Afspille musik via Express
Fra : Steen Jensen

Dato : 20-07-05 15:52

Hej
Der er noget med, man kan afspille musikken på sin Mac, på sit
almindelige stereoanlæg, ved at sætte en Airport Express til anlægget.
Er der nogen der har prøvet det - og hvordan er lyden etc.?

--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-05 17:23

In article <1h00c3x.t0u4o1xhncqoN%iSteen@litespam.dk>,
iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) wrote:

> [...]
> almindelige stereoanlæg, ved at sætte en Airport Express til anlægget.
> Er der nogen der har prøvet det - og hvordan er lyden etc.?

Vi bruger det hjemme hos os, og det virker da fint. Der skal bare ikke
være alt for langt fra computeren, for så kommer der let udfald. Hvordan
det lyder, tør jeg næsten ikke sige. Jeg har kun haft en B&O transistor
(Beosound 1, tror jeg den hedder) og nogle computerhøjttalere sluttet
til. Det lyder fint nok til almindelig lytning og baggrundsmusik, hvis
man ikke er specielt fanatisk. Hvordan det lyder på et hi-fi-anlæg
lyttet til med kræsne ører, ved jeg ikke. Alene det, at man spille
MP3-filer gør jo nok noget til at forringe kvaliteten. Jeg går heller
ikke ud fra, at der ligefrem er guldkontakter og OFC-kabler i computer
og AirPort Express. Det er jo ikke hi-fi-udstyr.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen Jensen

Dato : 20-07-05 18:51

> Vi bruger det hjemme hos os, og det virker da fint. Der skal bare ikke
> være alt for langt fra computeren, for så kommer der let udfald.

Jeg har bare et lille problem, jeg kan ikke bruge Airport til internet,
samtidigt med at Airporten er tilsluttet stereoanlægget.
Min net-dims sidder nede i kælderen, så der har jeg også valgt at
placere Airporten - og stereoanlægget sidder naturligvis i stuen sammen
med mig
Nå, problemet er ikke ret stort, jeg har en iBook, så et simplet kabel
gør tricket, når iBook'en ligger i reolen ved siden af anlægget.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-07-05 19:27

Steen Jensen <iSteen@litespam.dk> wrote:

> [...]
> Nå, problemet er ikke ret stort, jeg har en iBook, så et simplet kabel
> gør tricket, når iBook'en ligger i reolen ved siden af anlægget.

Det er da synd Det er faktisk ret fedt at kunne styre musikken
derfra hvor man nu har valgt at slå sig ned med den bærbare. Jeg er
sikker på, at jeg på den måde vil få hørt en del musik som tidl. ikke
kom på cd-afspilleren. Kunne du ikke hente AirportExpressen op i stuen
til anlægget og så forbinde den til din internetudbyders modem i
kælderen via ethernetkabel. Alternativt kunne du jo købe en ekstra
Express som kunne danne trådløs bro mellem kælder og stue

--
Mvh Martin

Fra : Steen Jensen

Dato : 20-07-05 22:38

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Kunne du ikke hente AirportExpressen op i stuen
> til anlægget og så forbinde den til din internetudbyders modem i
> kælderen via ethernetkabel.

Jo, det var en løsning, men det er ikke helt så let som man umiddelbart
skulle tro, at trække et kabel fra kældren til stueetagen i mit hus!

> Alternativt kunne du jo købe en ekstra
> Express som kunne danne trådløs bro mellem kælder og stue

Det var også en mulighed, jeg er bare ikke sikker på, hvordan computeren
vil opføre sig, når der er 2 Expresser den skal bruge (en til internet +
1 til streaming af musik).

I øjeblikket bruger jeg discountløsningen, med at forbinde min iBook til
anlægget med et simpelt phono stik, og styre iTunes med Salling Clicker
(på mobiltelefonen). Det virker okay.

--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Michael Holm

Dato : 20-07-05 22:58

> [...]

> I øjeblikket bruger jeg discountløsningen, med at forbinde min iBook til
> anlægget med et simpelt phono stik, og styre iTunes med Salling Clicker

Det gjorde jeg også før i tiden - men har nu en alm. Airport base ved
min adsl box - og en airport express ved anlægget.
Det funger fint - både i forhold til internet og musik - og både de
fastforbundet og trådløse kan på skift styre muikken i stuen :)

Man kan deuden bruge den frie ethernet port i expressen til at give
netgang til evt. besøgende som ikke har trådløst kort i deres maskine :)
--
Michael T. Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Steen Jensen

Dato : 20-07-05 23:33

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> Det gjorde jeg også før i tiden - men har nu en alm. Airport base ved
> min adsl box - og en airport express ved anlægget.

Har du så bare trukket et kabel fra Expressen til anlæggets AUX-indgang?
Hvad siger computeren til at der er to 'basestationer'?
For en tusse, er det forholdsvist billigt, især når man så kan tage den
ene express med på ferie, hvis der ikke er trådløst net...
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-07-05 09:46

> [...]

> For en tusse, er det forholdsvist billigt, især når man så kan tage den
> ene express med på ferie, hvis der ikke er trådløst net...

Det er ikke noget problem. Airport Express er faktisk lavet netop med
henblik på at kunne sameksitere med andre trådløs baser. Og hvis det er
sammen med en Apple base giver den endda øget funktionalitet i form at
udvidelse af rækkevidden af det trådløse net: roaming.

Ved min opsætning af Expressen sammen med en 3. parts trådløs base,
oplevede jeg endda, at iTunes ikke krævede at jeg havde valgt Expressen
som base for at bruge den til at streame musik. Jeg kunne altså fint få
IP-trafik gennem min 3. parts base mens iTunes streamede til Expressen!

--
Mvh Martin

Fra : Steen Jensen

Dato : 21-07-05 10:46

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Det er ikke noget problem. Airport Express er faktisk lavet netop med
> henblik på at kunne sameksitere med andre trådløs baser.

Lyder rigtigt godt.
Hvordan sætter man en ekstra Express op på computeren, rent praktisk,
til at streame musik?
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Michael Holm

Dato : 21-07-05 13:24

Steen Jensen <iSteen@litespam.dk> wrote:

> Lyder rigtigt godt.
> Hvordan sætter man en ekstra Express op på computeren, rent praktisk,
> til at streame musik?

Når expressen er sat op kommer der en knap op nede i højre hjørne af
iTunes, hvor du kan vælge om du vil afspille via computeren eller dit
anlæg!
--
Michael Holm

Fra : Steen Jensen

Dato : 21-07-05 14:55

> [...]

> Når expressen er sat op kommer der en knap op nede i højre hjørne af
> iTunes, hvor du kan vælge om du vil afspille via computeren eller dit

Smart - det må prøves. Tak for hjælpen
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-07-05 19:08

> [...]
> ikke ud fra, at der ligefrem er guldkontakter og OFC-kabler i computer
> og AirPort Express. Det er jo ikke hi-fi-udstyr.

Jeg har netop købt en AirportExpress som er koblet til mit stereoanlæg
af "okay-kvalitet" (Linn Classik og Linn højtalere). Jeg synes lyden er
god. Måske er jeg mindre lyd-kritisk end jeg burde være, men teknisk set
vil jeg ha' noget der "spiller" og det gøre AirportExpress!

--
Mvh Martin