tagpap - hvordan skærer jeg det overflødig~
Fra : Peter T.

Dato : 18-07-05 22:57

Har netop lagt tagpap (icopal topsafe) på hyttens tag og skal skære det
overflødige tagpap ved tagfoden væk. Så inden jeg fortsætter med at
eksperimentere med en god metode med min stanleykniv med tæppeskær og alm.
skær; hvordan gør jeg det pænt?

--
Peter T.

Er du ny på usenet? Så gør os gamle garvede rotter en tjeneste og læs:

Fra : Peter T.

Dato : 19-07-05 09:55

Peter T. ristede følgende runer:

> Har netop lagt tagpap (icopal topsafe) på hyttens tag og skal skære
> det overflødige tagpap ved tagfoden væk.

Et sidespørgsmål; Jeg mangler en rulle kulsort tagpap til tagryggen. Men
er der slet ikke byggemarkeder i Kbh. som har andet tagpap end den i
lysgrå?

Problemet er såmænd ikke så stort, da jeg blot kan køre til Stark og hente
en rekvisition til Icopals lager i Kastrup. Men jeg skal bruge en masse
ekstra tid på at ræse rundt i Kbh. blot for en enkelt rulle mono533. :(

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-07-05 10:39

Peter T. skrev:

> [...]
> det overflødige tagpap ved tagfoden væk. Så inden jeg fortsætter med
> at eksperimentere med en god metode med min stanleykniv med tæppeskær

Det er et trætag antager jeg?
Den "rigtige" (gammeldags) måde er med en D-formet liste.
Pappet hæftes på listens flade side og liste og pap rulles
op, så listen er rullet ind i tagpap og den flade side præcis
ligger mod tagfoden når pappet er strammet til.
Pap og liste sømmes fast til tagfoden.

Peter Schrøder

Fra : Peter T.

Dato : 19-07-05 11:04

Peter Schrøder ristede følgende runer:

> Det er et trætag antager jeg?

Ja.

> [...]
> op, så listen er rullet ind i tagpap og den flade side præcis
> ligger mod tagfoden når pappet er strammet til.

Det jeg læser, er lidt kryptisk for mig. Men jeg er også godt smadret
efter at have jongleret med tagpap hele dagen i går. :)

Summa summarum. Listen er med til at der ikke trænger vand ind ved sømmene
ved tagfoden? For sådan som jeg læser det, så kommer der en høj kan ved
tagfoden, så vandet ikke kan dryppe af. Har jeg ret?

Min egen ide for at skære det overflødige af er; jeg lægger en retskinne
langs tagpappen, som går udover aluminiumsprofilen/tagfoden. Så lægger jeg
nogle lette snit i tagpappen langs retskinnen, som jeg tilsidst tager med
tæppeskæret. Jeg ved ikke om det virker, men det finder jeg ud af om nogle
timer.

Fra : Peter T.

Dato : 19-07-05 11:07

Peter T. ristede følgende runer:

> høj kan ved tagfoden,

Ikke "kan", men kant".

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-07-05 11:31

Peter T. skrev:
> Summa summarum. Listen er med til at der ikke trænger vand ind ved
> sømmene ved tagfoden? For sådan som jeg læser det, så kommer der en
> høj kan ved tagfoden, så vandet ikke kan dryppe af. Har jeg ret?

Nej. Listen sømmes på kanten af brædtet.
Vendt på hovedet: ____D
Hvor pappet altså løber under stregen, rundt om D'et
og er bukket rundt mellem listen og kanten af taget.
Men jeg kan forstå at du slutter med en aluprofil, og
så kan dette alligevel ikke bruges.
Har aluprofilen ikke en lille vulst som er beregnet
til at skjule kanten af pappet?

Peter Schrøder

Fra : Peter T.

Dato : 19-07-05 17:19

Peter Schrøder ristede følgende runer:

> Har aluprofilen ikke en lille vulst som er beregnet
> til at skjule kanten af pappet?

Desværre ikke.