/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
600mm spejllinse f/8 eller ???
Fra : Jacob


Dato : 05-07-05 20:10

Jeg har luret lidt på en spejllinse. de er billige og lette. men de skulle
have en form ring blur som sigma så pænt skriver på deres hjemmeside.
Hvor slemt er det der ring blur ? gør det linsen ubrugelig til f.eks.
fotografering af et hus på lang afstand ?
ville jeg være bedre tjent med at købe en 2x tele converter til min
100-300mm canon ? ang. teleconverter jeg har læst at sigmas
2xteleconvertere skulle være bedre end canons passer det ?

Jacob



 
 
Hans Joergensen (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 05-07-05 20:25

Jacob wrote:
> Jeg har luret lidt på en spejllinse. de er billige og lette. men de skulle
> have en form ring blur som sigma så pænt skriver på deres hjemmeside.
> Hvor slemt er det der ring blur ? gør det linsen ubrugelig til f.eks.
> fotografering af et hus på lang afstand ?

Her er lidt taget med en 500mm f/8 spejltele

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0781.jpg
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0795-1.jpg
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0795.jpg
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0819.jpg
(ekstrem blur, bare for at vise hvor grimt det er:)

> ville jeg være bedre tjent med at købe en 2x tele converter til min
> 100-300mm canon ? ang. teleconverter jeg har læst at sigmas
> 2xteleconvertere skulle være bedre end canons passer det ?

Hvorfor ikke gå tættere på huset ?

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Jacob (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 05-07-05 20:54


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndclnku.1lr.haj@enterprise-server.dk...
> Jacob wrote:
>> Jeg har luret lidt på en spejllinse. de er billige og lette. men de
>> skulle
>> have en form ring blur som sigma så pænt skriver på deres hjemmeside.
>> Hvor slemt er det der ring blur ? gør det linsen ubrugelig til f.eks.
>> fotografering af et hus på lang afstand ?
>
> Her er lidt taget med en 500mm f/8 spejltele
>
> http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0781.jpg
> http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0795-1.jpg
> http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0795.jpg
> http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0819.jpg
> (ekstrem blur, bare for at vise hvor grimt det er:)
>
>> ville jeg være bedre tjent med at købe en 2x tele converter til min
>> 100-300mm canon ? ang. teleconverter jeg har læst at sigmas
>> 2xteleconvertere skulle være bedre end canons passer det ?
>
> Hvorfor ikke gå tættere på huset ?
>
> // Hans
Jeg syntes ikke det er helt totalt blur. men billederne er jo også i lav
opløsning.
kunne jeg lokke dig til at lægge et 100% udsnit af et billede så jeg kan se
det i original størrelse ?
det med at gå tættere på duer ikke. ned af et bjerg og op af et andet. så er
man pludselig for tæt på.

Jacob



Hans Joergensen (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 05-07-05 22:07

Jacob wrote:
> Jeg syntes ikke det er helt totalt blur. men billederne er jo også i lav
> opløsning.
> kunne jeg lokke dig til at lægge et 100% udsnit af et billede så jeg kan se
> det i original størrelse ?

Det er svært.. men det kan vel heller ikke bruges til meget da det
kun viser hvad denne spejltele kan, det grimme out-of-focus område
er nok ca. det samme på alle spejlteler, og ses ret tydeligt på de
fotos.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Brian Lund (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 05-07-05 20:38

> Jeg har luret lidt på en spejllinse. de er billige og lette. men de skulle
> have en form ring blur som sigma så pænt skriver på deres hjemmeside.
> Hvor slemt er det der ring blur ?

Det kommer helt an på motivet, er baggrunden meget varieret lys og mørk kan
det godt blive grimt at se på!

> gør det linsen ubrugelig til f.eks.
> fotografering af et hus på lang afstand?

Et hus med en 600mm? - Er det luftfoto du vil lave?

> ville jeg være bedre tjent med at købe en 2x tele converter til min
> 100-300mm canon ? ang. teleconverter jeg har læst at sigmas
> 2xteleconvertere skulle være bedre end canons passer det?

Du er klar over at du med en spejltele kun har manuel fokus, og ingen
mulighed for at ændre blænden?
Jeg tror du vil få bedre billedkvalitet med spejltelen end med dit 100-300 *
2, men det kommer selvfølgeligt meget an på motivet, og det er nok sværere
at bruge en spejltele :)

Her er billedeksempler:
http://www.pbase.com/cameras/sigma/600_8_mirror


Brian



Jacob (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 05-07-05 21:01


"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:d30b9$42cae17f$3e3d8579$28354@news.arrownet.dk...
>> Jeg har luret lidt på en spejllinse. de er billige og lette. men de
>> skulle
>> have en form ring blur som sigma så pænt skriver på deres hjemmeside.
>> Hvor slemt er det der ring blur ?
>
> Det kommer helt an på motivet, er baggrunden meget varieret lys og mørk
> kan
> det godt blive grimt at se på!
>
>> gør det linsen ubrugelig til f.eks.
>> fotografering af et hus på lang afstand?
>
> Et hus med en 600mm? - Er det luftfoto du vil lave?
>
>> ville jeg være bedre tjent med at købe en 2x tele converter til min
>> 100-300mm canon ? ang. teleconverter jeg har læst at sigmas
>> 2xteleconvertere skulle være bedre end canons passer det?
>
> Du er klar over at du med en spejltele kun har manuel fokus, og ingen
> mulighed for at ændre blænden?
> Jeg tror du vil få bedre billedkvalitet med spejltelen end med dit 100-300
> *
> 2, men det kommer selvfølgeligt meget an på motivet, og det er nok sværere
> at bruge en spejltele :)
>
> Her er billedeksempler:
> http://www.pbase.com/cameras/sigma/600_8_mirror
>
>
> Brian
>
>
Jeg er klar over at det er manuel fokusering. spørgsmålet er så hvor
besværligt når kameraet er med autofokus. man mangler jo den der dims i
midten af søgeren man bruger til at stille skarpt efter.
linsen er f.eks. når man er på ferie og tager billeder af lokal områderne.
f.eks. en ruin på toppen af et bjerg.

Jacob



Henrik Nielsen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 06-07-05 06:56

"man mangler jo den der dims i midten af søgeren man bruger til at stille
skarpt efter"

Jep, men mit (Pentax) giver signal når billedet er i fokus, på præcis samme
måde som når jeg bruger autofokus.


--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.




Brian Lund (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 06-07-05 07:16

> "man mangler jo den der dims i midten af søgeren man bruger til at stille
> skarpt efter"
>
> Jep, men mit (Pentax) giver signal når billedet er i fokus, på præcis
samme
> måde som når jeg bruger autofokus.

Det gør EOS 350D ihvertfald også! :)


Brian



Hans Joergensen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-07-05 07:18

Brian Lund wrote:
> Det gør EOS 350D ihvertfald også! :)

Ja, men ikke hvis der sidder et manuelt objektiv på :)

Jeg ved så ikke om Pentax er anderledes.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Brian Lund (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 06-07-05 07:21

> > Det gør EOS 350D ihvertfald også! :)
>
> Ja, men ikke hvis der sidder et manuelt objektiv på :)

Ok, jeg har ikke nogen rent MF objektiver så det vidste jeg ikke.


Brian



Jorn Ostergaard (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Jorn Ostergaard


Dato : 06-07-05 22:07


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndcmts7.1lr.haj@enterprise-server.dk...
> Brian Lund wrote:
>> Det gør EOS 350D ihvertfald også! :)
>
> Ja, men ikke hvis der sidder et manuelt objektiv på :)
>
> Jeg ved så ikke om Pentax er anderledes.

Pentax giver signal når billedet er i fokus. Både med AF og MF objektiver.
Det highlighter også det område der er i fokus.

Til Pentax kan man købe flere forskellige matteskiver, og også en med det
splitfokus felt i midten.

Det kan man sikkert også til Nikon/Canon.

Spørgsmålet er så om man gider se på det fokus felt i midten i de
situationer man bruger AF objektiver.

Mvh Jørn


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1131 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Henrik Nielsen (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 08-07-05 10:31

"Spørgsmålet er så om man gider se på det fokus felt i midten i de
situationer man bruger AF objektiver"

Jeg synes ikke der er behov for det. Pentax'en signalere tydeligt nok til
mig.


--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Jacob (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 08-07-05 19:47


"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:42ce480f$0$54683$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Spørgsmålet er så om man gider se på det fokus felt i midten i de
> situationer man bruger AF objektiver"
>
> Jeg synes ikke der er behov for det. Pentax'en signalere tydeligt nok til
> mig.
>
>
> --
> Mvh.
> Henrik
>
> Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
>
Spørgsmålet er jo så bare om min canon 20D gør dette. jeg må vist RTFM.

Jacob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408878
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste