskaberne kan afvise evt. skader
> med henvisning til at der ikke er udført korrekt vådrumstætning..?

Risikoen er der naturligvis, det er vi ikke uenige om, og argumentet for at
undlade vådrumsmembranen er i langt de fleste tilfælde "blot" økonomisk.
Man kunne jo også bruge det argument der fremføres i artiklen ang.
opstuvning af vand under klinkerne. Der er efter min opfattelse langt større
risiko for at vand der er trukket ned i en utæt fuge/samling vil gå i
forrådnelse, med deraf følgende lugtgener...mon forsikringsselskabet vil
dække ophugning af klinkerne fordi der er udført korrekt vådrumssikring?
Uden vådrumssikringen ville vandet blot fordampe/tørre væk, og ingen skade
gøre.
Placeringen af et afløb i bryggerser er for langt hovedparten af almindelige
mennesker blot en sikkerhedsforanstaltning, der skal forhindre vand fra et
evt. slangebrud til en vaskemaskine, i at oversvømme gulvet og tilstødende
lokaler, der er ikke tale om daglig vandbelastning som i en bruseniche.
Nybyggeri er endnu et sted hvor vådrumssikringen er skudt langt over målet,
da der ikke er korrodérbare materialer á'la vandrør i gulvet. (vi snakker om
det tidstypiske 1-plans hus med støbt beton som gulvkonstruktion).
Ydermere er der ofte gulvvarme, der hjælper til med at tørre evt. vand ud.

Når alt kommer til alt, er det springende punkt selve udførelsen, uanset
hvilke materialer man vælger, og uanset om man laver vådrumssikring eller
ej. Hele systemet med vådrumssikring er opstået fordi der blev sjusket med
tingene i 60'erne og 70'erne, og især i offentligt byggeri. Det er her
producenterne har været eminente til at få udbredt brugen af deres systemer,
på trods af der har været bygget huse i mange hundrede år, uden nævneværdige
problemer.

> Iøvrigt er B&B anvisning 200 den anvisning der henvises til i
> Bygningsregelmentet, altså den anvisning som der bruges når reglerne i BR
> skal fortolkes.

Korrekt, men som tidligere skrevet gør Michael ikke noget ulovligt ifølge
selvsamme anvisning.

Mvh.
Mureren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-07-05 09:19

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Selv om man har et vandtæt betondæk (som iøvrigt er meget mere end blot 60
mm beton jf. SBI anvisning 189 "Småhuse")* er der stadig krav til en sikring
langs kanterne mod vægge, således at evt. indtrængen vand ikke kan opsuges i
væggene med mug/fugtskader til følge. Og her er en elastisk fuge i hjørnet
ikke alene en korrekt udførelse.

* Kravet til et vandtæt dæk er min. 60 mm beton udstøbt med en stivplastisk
ærte- eller nøddebeton med en styrke på min. 20 MPa. Der skal udføres
revnearmering med 6 mm rundstål pr. 150 mm i begge retninger. Der skal
anvendes tæthedsforøgende tilsætningsstoffer i betonen, og betonen skal
vibreres.

> Korrekt, men som tidligere skrevet gør Michael ikke noget ulovligt ifølge
> selvsamme anvisning.

Så må vi jo håbe på at forsikringen tolker det på samme måde...

---

Fra : CC

Dato : 21-07-05 21:32

"Petersen_Michael" skrev
> [...]
>
> Jeg overvejer at få etableret et gulvafløb i et bryggers jeg er ved at
> indrette. Men skal der vådrumssikres, hvis jeg får lavet gulvafløb? Der

Når du etablerer et gulvafløb, så må det jo være fordi, at der kommer vand
på gulvet i et eller andet omfang. Derfor vil rummet været omfatte af
Bygningsreglemnetet bestemmelsen om indretning af vådrum. Læse
"Bygningsreglementet for småhuse", bl.a. §4 vådrum
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL