Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et objektiv vs. to
Fra : Christian Rosenberg ~

Dato : 19-07-05 11:46

Hej NG

Jeg overvejer at købe enten et Sigma 18-200 mm ( 3,5 - 6,3 ) objektiv eller
et Sigma 19-55 ( F4-5,6 ) + 55-200 mm ( F4-5,6 ) til et Nikon D50.

55-200 kan køre med et lidt større blænde tal, men er det nok til at skulle
administere 2 objektiver mod 1? Og er der ellers nogle forskel i billed
kvalliteten om jeg vælger den ene eller den anden løsning?

Mvh.

Christian Dahm

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-07-05 12:41

Christian Rosenberg Dahm wrote:
> [...]
> administere 2 objektiver mod 1? Og er der ellers nogle forskel i billed
> kvalliteten om jeg vælger den ene eller den anden løsning?

Du kan nok godt regne med at skarpheden er bedre på de to objektiver
sammenlignet med det ene.. men om det betyder noget for dig ved jeg
ikke.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-07-05 12:52

"Christian Rosenberg Dahm" <guster@home.dk> wrote in message
> [...]
> administere 2 objektiver mod 1? Og er der ellers nogle forskel i billed
> kvalliteten om jeg vælger den ene eller den anden løsning?

objektiver med lang zoom har det med at være onde til kromatisk abbveration,
bedst ville være en række faste objektiver hvor man bare skifter hver gang
men det bliver træls i længden. Så ideen med 2 objektiver er bestemt at
foretrække, men hvis du bare vil bruge det til ferie og familie billeder kan
du sagtens nøjes med 18-200'eren dog er den ikke så lysstærk. Jeg ville dog
foretrække 2 objektiver istedet for et.

Mvh
Simon

Fra : KASO

Dato : 19-07-05 21:02

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> du sagtens nøjes med 18-200'eren dog er den ikke så lysstærk. Jeg ville

Kvaliteten er utvivlsomt lidt bedre med 2 vs. 1 objektiv. Til gengæld
betyder skift af objektiv risiko for støv på sensor - ligesom du risikerer
at gå glip af billeder fordi du først skal skifte objektiv - og så er
motivet måske væk.

Fra : Kim Jensen

Dato : 19-07-05 21:02

> [...]
> administere 2 objektiver mod 1? Og er der ellers nogle forskel i billed
> kvalliteten om jeg vælger den ene eller den anden løsning?

Jeg har haft lidt samme overvejelse som dig. Da jeg til mit Canon 300D
startede med et 17-85IS havde jeg et godt "all-round"-objektiv. Jeg har
siden suppleret med 2 faste brændvidder; en billig 50mm/1,8 (god til
billeder i begrænset lys, fx indendørs - og som jeg er super-tilfreds
med) samt en Sigma 105mm/2,8 Macro.

Det giver selvfølgelig nogle objektiv-skift, men da mine objektiver er
særligt gode til hver deres opgave, synes jeg ikke det er belastende.

Dog skal det også siges, at en kammerat har Sigmas 18-200 og de skud jeg
har set, virker helt fornuftige. Kombinér evt. med en billig 50mm/1,8
(mener at Nikon har en i ca. samm prisklasse som Canon...?!) og du har
IMHO et fint sæt til fornuftige penge.

Husk i øvrigt, at MINDRE blændetal er bedre end større

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Christian Rosenberg ~

Dato : 20-07-05 12:25

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har set, virker helt fornuftige. Kombinér evt. med en billig 50mm/1,8
> (mener at Nikon har en i ca. samm prisklasse som Canon...?!) og du har

Det var også min plan. 18-200 mm giver mig et godt allround objektiv, som er
nemt at have med f.eks. på ferie. Et 50 mm fastobjektiv er jo billigt og
godt til indendørs brug.

> Husk i øvrigt, at MINDRE blændetal er bedre end større
Klart :)