Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Feriebilleder fra Norge
Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 20:05

Her er lidt feriebilleder fra Norge:

http://www.cliffhanger.dk/postkort/2005-06-norge/index.htm

Kommentarer, ris/ros el.a. er velkomment

Hilsen Palle

Fra : John Kukkerig

Dato : 07-07-05 00:21

Må man spørge hvor billede 17 og 18 er taget henne ?

Mvh
John Kukkerig

--

Bemærk:Tilføj et j forrest i min e-mail adresse

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 07:47

"John Kukkerig" <ohn.kukkerig@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Må man spørge hvor billede 17 og 18 er taget henne ?

Hej John.

Billederne er taget ved den gamle Vindhella vej nær Lærdal.

Se mere fx her: http://www.sognafoto.no/bilde.asp?key=4270

Hilsen Palle

Fra : Stagger Lee

Dato : 07-07-05 06:19

On Wed, 6 Jul 2005 21:05:28 +0200, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

>Kommentarer, ris/ros el.a. er velkomment

Du har fundet en masse flotte motiver, men et par små ting vil gøre
dem bedre.

En del af billederne hælder lidt ned til venstre.

De første par billeder ser ud til at være taget med lang lukketid og
alligevel er de lidt for mørke efter min mening, måske iso skulle være
sat op, og evt brugt et stativ eller sæt kameraet på en klippe så det
var blevet skarpere.

Solnedgangen er flot, men måske du skulle prøve at placere horisonten
i den nederste 1/3 del af billedet (som du også har gjort på et af
dem). Det er rigtig godt at du har båden med.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 15:49

"Stagger Lee" <niksen@biksen.dk> skrev i en meddelelse

> Du har fundet en masse flotte motiver, men et par små ting vil gøre
> dem bedre.

Du har helt ret. Jeg har pga. af tidspres intet gjort for at gøre
billederne bedre, blot oploadet dem til min server. Når jeg får lidt bedre
tid, vil jeg prøve at redigere lidt på billederne.

Fra : John T.

Dato : 09-07-05 23:00

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> billederne bedre, blot oploadet dem til min server. Når jeg får lidt bedre
> tid, vil jeg prøve at redigere lidt på billederne.

Kort og godt: BRAVO !
Hilsen John

Fra : John T.

Dato : 09-07-05 23:37

> Her er lidt feriebilleder fra Norge:
>
> http://www.cliffhanger.dk/postkort/2005-06-norge/index.htm
>
> Kommentarer, ris/ros el.a. er velkomment
>
> Hilsen Palle

Må man få lov at spørge hvordan du lægger billederne ind på denne måde
så vi kan se dem i den herlige opsætning (På den måde)
Hvis du forstår hvad jeg mener !
John

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 07:51

> Må man få lov at spørge hvordan du lægger billederne ind på denne måde
> så vi kan se dem i den herlige opsætning (På den måde)
> Hvis du forstår hvad jeg mener !
> John

Hej John.

Jeg bruger et lille smart program der hedder

Arles Image Web Page Creator v. 4.73 -
http://www.digitaldutch.com/arles/

I dette program har du uanede muligheder for at lave gallerier de farver og
opsætninger du ønsker.

Med venlig hilsen

Palle Johansen

Fra : Jakob

Dato : 10-07-05 12:49

In article <42cc2b6c$0$26165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Palle
Johansen" <invalid> says...
> Her er lidt feriebilleder fra Norge:
>
> http://www.cliffhanger.dk/postkort/2005-06-norge/index.htm
>
> Kommentarer, ris/ros el.a. er velkomment

Hej

Generelt vil jeg sige at det jo er nogle flotte motiver men jeg synes at
du skulle have ventet med at præsentere dem før du har efterbehandlet
dem.

Det eneste man kan debatere nu er jo så i virkeligheden kompositionen
:0). Jeg synes det er lidt blandede bolcher, en del af dem virker lidt
matte og triste i farverne, og en del af dem virker også slørede, det er
mok specielt dem med vandfaldende.

Jeg synes også at du har lidt problemer med udbrændte højlys men er klar
over at det ikke altid er nemt at styre. Et billede som

http://www.cliffhanger.dk/postkort/2005-06-norge/imagepages/image17.htm

synes jeg bliver helt ødelagt af det.

Min personlige favorit er

http://www.cliffhanger.dk/postkort/2005-06-norge/imagepages/image14.htm

måske beskåret tættere under de 2 personer så de kommer i underkanten af
billedet istedet for i midten.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 14:29

> Jeg synes også at du har lidt problemer med udbrændte højlys men er klar
> over at det ikke altid er nemt at styre. Et billede som

> [...]

Hej Jakob.

Tak for din kommentar. Jeg har haft store problemer med det udbrændte højlys
i flere af mine billeder - og det undre mig egentligt lidt. Hvorfor kommer
det ?

Stort set alle mine billeder er taget på program P - der jo næsten er
automatisk.
Umidelbart ville jeg have troet, at kameraet ville justere efter højlyset,
og så underbelyse resten af billedet... Men som sagt er mange af mine
billeder (specielt dem der er vand på) helt normalt belyste i alt andet en
vandet - det er så til gengæld helt ødelagt af højlyset.

Hilsen Palle

Fra : Eivind

Dato : 10-07-05 16:32

>Tak for din kommentar. Jeg har haft store problemer med det udbrændte højlys
>i flere af mine billeder - og det undre mig egentligt lidt. Hvorfor kommer
>det ?

Det er fordi du har både himmel og landskab med, kameraet vælger at
belyse landskabet korrekt og så kommer der alt for meget lys ind fra
himmelen. Hvis du skal have begge korrekt skal du blande et billedlag
med korrekt eksponeret himmel ind i billedet.

>Umidelbart ville jeg have troet, at kameraet ville justere efter højlyset,
>og så underbelyse resten af billedet... Men som sagt er mange af mine

Kameraet vil vægte det som normalt betyder mest og det er som regel
ikke himmelen. Hvis dit kamera kan bruge forskellige "metering"
metoder så kan du eksperimenterelidt med dem. De fleste har
centervægtet samt gennemsnit over hele billedet.

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 17:40

Hej Eivind,

"Eivind" <vakseviggoNO@SPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Her er et link så du kan se hvad jeg mener:
http://www.cliffhanger.dk/lys.jpg

> [...]
> metoder så kan du eksperimenterelidt med dem. De fleste har
> centervægtet samt gennemsnit over hele billedet.

Jeg bruger et canon 300D... Kan du forklare ovenstående lidt mere ? Hvor og
hvordan gør kan man bruge forskellige ´metering´

Fra : Jacob K.

Dato : 12-07-05 18:03

Det udbrænder fordi kameraet ellers ikke synes der er lys nok til de mørke
områder af billedet.
Hvis du vil undgå det skal du skrue et par EV-trin ned. -Men så vil du til
gengæld risikere at underbelyse de mørke områder.
Væn dig til at få vist billederne med histogram umiddelbart efter
optagelsen. Så kan du hurtigt se om lyset er acceptabelt fordelt.

> Jeg bruger et canon 300D... Kan du forklare ovenstående lidt mere ? Hvor
> og hvordan gør kan man bruge forskellige ´metering´

Den største svaghed ved Canon 300D er at man *ikke* har frihed til at vælge
lysmålingsmetode.
I de enkelte programmer er lysmålingsmetoden låst således:

Hvis du bruger A, Tv eller P bruger den "evaluative metering", dvs. den
måler lyset i hele billedområdet og laver et gennemsnit. Dette resulterer
gerne i overbelyst himmel og kan give himlen en tynd turkis-blå farve.
Når man bruger M, anvender kameraet "centervægtet gennemsnit", hvilket imo.
er den metode der generelt giver de bedste resultat. Ved denne metode vægtes
og vurderes den midterste del af billedområdet højere end resten. Farverne
gengives mere naturligt her.

I alle programmer kan man dog vælge at spotmåle. Dvs. kun udregne belysning
efter det lille område omkring den midterste fokusprik i søgeren.
Men det dur ikke rigtigt til landskaber hvor der jo gerne er både himmel og
jord.

Vh. Jacob K.

Fra : Jakob

Dato : 12-07-05 19:21

In article <42d3f7c6$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, jacob9001
@gmail.com says...

> Den største svaghed ved Canon 300D er at man *ikke* har frihed til at vælge
> lysmålingsmetode.

Det vidste jeg ikke, det er sgu da for dumt :0), men hvis man installere
den der firmwareopgradering så kan man vel, måske det var noget.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob K.

Dato : 12-07-05 19:27

> Det vidste jeg ikke, det er sgu da for dumt :0), men hvis man installere
> den der firmwareopgradering så kan man vel, måske det var noget.

Jep, totalt lamt og sindssygt irriterende.
Og helt sikkert skyld i at jeg skal have et andet kamera someday. -For den
crackede firmware løser nemlig ikke problemet.

Vh. Jacob K.

Fra : Jakob

Dato : 12-07-05 21:17

In article <42d40b6c$0$18640$14726298@news.sunsite.dk>, jacob9001
@gmail.com says...

> Jep, totalt lamt og sindssygt irriterende.
> Og helt sikkert skyld i at jeg skal have et andet kamera someday. -For den
> crackede firmware løser nemlig ikke problemet.

OK men der blev jeg så bestyrket i at det skal være et d70 jeg skal
score brugt på et tidspunkt :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael

Dato : 12-07-05 19:56

Jacob K. wrote:

> Den største svaghed ved Canon 300D er at man *ikke* har frihed til at vælge
> lysmålingsmetode.

Har 350D det samme problem?

Mvh.

Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-07-05 21:18

Michael wrote:
> Har 350D det samme problem?

Niks.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Jakob

Dato : 10-07-05 20:32

In article <42d1226b$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Palle
Johansen" <invalid> says...

> [...]
> billeder (specielt dem der er vand på) helt normalt belyste i alt andet en
> vandet - det er så til gengæld helt ødelagt af højlyset.

Nu bruger jeg desværre ikke dslr men har da leget med et d70 :0). Det du
skal gøre er at bruge eksponerings kompensation. På fuld auto er
kameraet nok sat til at finde en midttone så når der er små meget lyse
områder i dine billeder går det galt.

Det jeg gjorde med d70 var at checke billedet med det samme og så bruge
eksponeringskompensation hvis der var udbrændte højlys. Du kan bruge
histogrammet til at checke det med, hvis der er toppe der løber ud af
billedet til højre er der udbrændte højlys. Så kan du kompensere ved at
vælge -1 eller mere på eksponeringskompensationen.

Tag evt et par stykker med forskellig kompensation så får du også noget
erfaring med hvad der skal til.

Når du har et 300d kan du jo også skyde i raw. Det siger de fleste er en
fordel :0), gør det nemmere at rode med lyset efterfølgende.

Jeg ved ikke rigtigt om man kan bruge kompensationen sammen med fuld
auto, ellers må du over og skyde på blændeprioritet.

--
Venlig hilsen

Jakob