Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Inspireret af Hans Kruse...
Fra : Erik D

Dato : 12-07-05 20:47

....lægger jeg her en stribe billeder af min datter Mette Mercedes.
De er ikke noget at prale af teknisk. I den senere tid, er hun også
blevet sværere at fotografere - hun er vist ved at få spat af det.

http://www.flickr.com/photos/erikdaugaard/

Har ikke prøvet at linke før, så hvis ikke det funger, må i lige
sige til.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-07-05 21:42

Erik D wrote:

> ...lægger jeg her en stribe billeder af min datter Mette Mercedes.
> De er ikke noget at prale af teknisk.

Urg... det er redyrkede knipserier af snotnæser til familiealbumet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-07-05 22:07

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Urg... det er redyrkede knipserier af snotnæser til familiealbumet...

Nå er du nu vågnet af dine dvale igen. Jeg tror ikke der er nogen der får
noget ud af at du kalder deres børn for snotnæser. Nu går du altså over
stregen. Du er simpelthen bare en mindreværdig person der ikke burde nævnes
ved navn.

/Simon

Fra : HpeA

Dato : 12-07-05 22:13

"Simon Nielsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> noget ud af at du kalder deres børn for snotnæser. Nu går du altså over
> stregen. Du er simpelthen bare en mindreværdig person der ikke burde

HØRT ! ! !

Hp

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-07-05 22:26

"Simon Nielsen"

> [...]
> stregen. Du er simpelthen bare en mindreværdig person der ikke burde nævnes

Simon hva med om du forholder dig til det oprindelige indlæg
og den oppustede overskrift - Niels kritik er korrekt, det er
familie albums billeder, som jeg ihvertfald ikke kan finde nogen
fotografiske kvaliteter i.. Så endnu engang er jeg helt enig med
essensen af Niels kommentar (formen er uinteressant). -max-
ps. angrebene på Niels er så sikre som ammen i kirken originaitet
er ikke det der beskriver denne gruppe )

Fra : Holst

Dato : 12-07-05 22:40

Simon Nielsen wrote:

> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Du er simpelthen bare en mindreværdig person der ikke burde nævnes
> ved navn.

Hvorfor nævnte du ham så ved navn?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-07-05 22:54

"Holst" <newsjul05@shelter.dk> wrote in message

> Hvorfor nævnte du ham så ved navn?

Det gjorde jeg da heller ikke.

Mvh
Simon

Fra : Holst

Dato : 14-07-05 07:28

Simon Nielsen wrote:

> Det gjorde jeg da heller ikke.

Vel gjorde du så. Jeg har citeret det i mit forrige indlæg.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 12-07-05 22:52

On Tue, 12 Jul 2005 23:07:16 +0200, Simon Nielsen wrote:

> [...]
> stregen. Du er simpelthen bare en mindreværdig person der ikke burde nævnes

Jeg vil give Niels ret i hans bedømmelse af billederne, men jeg ville
aldrig kalde barnet/børnene for snotnæser. Det er udmærkede billeder til
familiealbumet men heller ikke mere.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-07-05 23:13

"Jens Stadsgaard"
> Jeg vil give Niels ret i hans bedømmelse af billederne, men jeg ville
> aldrig kalde barnet/børnene for snotnæser. Det er udmærkede billeder til
> [...]

LOL - hva er der galt med snotnæser, er det ikke et
kærligt ladet ord med et glimt i øjet -max-

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 12-07-05 23:21

On Wed, 13 Jul 2005 00:13:00 +0200, -max- wrote:

> LOL - hva er der galt med snotnæser, er det ikke et
> kærligt ladet ord med et glimt i øjet -max-

Synes det lyder meget negativ ladet i mine øre. Men jeg er ikke ekspert på
området.

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-07-05 06:55

Jens Stadsgaard skrev:

> Synes det lyder meget negativ ladet i mine øre. Men jeg er ikke ekspert på
> området.

Hvis det ser ud som om det står ud i tykke pølser(.....tegner
sig....1)er det vel en præcis udtale

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-07-05 22:52

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote in message

> Jeg vil give Niels ret i hans bedømmelse af billederne, men jeg ville
> aldrig kalde barnet/børnene for snotnæser. Det er udmærkede billeder til
> familiealbumet men heller ikke mere.

Jeg jeg har ikke valgt at kommentere billederne da jeres kommentarer gør det
fint nok, men alligevel har jeg efterhånden fået nok af Niels' kommentarer,
jeg kan som mange sikkert give mig ret i, ikke klare hans nedværdigende
indlæg mere. Og jeg har fundet ud af at bliver han svinet lidt til holder
han sig som regel ude af diskussionen, men jeg mener ikke denne diskussion
skal føres videre herinde.

Jeg vil ganske vist giver jer ret i at billederne ikke er til mere end til
familie albummet. Men det er jo blevet sagt nok.

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-07-05 07:01

Simon Nielsen wrote:

Og jeg har fundet ud af at bliver han svinet lidt til holder
> han sig som regel ude af diskussionen, men jeg mener ikke denne diskussion
> skal føres videre herinde.

Min mening om et eller flere givene billeder, er min helt personlige
og subjektive holdning, og den er ikke til diskution, så jeg
deltager aldrig i de tråde, hvor folk hidser sig op over min kritik.

Og jeg anfægter aldrig de meningstilkendegivelser som andre kommer
med, for jeg respekterer, at andre kan ha' anderledes meninger om et
givent billede.

Det er groteskt og til tider exstremt pinligt, at opleve hvordan
newbies himler op over, at jeg og andre giver reel kritik til deres
talentløse knipserier.

Du og andre forventer tilsyneladne, at vi skal falde på maven og
klappe i vore hænder, blot fordi I har kunnet finde ud af at købe et
digitalt SLR-kamera hos en tysk on-line forhandler, og på auto har
kunnet knipse nogle snap-shots, der er næsten skarpe og nogenlunde
korrekt belyste.

> Jeg vil ganske vist giver jer ret i at billederne ikke er til mere end til
> familie albummet. Men det er jo blevet sagt nok.

Det vil sige, at du for en meget stor part er enig med mig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 14-07-05 09:13

On Thu, 14 Jul 2005 08:00:42 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> digitalt SLR-kamera hos en tysk on-line forhandler, og på auto har
> kunnet knipse nogle snap-shots, der er næsten skarpe og nogenlunde

Nu har jeg haft DSLR siden oktober sidste år. Bevares de første jeg tog
med var klassen under knipserier. Jeg var da utroligt glad for det og alle
skulle vide det, så langt kan jeg godt følge folk herinde. Ved at følge
denne gruppe siden august sidste år har jeg lært meget (og hvilket kamera
jeg skulle købe, efter devisen hvad var bedst til prisen).

Jeg synes selv at mine billeder er blevet 1000 gange bedre - mest familie
billeder som ikke vises frem her. Jeg mener at jeg har set lyst i
vigtighed at få kompositionen til at være bedre, men det er sku svært og
træning hjælper samt kritik her.

Det jeg ikke helt forstår er at du ikke har kaldt mine billeder talentløse
knipserier (de første var helt sikkert) - enten må jeg have et talent
eller også har du ikke gidet og jeg er selvfølgelig glad for ikke at have
fået det at vide. Jeg havde nok også faret i flint hvis du eller andre
havde skrevet det ved mit første billede, idag er jeg mere overbærende og
kan nok også se det selv så det helt store kiksere ikke bliver
offentliggjort.

> Det vil sige, at du for en meget stor part er enig med mig...

For mit vedkomne er jeg overraskende meget enig med dig, det var blot
måden du fik det skrevet på der er min anke.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-07-05 16:04

Jens Stadsgaard wrote:

> Det jeg ikke helt forstår er at du ikke har kaldt mine billeder talentløse

Det er i meget høj grad et spørgsmål om tid og tilfældighedder,
hvilke billeder jeg skriver kritik til, men nogle billeder kan være
så rædselsfulde og/eller elendige, at jeg slet ikke vil bruge min
tid på at kommentere dem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-07-05 09:00

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> gør det fint nok, men alligevel har jeg efterhånden fået nok af
> Niels' kommentarer, jeg kan som mange sikkert give mig ret i, ikke

Kunne du så ikke blot nøjes med at putte ham i dit killfilter? Så kunne vi
andre slippe for denne evindelige gang langhalm!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-07-05 07:49

Simon Nielsen wrote:

> altså over stregen. Du er simpelthen bare en mindreværdig person der
> ikke burde nævnes ved navn.

Åh, hvor kedsommeligt og forudsigeligt. Gaaab!
I øvrigt har NRE ret.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 13-07-05 18:05

Hej Niels

On Tue, 12 Jul 2005 22:41:41 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Urg... det er redyrkede knipserier af snotnæser til familiealbumet...

Det er det måske, i hvertilfälde er det din opfattelse.

Men hvorfor ikke lade Erik glädes over sine billeder af en söd lille
trold. Og dele gläden med os andre?

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Jakob

Dato : 13-07-05 20:31

In article <10iad1drdlldpne2ig5gmt06ehu9m9uo2n@4ax.com>,
h.p.larsson@telia.com says...

> Men hvorfor ikke lade Erik glädes over sine billeder af en söd lille

Jo jo men det er jo ikke det det drejer sig om. Humlen er jo netop at
for at den type billeder skal være interesante skal der være andet i dem
end bare glæden ved at se på nogen man holder af.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Holst

Dato : 12-07-05 22:41

Erik D wrote:

> ...lægger jeg her en stribe billeder af min datter Mette Mercedes.
> De er ikke noget at prale af teknisk. I den senere tid, er hun også
> blevet sværere at fotografere - hun er vist ved at få spat af det.

Sikkert dejlige billeder, hvis man er hendes far, men du vinder nok kun
priser for dem hos hendes bedstemor.

Fra : Helge Olsen

Dato : 12-07-05 23:03

> Sikkert dejlige billeder, hvis man er hendes far, men du vinder nok kun
> priser for dem hos hendes bedstemor.

Hvis Niels Riis Ebbesen kunne gi sådan kritikk ville han ikke få så mange
svar på sine posts her i gruppen :)

/Helge

Fra : Erik D

Dato : 13-07-05 02:16

Fik jeg pustet til noget ?
Jeg er selv enig i kritikken så langt, at det er til familiealbummet
og ikke så meget andet.
De teknik-fixerede var jo også advaret mod den manglende kvalitet.

Jeg tager mange billeder af mit eget og andres børn, og da det "kun"
er til familiealbummene er modtagerne af billederne mere fokuserede
på, om der er fotografen er i kontakt med "motivet".

Fotografens kontakt med motivet og om der er "liv" i billedet, er
svære ting at forbedre men ikke desto mindre vigtigt at arbejde med,
og måske fokusere lidt mere på her i dette forum. Jeg synes da ofte
jeg kigger på billeder via dette forum, som er af en fremragende
teknisk kvalitet, men som i mine øjne mangler dette "liv".
Jeg ved ikke om der er en tendens til at mene, at hvis der er nogen der
griner på billederne, så er det "knipserier".

Var iøvrigt lige inde på photo-gallery.dk for at se hvad det er for
et orakel der kalder min datter for snotnæse. Klikkede mig frem til
"mennesker og miljøer" - "dyrehavsbakken". Troede jeg skulle lære
lidt, men så kun billeder som jeg selv ville have kasseret som enten
uinteressante eller elendigt komponerede. No contact.
Så kiggede jeg lidt i de andre gallerier, men samme mønster. Døde
billeder. Mennesker med ryggen til eller på 80 meters afstand. Der er
dog kontakt med en fisker som sidder og får sig en pils, men han ser
til gengæld ud som om fotografen lige har kaldt ham snotnæse.
At nogen vil bruge tid på at publicere en sådan endeløs række af
ligegyldigheder, og under hvert billede anføre hvorledes man nemt nemt
kan købe dem!!! , det begriber jeg ikke. Men de døde billeder sætter
da vedkommendes indlæg her i forumet i relief, skal jeg lige love for.
De indlæg tror jeg bare jeg vil springe over for fremtiden.
Til jer andre: Tak for sludderen - det var slet ikke meningen at lave
et sådant postyr.

Erik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-07-05 09:37

Erik D wrote:
> Jeg tager mange billeder af mit eget og andres børn, og da det "kun"
> er til familiealbummene er modtagerne af billederne mere fokuserede
> på, om der er fotografen er i kontakt med "motivet".

Det er også ganske væsentligt, men det er nu også rart hvis den
tekniske kvalitet er god.

> [...]
> lidt, men så kun billeder som jeg selv ville have kasseret som enten
> uinteressante eller elendigt komponerede. No contact.

Man behøver jo ikke selv være en god fotograf for at kunne bedømme
andre... jeg anser ikke mig selv som værende specielt god, men
holder mig ikke fra at give negativ kritik hvis jeg ikke bryder mig
om det jeg ser.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-07-05 10:10

Erik D skrev:
> Fik jeg pustet til noget ?
> Jeg er selv enig i kritikken så langt, at det er til familiealbummet
> og ikke så meget andet.
> De teknik-fixerede var jo også advaret mod den manglende kvalitet.

Og her er filmen allerede knækket. Du erkender at billederne ikke er
egnet til/bestemt til offentliggørelse.
Alligevel prøver du efterfølgende (er her klippet fra) selvretfærdigt at
nedgøre den formastelige, der billedernes kvalitet på trods, kan se at
snottet vælter ud af næsen på et af billederne (tegner sig i ansigtet 1).
På Fotokritik får du roser og rygklap for alt, der blot ligner børn
eller hundehvalpe - snottede eller ikke

Fra : Erik DD

Dato : 13-07-05 13:05

> [...]
>

> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.
> Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Efterhånden som jeg kommer ind og ser dit og andres gallerier, går det op
for mig, at det er et Stilleben-forum dette her. Så er det vel derfor du
ikke kommenterer resten af min kontakt-snak. Du er jo heller ikke i kontakt
med meget andet end dit eget plankeværk.
Men det må i hygge jer med. Jeg suser videre i verden og ser om der skulle
være en shapsnot, jeg mener snapshot gruppe et sted. Slut herfra.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-07-05 16:16

"Erik DD" <info@microsoft.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Efterhånden som jeg kommer ind og ser dit og andres gallerier, går det op
> for mig, at det er et Stilleben-forum dette her.

Sådan noget vrøvl.
Du lyder som et forurettet barn, der ikke kan tåle kritik.

Alene din overskrift på dit oprindelige indlæg viser at det er noget vrøvl.
Det er ikke længe siden at Max viste spændende billeder af mennesker.
Michael Bothager har flere vist vældigt flotte billeder af mennesker. Jens
Bruun gør jævnligt det samme. (Undskyld til dem der er glemt i skyndingen)
Sport, dyr og landskab er også almindelige motiver der bliver præsenteret i
dette forum.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Holst

Dato : 13-07-05 16:32

Erik DD wrote:

> Efterhånden som jeg kommer ind og ser dit og andres gallerier, går det op
> for mig, at det er et Stilleben-forum dette her.

Netop det bliver der da postet ganske lidt af.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-07-05 14:05

> "Erik D" <erikdaugaard@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg tager mange billeder af mit eget og andres børn, og da det "kun"
> er til familiealbummene er modtagerne af billederne mere fokuserede
> på, om der er fotografen er i kontakt med "motivet".

Du publicerer billeder af børn som de fleste læsere af denne gruppe ikke har
noget personligt forhold eller kendskab til.
Derfor bliver man ikke begejstret af kendelsens glæde. Der var heller ikke
andre elementer i billederne som begejstrede mig nævneværdigt.

Hvis billederne skal give værdi for mig, må det være fordi de fortæller en
god historie på en god måde - og det gør dine billeder ikke.
Der er mange muligheder både interaktionsmæssigt og teknisk: et sjovt udtryk
i ansigtet, et spændende lys, en sjov vinkel etc.

Kontakt er ikke den eneste mulighed - det afhænger af hvilken historie man
vil fortælle.

Et meget berømt børnebillede ("the walk to paradise garden" - så vidt jeg
husker taget af W. Eugene Smith) viser to børn der holder hinanden i hånden
gående mod en lys åbning mellem nogle træer. Børnene er afbilledet fra
ryggen gående væk fra fotografen.
Der er ingen direkte kontakt mellem fotografen og børnene. Fotografen er ren
beskuer af en intim, ubekymret børneverden, der ikke længere er inden for
hans rækkevidde. Som en anden krigsfotograf (Don McCullin i "Is Anyone
Taking any Notice ?") har skrevet: "One looses those lovely childhood
memories so quickly".
Billedet er med vore dages målestok ikke af speciel høj teknisk kvalitet.
Men billedet fortæller en fantastisk historie.

[8<8<8<]
> Troede jeg skulle lære
> lidt, men så kun billeder som jeg selv ville have kasseret som enten
> uinteressante eller elendigt komponerede.

Det er ikke en forudsætning for at kunne give kritik af andres billeder at
man selv er væsentigt bedre fotograf.
Det er helt normalt i vores samfund: man f.eks. behøver ikke at være
anerkendt filminstruktør eller manuskriptforfatter på verdensplan for at
skrive en filmanmeldelse.
Det er end ikke givet at kritikeren har universelt ret i sin kritik -
universel, objektiv sandhed findes sjældent.

Det er _dine_ billeder du linkede til, og dermed bliver udsat for kritik -
andres billeder af andre motiver er _fuldstændigt_ ligegyldige i den
sammenhæng.
Du lærer _intet_ af at optræde som om du er blevet stødt på manchetknapperne
og tage til modangreb.

En ting du måske ikke har været opmærksom på er at Hans Kruse er væsentligt
dygtigere end gennemsnits amatørfotografen.
Når du nævner hans navn i overskriften, så har jeg ret høje forventninger
til hvad jeg kommer til at se. Forventninger som klart ikke blev indfriet.

Om man kan lide sprogbruget i Niels Riis Ebbesens kritik er en anden sag -
jeg er ikke specielt begejstret for den, og syntes det kunne gøre meget mere
venligt.
Men prøv at se forbi formen, og kig på indholdet i hans kritik.

Tag kritikken, brug den hvis du mener der er noget i den ellers overhør den.
Klø på og øv dig.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-07-05 18:20

Denne her gik jeg glip af mens jeg var i Kina. Jeg ser ingen billeder via
dette link. Ville da gerne se, hvad jeg eventuelt har været skyld i

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jakob

Dato : 24-07-05 18:28

In article <42e3ce40$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...
> Har ikke prøvet at linke før, så hvis ikke det funger, må i lige
> sige til.

Tip, du kan jo altså lige prøve om det virker før du poster det :0),
virker det for dig så virker det også for alle andre, og så er vi andre
fri for alle de her virker ikke tråde :0)

--
Venlig hilsen

Jakob