Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dansk menu i Nikon kameraer
Fra : Michael L

Dato : 26-06-05 21:35

Hey

Sad lige og snakkede med én om menuerne i kameraerne og i den
forbindelse lagde jeg mærke til at hverken på D70'eren eller D2X'eren
er der mulighed for at vælge danske menuer.
Der er mulighed for engelsk, svensk og en masse andet, men ikke dansk.

Begge kameraer er fra den danske importør.

Findes der ikke danske menuer overhovedet eller er der en anden årsag
til de bare ikke er i mine huse?

- Michael

Fra : AS

Dato : 26-06-05 23:39

Jeg tror heller ikke der findes menu på russisk, ukrainsk, serbisk, norsk,
lettisk osv. fra ofitiele importører. Firmware er den samme for hele verden,
dine kamera har alt som skal være.

Fra : waal

Dato : 27-06-05 11:49

Canon har da menuer på dansk, så helt umuligt er det da ikke

mvh

Fra : Michael L

Dato : 27-06-05 14:04

waal wrote:

> Canon har da menuer på dansk, så helt umuligt er det da ikke

Har snakket med DFA idag og de siger der ikke er danske menuer. Nu er
det heller ikke et problem for mig fordi jeg altid bruger engelsk, men
én jeg snakkede med ville gerne have dem på dansk.

- Michael

Fra : AS

Dato : 27-06-05 14:43

"waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message
> Canon har da menuer på dansk, så helt umuligt er det da ikke

Ikke sikkert, det kan implementeres på D70 eller D2X

På den anden side, i nutidens digital verden, hvor man skal kommunikere med
hele verden, ikke kun med 5 mln dankskerne. Jeg kan ikke forestiller mig, at
i Europa der findes en person, der har en PC, digital kamera og kan slet
ikke forstå hverken engelsk, tysk eller fransk.

OK, så kan vælge Canon pga sproget

Fra : waal

Dato : 27-06-05 18:36

> [...]
> i Europa der findes en person, der har en PC, digital kamera og kan slet
> ikke forstå hverken engelsk, tysk eller fransk.

I et omfang der gør det danske sprog overflødigt ? Du tager grumme fejl

> OK, så kan vælge Canon pga sproget

Et fremragende argument, uanset troen på egne sprogevner

Fra : AS

Dato : 28-06-05 06:51

"waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message

> I et omfang der gør det danske sprog overflødigt ? Du tager grumme fejl

Slet ikke det. Dansk er ikke bladt de sørre sverdens sprog, i hvert fald i
20.-21. århundrede Det er realitet, desværre. Man kan ikke forlange, at alle
producenter implementerer 100-200 sprog. Der tages vist kun nogen bestemt
marked share, eller hvordan man skal kalde det. Hmm, muligvis nogen gang
forventet markes share

> Et fremragende argument, uanset troen på egne sprogevner

Jeg vil ikke gøre det. Bl.a., for mig selv er dansk som sprog ca. nr. 3
efter modersmål.

Fra : waal

Dato : 28-06-05 21:24

> [...]
> forventet markes share

> Jeg vil ikke gøre det. Bl.a., for mig selv er dansk som sprog ca. nr. 3

Jeg bliver helt nervøs ved tanken om dine færdigheder på de 2 andre

Fra : Henning

Dato : 28-06-05 16:19

> [...]
> i Europa der findes en person, der har en PC, digital kamera og kan slet
> ikke forstå hverken engelsk, tysk eller fransk.

Hvis du tror det, tager du sikker også fejl i mange andre sammenhænge

> OK, så kan vælge Canon pga sproget

Her tager du så ikke fejl!!

mvh Henning

Fra : AS

Dato : 28-06-05 17:38

"Henning" <Anders@nd.dk> wrote in message

>Jeg kan ikke forestiller mig,
> >
> Hvis du tror det, tager du sikker også fejl i mange andre sammenhænge

Vil du sige, at der er mange i Danmark, som har en PC kraftig nok til
billedbehandling, har også haft råd til at skaffe en D2X eller lignende, men
de mangler ganske basal uddannelsen for at forstå mindst et af de 3 større
internationalle sprog? Hvis det er virkligheden, så kan der godt være jeg
tager mange fejl ved at overvurdere ganske simple menneske. Eller var der
kun en lidt sarkastisk bemærkning? Jeg ved det godt, det er dejlidt at
have menu på eget sprog, men der findes også en reel verden.

> Her tager du så ikke fejl!!

Her skal ikke være en religiøs flame, men pga sproget er en af de dummeste
fejl. Pga noget andet man vælger som man synes der er bedst.

Fra : Michael L

Dato : 28-06-05 18:53

AS wrote:

> [...]
> sarkastisk bemærkning? Jeg ved det godt, det er dejlidt at have
> menu på eget sprog, men der findes også en reel verden.

Lige for at rette op noget der kunne ende i en misforståelse så er der
ikke nogen der har anskaffet en D2X som ikke forstår engelsk - I
hvertfald ikke i forbindelse med denne tråd. Jeg spurgte omkring danske
menuer fordi én jeg snakkede med ville gerne have danske menuer på hans
D70, men kunne ikke finde den mulighed og jeg kiggede så på min 70'er
og X'eren og der var ingen danske menuer på dem. Derfor spørgsmålet.

Men ja der er mange i dagens danmark der har PC'ere af en pæn størrelse
som ikke forstår engelsk - Jeg kender op til flere må jeg indrømme. Men
nu har det jo nok ikke noget med størrelsen at gøre - De fleste PC'er
kan uden problem foretage billedbehandling - Så krævende er det altså
heller ikke, med mindre vi enten snakker om 200 mb store filer eller
konvertering af 5000 RAW filer. :)

- Michael