Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tage billeder af meget blanke overflader,h~
Fra : Henrik Mortensen

Dato : 29-06-05 18:26

Hej.

Jeg har et minolta Z3 kamera som jeg er meget glad for. Det tager stort set
altid gode billeder, medmindre jeg fjumrer med det.

Nu er problemet så at jeg meget gerne vil tage nogle billeder af bearbejdede
flader i stål. Der er tale om lejeoverflader, dvs overflader med
sliberidser, plus eventuelle skader som jeg gerne vil have billederne til at
vise. Så tæt på som overhovedet muligt.

Det er enddog meget svært at få mit kamera til at tage den slags billeder.

Autofunktionen hjælper mig ikke rigtigt. Belysningsvinklen er kritisk, og
bruger jeg blitsen, så går det helt galt. Overfladen genspejles og overdøver
alt andet.

Nogen der har et godt forslag til en manuel indstilling der vil være
relevant?
Jeg er rimeligt grøn i manuelle opsætninger, så et skub i en brugbar retning
vil være dejligt.

Nogen der kan hjælpe?

Mvh
Henrik

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-06-05 18:38

Henrik Mortensen skrev:
> [...]
> relevant?
> Jeg er rimeligt grøn i manuelle opsætninger, så et skub i en brugbar retning

Lyset bør KUN komme fra en vinkel der er 45 o eller mere ( i forh. til
kamera synsakse )+ pol filter, evt. også på lys (Olympus lavede engang
et sæt af denne type m. ringblits)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 19:13

> Lyset bør KUN komme fra en vinkel der er 45 o eller mere ( i forh. til
> kamera synsakse )+ pol filter, evt. også på lys (Olympus lavede engang et
> sæt af denne type m. ringblits)

Polfilter hjælper ikke på metaloverflader, da reflekteret lys fra metal ikke
er polariseret.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-06-05 19:27

Claus Petersen skrev:

> Polfilter hjælper ikke på metaloverflader, da reflekteret lys fra metal ikke
> er polariseret.

Det er muligt, men et pol filter har tydelig effekt. Jeg har lige prøvet
på en gl. stålkniv (ikke rustfri) Måske fordi lyset der reflekteres
allerede er polariseret?

Fra : Jacob

Dato : 29-06-05 18:57

"Henrik Mortensen" <dsl65684fjern@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> relevant?
> Jeg er rimeligt grøn i manuelle opsætninger, så et skub i en brugbar

du skal fokusere manuelt. hold en afstand på mindst 10cm til emnet så du
ikke skygger.
sørg for at få lyset ind fra siden på en sådanne måde at der ikke laves
genspejlenger. en vinkel på 30-60 grader vil være at foretrække. er det
svært for dig at få overflade konturen med bør du nindske vinklen så lyset
kommer næsten paralelt ind med overfladen. typisk 1-10 grader. kan du
undereksponere så gør dette. det vil lette synligheden da chippen arbejder
bedre i midtpunktet.
en iso på 100 burde minimere din støj.

Jacob

Fra : Erik DD

Dato : 29-06-05 20:09

> [...]
> relevant?
> Jeg er rimeligt grøn i manuelle opsætninger, så et skub i en brugbar

Du ku` også prøve at slukke alt direkte lys, og så langtidseksponere det med
en væg som eneste indirekte lyskilde.

Erik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-07-05 10:41

> [...]

> flader i stål. Der er tale om lejeoverflader, dvs overflader med
> sliberidser, plus eventuelle skader som jeg gerne vil have billederne til

Blødt og inddirekte lys!

Find nogle små lamper, hvor du kan reflektere lyset fra en hvid plade. Sæt
evt gerne noget glasfilt foran lamperne. Så er det bare at eksperimenter med
optagelsen. Lamperne kunne f.eks. være de små halogenlamper eller billige
byggelamper. Det gælder bare om at udbløde lyset så meget som muligt, så du
skal sikkert have flere lamper. Har du hvide vægge, så er de også flimrende,
bare du har lys nok.

Husk at sætte hvidbalancen, da almindelige lamper har en lav
farvetemperatur.

Claus

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-07-05 12:02

Claus Tersgov skrev:
> [...]
> skal sikkert have flere lamper. Har du hvide vægge, så er de også flimrende,

Det er udmærket hvis man vil undgå skygger. Men er formålet at undgå
reflekser, vil flere lyskilder (og reflekterende vægge, mm) komplicere
tingene.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-07-05 23:15

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev

> Det er udmærket hvis man vil undgå skygger. Men er formålet at undgå
> reflekser, vil flere lyskilder (og reflekterende vægge, mm) komplicere
> tingene.

Det er nu ikke helt rigtigt. Når metalgenstande reflekterer lys, så er det
fordi lyset fra kilden er så koncentreret, at overfladen kan reflektere det.
Difusser man derimod lyset, så det afgives fra en meget større flade, så det
ikke er direkte lys, er det også meget sværere at få en metaloverflade til
at reflektere det.

Claus

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-07-05 02:23

Claus Tersgov skrev:
> [...]
> ikke er direkte lys, er det også meget sværere at få en metaloverflade til

Lys reflekteres efter reglen om at indfaldsvinkel=udfaldsdodo. Jo flere
af disse, jo flere at tage hensyn til, jo større risiko for reflekser.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-07-05 07:38

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev

> Lys reflekteres efter reglen om at indfaldsvinkel=udfaldsdodo. Jo flere
> af disse, jo flere at tage hensyn til, jo større risiko for reflekser.

Jo mere koncentreret lyset er, jo større er reflekserne. Der er en årsag
til, at man overalt i både underholdningsbranchen og fotobranchen bruger
difusfilter..

Det er netop, fordi man undgår reflekserne!

Claus