/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Pol. filtre
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 26-06-05 09:40

Jeg har fået mine længe ventede pol filtre. De giver nogle vildt gode
effekter på billeder må jeg sige. Jeg troede ikke forskellen var så stor.
Jeg var en tur ved Store Blåkilde (kildevæld der giver 80 l/sek fra hoved
kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.

I den forbindelse komme jeg til at tænke på. Hvor meget lys tager et pol
filter?

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

 
 
Ukendt (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-05 10:09


"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse
news:19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net...
> Jeg har fået mine længe ventede pol filtre. De giver nogle vildt gode
> effekter på billeder må jeg sige. Jeg troede ikke forskellen var så stor.
> Jeg var en tur ved Store Blåkilde (kildevæld der giver 80 l/sek fra hoved
> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.
>
> I den forbindelse komme jeg til at tænke på. Hvor meget lys tager et pol
> filter?
>
Man kan ikke sige at polfilteret tager så og så meget lys. Det varierer. Det
kommer jo an på, hvordan det vender, og hvad du filtrerer fra, og hvor mange
reflekser i f.eks. vandoverflade eller himmel, du får fjernet. Men prøv at
måle eksponeringen på et motiv uden og med polfilter. Så kan du jo regne det
ud i dén situation. Det er nok også derfor at der ikke angives en
eksponeringsfaktor på et polfilter.

Mvh. Claus Petersen



Jens Stadsgaard (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 26-06-05 10:38

On Sun, 26 Jun 2005 11:08:46 +0200, Claus Petersen wrote:
>>
> Man kan ikke sige at polfilteret tager så og så meget lys. Det varierer. Det
> kommer jo an på, hvordan det vender, og hvad du filtrerer fra, og hvor mange
> reflekser i f.eks. vandoverflade eller himmel, du får fjernet. Men prøv at
> måle eksponeringen på et motiv uden og med polfilter. Så kan du jo regne det
> ud i dén situation. Det er nok også derfor at der ikke angives en
> eksponeringsfaktor på et polfilter.
>
> Mvh. Claus Petersen

Tak Claus. Så blev jeg så meget klogere. Jeg kunne nemlig ikke helt finde
nogen sammenhæng, med eller uden filter.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Ove Kjeldgaard (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 26-06-05 12:25

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> wrote:

>Man kan ikke sige at polfilteret tager så og så meget lys. Det varierer.

Jeg mindes en tommelfingerregel, der siger et blændetrin?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

;o\)-max- (26-06-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 26-06-05 12:39


"Ove Kjeldgaard"
> "Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> wrote:
>
> >Man kan ikke sige at polfilteret tager så og så meget lys. Det varierer.
>
> Jeg mindes en tommelfingerregel, der siger et blændetrin?
>
> --
> Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard,

Jeg husker en anden tommelfinger regel, der siger 1,5 bl
- ingen højere. -max-



Jakob (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 26-06-05 15:18

In article <19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net>,
jensstadsgaaard@post.invalid says...

> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.

Det kunne være sjovt at se nogle med og uden polfilter, men ok det er
lidt besværligt :0)


--
Venlig hilsen

Jakob

Povl H. Pedersen (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 26-06-05 16:57

In article <MPG.1d28d78ae3cd8c8e989baa@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> In article <19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net>,
> jensstadsgaaard@post.invalid says...
>
>> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
>> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.
>
> Det kunne være sjovt at se nogle med og uden polfilter, men ok det er
> lidt besværligt :0)

Nej, det er bare at dreje polfilteret 90 grader. Så virker det som et alm.
ND filter der tager 1-1.5 blændetrin. En hurtig test viser at mit
Hoya Pro1 3-dobler lukketiden, så ca. 1,5 blændetrin.

Ukendt (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-05 17:53


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndbtk1t.iv.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
> In article <MPG.1d28d78ae3cd8c8e989baa@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
>> In article <19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net>,
>> jensstadsgaaard@post.invalid says...
>>
>>> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
>>> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.
>>
>> Det kunne være sjovt at se nogle med og uden polfilter, men ok det er
>> lidt besværligt :0)
>
> Nej, det er bare at dreje polfilteret 90 grader. Så virker det som et alm.
> ND filter der tager 1-1.5 blændetrin. En hurtig test viser at mit
> Hoya Pro1 3-dobler lukketiden, så ca. 1,5 blændetrin.


Nej. et polfilter der er drejet 90 grader tager reflekserne fra en anden
vinkel. Så uanset hvordan du vender det, så er det et polfilter og fjerner
reflekser. Men fra forskellige overflader. Hvis du forestiller dig en gade
md huse, så vil en indstilling fjerne refleks/genskin fra vejoverfladen, og
hvis du drejer det 90 grader, så fjerner du genskin fra vinduer, så de
bliver mere gennemsigtigt. Der er intet ND filter i det.



Povl H. Pedersen (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 26-06-05 18:52

In article <42bedd7f$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>, Claus Petersen wrote:
>
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrndbtk1t.iv.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
>> In article <MPG.1d28d78ae3cd8c8e989baa@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
>>> In article <19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net>,
>>> jensstadsgaaard@post.invalid says...
>>>
>>>> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
>>>> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.
>>>
>>> Det kunne være sjovt at se nogle med og uden polfilter, men ok det er
>>> lidt besværligt :0)
>>
>> Nej, det er bare at dreje polfilteret 90 grader. Så virker det som et alm.
>> ND filter der tager 1-1.5 blændetrin. En hurtig test viser at mit
>> Hoya Pro1 3-dobler lukketiden, så ca. 1,5 blændetrin.
>
>
> Nej. et polfilter der er drejet 90 grader tager reflekserne fra en anden
> vinkel. Så uanset hvordan du vender det, så er det et polfilter og fjerner
> reflekser. Men fra forskellige overflader. Hvis du forestiller dig en gade
> md huse, så vil en indstilling fjerne refleks/genskin fra vejoverfladen, og
> hvis du drejer det 90 grader, så fjerner du genskin fra vinduer, så de
> bliver mere gennemsigtigt. Der er intet ND filter i det.

Hvis der ikke er noget ND gilter i det, hvorfor tager det så så meget lys ?
Når jeg anvender det indendørs herhjemme, så er der ikke nogen reflektioner
der kan fjernes, og derfor er det reelt et ND filter.

Ude i naturen, hvor den eneste reflektion af lyset er himlen vil du
på et ikke alt for vidvinklet objektiv kunne dreje det så det ikke
stopper lys af betydning, og så virker det som et ND filter.

Men hvis der er reflektioner fra andet en partikler i luften, så har du
ret i, at det ikke nødvendigvis kan stilles til at være neutralt. Så der
er jeg enig med dig.

Hvis vi tager mine billeder her igen:
http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6527.html
http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6528.html

Så er forskellen at jeg har drejet polfilteret 90 grader. Jeg ved
ikke om du kan finde reflektioner i 6527 der fjernes i 6528 ? Her
er nemlig ingen andre reflektorer, og lyset har een polaritet.
(pånær cockpit, men det reflekterer rimeligt ens i begge).

Jacob (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 26-06-05 19:16


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndbtqq4.jq.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
> In article <42bedd7f$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>, Claus Petersen
> wrote:
>>
>> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
>> meddelelse
>> news:slrndbtk1t.iv.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
>>> In article <MPG.1d28d78ae3cd8c8e989baa@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
>>>> In article <19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net>,
>>>> jensstadsgaaard@post.invalid says...
>>>>
>>>>> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
>>>>> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.
>>>>
>>>> Det kunne være sjovt at se nogle med og uden polfilter, men ok det er
>>>> lidt besværligt :0)
>>>
>>> Nej, det er bare at dreje polfilteret 90 grader. Så virker det som et
>>> alm.
>>> ND filter der tager 1-1.5 blændetrin. En hurtig test viser at mit
>>> Hoya Pro1 3-dobler lukketiden, så ca. 1,5 blændetrin.
>>
>>
>> Nej. et polfilter der er drejet 90 grader tager reflekserne fra en anden
>> vinkel. Så uanset hvordan du vender det, så er det et polfilter og
>> fjerner
>> reflekser. Men fra forskellige overflader. Hvis du forestiller dig en
>> gade
>> md huse, så vil en indstilling fjerne refleks/genskin fra vejoverfladen,
>> og
>> hvis du drejer det 90 grader, så fjerner du genskin fra vinduer, så de
>> bliver mere gennemsigtigt. Der er intet ND filter i det.
>
> Hvis der ikke er noget ND gilter i det, hvorfor tager det så så meget lys
> ?
> Når jeg anvender det indendørs herhjemme, så er der ikke nogen
> reflektioner
> der kan fjernes, og derfor er det reelt et ND filter.
>
> Ude i naturen, hvor den eneste reflektion af lyset er himlen vil du
> på et ikke alt for vidvinklet objektiv kunne dreje det så det ikke
> stopper lys af betydning, og så virker det som et ND filter.
>
> Men hvis der er reflektioner fra andet en partikler i luften, så har du
> ret i, at det ikke nødvendigvis kan stilles til at være neutralt. Så der
> er jeg enig med dig.
>
> Hvis vi tager mine billeder her igen:
> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6527.html
> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6528.html
>
> Så er forskellen at jeg har drejet polfilteret 90 grader. Jeg ved
> ikke om du kan finde reflektioner i 6527 der fjernes i 6528 ? Her
> er nemlig ingen andre reflektorer, og lyset har een polaritet.
> (pånær cockpit, men det reflekterer rimeligt ens i begge).

Man kan da fint se forskel. cockpit glasset og lige under dette. der er da
"stor" forskel. i styrken.

Jacob



Ukendt (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-05 19:30


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndbtqq4.jq.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
> In article <42bedd7f$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>, Claus Petersen
> wrote:
>>
>> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
>> meddelelse
>> news:slrndbtk1t.iv.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
>>> In article <MPG.1d28d78ae3cd8c8e989baa@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
>>>> In article <19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net>,
>>>> jensstadsgaaard@post.invalid says...
>>>>
>>>>> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
>>>>> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.
>>>>
>>>> Det kunne være sjovt at se nogle med og uden polfilter, men ok det er
>>>> lidt besværligt :0)
>>>
>>> Nej, det er bare at dreje polfilteret 90 grader. Så virker det som et
>>> alm.
>>> ND filter der tager 1-1.5 blændetrin. En hurtig test viser at mit
>>> Hoya Pro1 3-dobler lukketiden, så ca. 1,5 blændetrin.
>>
>>
>> Nej. et polfilter der er drejet 90 grader tager reflekserne fra en anden
>> vinkel. Så uanset hvordan du vender det, så er det et polfilter og
>> fjerner
>> reflekser. Men fra forskellige overflader. Hvis du forestiller dig en
>> gade
>> md huse, så vil en indstilling fjerne refleks/genskin fra vejoverfladen,
>> og
>> hvis du drejer det 90 grader, så fjerner du genskin fra vinduer, så de
>> bliver mere gennemsigtigt. Der er intet ND filter i det.
>
> Hvis der ikke er noget ND gilter i det, hvorfor tager det så så meget lys
> ?
> Når jeg anvender det indendørs herhjemme, så er der ikke nogen
> reflektioner
> der kan fjernes, og derfor er det reelt et ND filter.

Der er masser af reflekser i gulv, maling, fjernsynsskærm osv, som fjernes.
Da tingen reflekterer et polariseret lys, når de beskinnes, så er det denne
refleks, du kan fjerne, og dermed "kigge igennem" den blænding, der kommer
fra dem. Det vil lige umiddelbart se ud som om det kun er blevet mørkere,
men det har jo også kun fjernet noget af lyset. Nemlig det lys, som er
polariseret på tværs af polfilterets polarisering.
>
> Ude i naturen, hvor den eneste reflektion af lyset er himlen vil du
> på et ikke alt for vidvinklet objektiv kunne dreje det så det ikke
> stopper lys af betydning, og så virker det som et ND filter.

Ude i naturen kan du vende filteret så det gør himlen mørkere med mere hvide
skyer. me ndu ka nogså prøve at kigge på nogle træer. Deres grønne farve vil
også se forskellig ud efter hvordan du vender filteret, for hvert eneste
blad kan kaste en refleks, som du så kan fjerne. og ved at vende polfilteret
så du fjerner flest mulige reflekser vil du opnå en meget mere mættet grøn
farve. En græsplæne reflekterer også lys, så den ka ndu også gøre mere grøn.
Men nok ikke alle tingene på én gang. Du kan ikke fjerne refleksen fra
metalliske overflader, fordi det reflekterede lys ikke er polariseret.

>
> Men hvis der er reflektioner fra andet en partikler i luften, så har du
> ret i, at det ikke nødvendigvis kan stilles til at være neutralt. Så der
> er jeg enig med dig.
>
> Hvis vi tager mine billeder her igen:
> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6527.html
> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6528.html
>
> Så er forskellen at jeg har drejet polfilteret 90 grader. Jeg ved
> ikke om du kan finde reflektioner i 6527 der fjernes i 6528 ?

Hvis du kigger i malingen på den "spidse genstand", der er ophængt under
vingen på flyet, så kan du se at på 6528 er der refleks. Den ser blank ud.
På 6527 er "genstanden" blevet mat, og ligner noget der er lavet af plastic.
Men prøv så at se asfalten. På 6527 er den blank, mens refleksen er fjernet
på 6528, og dermed virker asfalt med gul stribe mere farvemættet. Prøv også
at se det nærmeste græs. Det skifter totalt farve.

Mvh. Claus Petersen



Povl H. Pedersen (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 26-06-05 20:20

In article <42bef42c$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>, Claus Petersen wrote:
>>
>> Hvis vi tager mine billeder her igen:
>> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6527.html
>> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6528.html
>>
>> Så er forskellen at jeg har drejet polfilteret 90 grader. Jeg ved
>> ikke om du kan finde reflektioner i 6527 der fjernes i 6528 ?
>
> Hvis du kigger i malingen på den "spidse genstand", der er ophængt under
> vingen på flyet, så kan du se at på 6528 er der refleks. Den ser blank ud.
> På 6527 er "genstanden" blevet mat, og ligner noget der er lavet af plastic.
> Men prøv så at se asfalten. På 6527 er den blank, mens refleksen er fjernet
> på 6528, og dermed virker asfalt med gul stribe mere farvemættet. Prøv også
> at se det nærmeste græs. Det skifter totalt farve.

Nu har jeg gjort 6528 væsentlig mørkere for at få dem nogenlunde ens.
Hvis jeg åbner den og rette gamma'en - så bliver det nærmeste græs samme
farve begge steder. Så det kan ikke tilskrives polariseringseffekten.

Plasticlooket du ikke kan lide viser helt klart hvad polfilteret gør.

Men det jeg efterspurgte var noget der viser reflektioner i 6527 som
er fjernet ved at jeg drejer flteret til 6528 hvor jeg påstår det primært
er et ND filter.

som du kan se på skyggen på keglen i forgrunden, så er jeg vinkelret
på solen, og dermed max. effekt, og jeg har ikke lige kunnet finde noget
der viser at 6528 skulle have et Pol-filter monteret med minimum effekt.



Ukendt (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-05 20:55


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndbtvvr.k8.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
> In article <42bef42c$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>, Claus Petersen
> wrote:
>>>
>>> Hvis vi tager mine billeder her igen:
>>> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6527.html
>>> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6528.html
>>>
>>> Så er forskellen at jeg har drejet polfilteret 90 grader. Jeg ved
>>> ikke om du kan finde reflektioner i 6527 der fjernes i 6528 ?
>>
>> Hvis du kigger i malingen på den "spidse genstand", der er ophængt under
>> vingen på flyet, så kan du se at på 6528 er der refleks. Den ser blank
>> ud.
>> På 6527 er "genstanden" blevet mat, og ligner noget der er lavet af
>> plastic.
>> Men prøv så at se asfalten. På 6527 er den blank, mens refleksen er
>> fjernet
>> på 6528, og dermed virker asfalt med gul stribe mere farvemættet. Prøv
>> også
>> at se det nærmeste græs. Det skifter totalt farve.
>
> Nu har jeg gjort 6528 væsentlig mørkere for at få dem nogenlunde ens.
> Hvis jeg åbner den og rette gamma'en - så bliver det nærmeste græs samme
> farve begge steder. Så det kan ikke tilskrives polariseringseffekten.
>
> Plasticlooket du ikke kan lide viser helt klart hvad polfilteret gør.
>
> Men det jeg efterspurgte var noget der viser reflektioner i 6527 som
> er fjernet ved at jeg drejer flteret til 6528 hvor jeg påstår det primært
> er et ND filter.
>
> som du kan se på skyggen på keglen i forgrunden, så er jeg vinkelret
> på solen, og dermed max. effekt, og jeg har ikke lige kunnet finde noget
> der viser at 6528 skulle have et Pol-filter monteret med minimum effekt.
>
>
I stedet for at rette på de billeder, du har taget, så må du vende tilbage
til de RAW-filer, du optog i Karup, og vurdere ud fra dem. De vil nok vise
dig noget andet

Mvh. Claus Petersen



Ukendt (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-05 20:58


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndbtvvr.k8.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
> In article <42bef42c$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>, Claus Petersen
> wrote:
>>>
>>> Hvis vi tager mine billeder her igen:
>>> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6527.html
>>> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6528.html
>>>
>>> Så er forskellen at jeg har drejet polfilteret 90 grader. Jeg ved
>>> ikke om du kan finde reflektioner i 6527 der fjernes i 6528 ?
>>
>> Hvis du kigger i malingen på den "spidse genstand", der er ophængt under
>> vingen på flyet, så kan du se at på 6528 er der refleks. Den ser blank
>> ud.
>> På 6527 er "genstanden" blevet mat, og ligner noget der er lavet af
>> plastic.
>> Men prøv så at se asfalten. På 6527 er den blank, mens refleksen er
>> fjernet
>> på 6528, og dermed virker asfalt med gul stribe mere farvemættet. Prøv
>> også
>> at se det nærmeste græs. Det skifter totalt farve.
>
> Nu har jeg gjort 6528 væsentlig mørkere for at få dem nogenlunde ens.
> Hvis jeg åbner den og rette gamma'en - så bliver det nærmeste græs samme
> farve begge steder. Så det kan ikke tilskrives polariseringseffekten.
>
> Plasticlooket du ikke kan lide viser helt klart hvad polfilteret gør.
>
> Men det jeg efterspurgte var noget der viser reflektioner i 6527 som
> er fjernet ved at jeg drejer flteret til 6528 hvor jeg påstår det primært
> er et ND filter.
>
> som du kan se på skyggen på keglen i forgrunden, så er jeg vinkelret
> på solen, og dermed max. effekt, og jeg har ikke lige kunnet finde noget
> der viser at 6528 skulle have et Pol-filter monteret med minimum effekt.
>
>

I stedet for at diskutere, hvor mange tænder, derer i munden på en hest, så
prøv at sætte filteret foran objektivet, og se igennem søgeren. Hvis du
drejer på det, så du har mørkest mulige himmel. så læg mærke til kontrasten
mellem planter eller andet. Og så prøv at dreje igen. Når så himlen bilver
lysere, så vil noget andet blive mørkere.

Mvh. Claus Petersen



Povl H. Pedersen (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 26-06-05 21:48

In article <42bf08c9$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>, Claus Petersen wrote:
>
> I stedet for at diskutere, hvor mange tænder, derer i munden på en hest, så
> prøv at sætte filteret foran objektivet, og se igennem søgeren. Hvis du
> drejer på det, så du har mørkest mulige himmel. så læg mærke til kontrasten
> mellem planter eller andet. Og så prøv at dreje igen. Når så himlen bilver
> lysere, så vil noget andet blive mørkere.

Det må jeg prøve en dag. Nu har jeg set på RAW filerne, og i fremkaldelsen
kompenseret for forskellen i lukketid. Og så er der absolut intet der
er mørkere på versionen med polfilter sat til minimum effekt.

Jeg forstår udemærket hvad du siger. Men da jeg har lyset ind fra siden
som her, så vil det reflekterede sollys jeg ser være "pænt", og ikke
specielt diffust (hvilket er kravet for at det der er noget der kan
stoppes når jeg drejer filteret).

Men en lab-test må det blive til.

Jakob (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 26-06-05 21:15


> Hvis vi tager mine billeder her igen:
> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6527.html
> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6528.html

Det var dog en voldsom forskel og hold op hvor er det med polfilter i
normal (vandret går jeg ud fra) MEGET bedre imo. Nu har du skrevet
cirkulært polfilter, det er bare et almindeligt polfilter ikke ??

Men jeg må godt nok sige at jeg er overrasket over effekten er så stor,
de skyer er jo vildt flotte med polfilter, og det er som om der kommer
meget mere detaljer frem i de mørke områder.

--
Venlig hilsen

Jakob

Ukendt (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-05 21:30


"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d292b1d145da10a989bae@news.sunsite.dk...
>
>> Hvis vi tager mine billeder her igen:
>> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6527.html
>> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6528.html
>
> Det var dog en voldsom forskel og hold op hvor er det med polfilter i
> normal (vandret går jeg ud fra) MEGET bedre imo. Nu har du skrevet
> cirkulært polfilter, det er bare et almindeligt polfilter ikke ??
>
> Men jeg må godt nok sige at jeg er overrasket over effekten er så stor,
> de skyer er jo vildt flotte med polfilter, og det er som om der kommer
> meget mere detaljer frem i de mørke områder.
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Jakob

Tja, men man kan komme langt uden et polfilter. Jeg stod lige ved siden af
Povl, da han tog de to billeder, og jeg tog faktisk det samme billede - helt
uden polfilter. læg mærke til at skyerne er de samme. Jeg har lagt mit på
http://claus.1go.dk/IMG_8601.jpg . Her har jeg givet det en gang
shadow/highlights og saturation. Så er der faktisk tegning i skygger, der er
skyer på himlen, kuplen over cockpittet spejler himlen, og jeg har undgået
plasticoverfladen på fly og våben.

Mvh. Claus Petersen



Jakob (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 26-06-05 21:37

In article <42bf103b$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, "Claus
Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> says...

>
> Tja, men man kan komme langt uden et polfilter.

Sjovt at se to forskellige måder at gøre det på :0), men jeg skal nu
lege lidt med polfilter alligevel. Har brug for at fotografere nogle dyr
i et bassin, og mine første forsøg med et d70 var ikke supervellykkede
og jeg har en ide om at et polfilter vil hjælpe en del på sagerne :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Ukendt (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-05 21:55


"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d2930557fce3dd4989baf@news.sunsite.dk...
> In article <42bf103b$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, "Claus
> Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> says...
>
>>
>> Tja, men man kan komme langt uden et polfilter.
>
> Sjovt at se to forskellige måder at gøre det på :0), men jeg skal nu
> lege lidt med polfilter alligevel. Har brug for at fotografere nogle dyr
> i et bassin, og mine første forsøg med et d70 var ikke supervellykkede
> og jeg har en ide om at et polfilter vil hjælpe en del på sagerne :0)
>


Hvis du skal fotografere ned i vandet, så hjælper et polfilter ret godt. Det
er faktisk lidt forbløffende, hvor mange reflekser, man kan fjerne. Men hvis
du skal fotografere ind i et akvarium, så kan jeg anbefale en
gummi-modlysblænde, som du sætter helt op mod glasset. Så får du ingen
spejlinger, og kan endda bruge flash. Og da det er gummi, kan du også dreje
kameraet. På http://claus.1go.dk/IMG_9252.jpg har jeg lige lagt et billede
ud, som er taget med et polfilter. En and der svømmer rundt i småfisk...

Mvh. Claus Petersen



Ukendt (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-05 21:59


"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
news:42bf163f$0$18636$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> news:MPG.1d2930557fce3dd4989baf@news.sunsite.dk...
>> In article <42bf103b$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, "Claus
>> Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> says...
>>
>>>
>>> Tja, men man kan komme langt uden et polfilter.
>>
>> Sjovt at se to forskellige måder at gøre det på :0), men jeg skal nu
>> lege lidt med polfilter alligevel. Har brug for at fotografere nogle dyr
>> i et bassin, og mine første forsøg med et d70 var ikke supervellykkede
>> og jeg har en ide om at et polfilter vil hjælpe en del på sagerne :0)
>>
>
>
> Hvis du skal fotografere ned i vandet, så hjælper et polfilter ret godt.
> Det
> er faktisk lidt forbløffende, hvor mange reflekser, man kan fjerne. Men
> hvis
> du skal fotografere ind i et akvarium, så kan jeg anbefale en
> gummi-modlysblænde, som du sætter helt op mod glasset. Så får du ingen
> spejlinger, og kan endda bruge flash. Og da det er gummi, kan du også
> dreje
> kameraet. På http://claus.1go.dk/IMG_9252.jpg har jeg lige lagt et
> billede
> ud, som er taget med et polfilter. En and der svømmer rundt i småfisk...
>
>
> Mvh. Claus Petersen
>
>

Sorry! Linket er http://claus.1go.dk/CRW_9252.jpg

Mvh. Claus Petersen



Jakob (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 26-06-05 22:00

In article <42bf163f$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, "Claus
Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> says...

> Hvis du skal fotografere ned i vandet, så hjælper et polfilter ret godt.

Det er lige det jeg skal, billeder af sæler der svømmer rundt i et
bassin :0)

> er faktisk lidt forbløffende, hvor mange reflekser, man kan fjerne. Men hvis
> du skal fotografere ind i et akvarium, så kan jeg anbefale en
> gummi-modlysblænde, som du sætter helt op mod glasset. Så får du ingen
> spejlinger

OK godt tip, det er ikke usandsynligt at det kan blive aktuelt. Er det
standardgrej hos en fotohandler ?

> kameraet. På http://claus.1go.dk/IMG_9252.jpg har jeg lige lagt et billede
> ud, som er taget med et polfilter. En and der svømmer rundt i småfisk...

Det link kan jeg så ikke få til at funge.


--
Venlig hilsen

Jakob

Ukendt (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-05 22:05


"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d2935c35dc59e68989bb3@news.sunsite.dk...
> In article <42bf163f$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, "Claus
> Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> says...
>
>> Hvis du skal fotografere ned i vandet, så hjælper et polfilter ret godt.
>
> Det er lige det jeg skal, billeder af sæler der svømmer rundt i et
> bassin :0)
>
>> er faktisk lidt forbløffende, hvor mange reflekser, man kan fjerne. Men
>> hvis
>> du skal fotografere ind i et akvarium, så kan jeg anbefale en
>> gummi-modlysblænde, som du sætter helt op mod glasset. Så får du ingen
>> spejlinger
>
> OK godt tip, det er ikke usandsynligt at det kan blive aktuelt. Er det
> standardgrej hos en fotohandler ?
>
>> kameraet. På http://claus.1go.dk/IMG_9252.jpg har jeg lige lagt et
>> billede
>> ud, som er taget med et polfilter. En and der svømmer rundt i småfisk...
>>
>
> Det link kan jeg så ikke få til at funge.
>


Sorry! Linket er http://claus.1go.dk/CRW_9252.jpg

Ja det burde være standard. HAMA laver bl.a. sådan nogen.

Mvh. Claus Petersen



Povl H. Pedersen (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 26-06-05 22:06

In article <MPG.1d2930557fce3dd4989baf@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> In article <42bf103b$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, "Claus
> Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> says...
>
>>
>> Tja, men man kan komme langt uden et polfilter.
>
> Sjovt at se to forskellige måder at gøre det på :0), men jeg skal nu
> lege lidt med polfilter alligevel. Har brug for at fotografere nogle dyr
> i et bassin, og mine første forsøg med et d70 var ikke supervellykkede
> og jeg har en ide om at et polfilter vil hjælpe en del på sagerne :0)

Hvis det er vand eller glas du skal skyde igennem, så er det optimale
vist nok at dreje kameraet 30 grader fra parallelt, eller 60 grader fra
vinkelret på glasset - pegende mod lyskilden.

Der er info om polarizers her:
http://dpfwiw.com/polarizer.htm
http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/filter/polarizer.html

Den første artikel er god, da den lærer en hvordan man kan indstille
polfilter uden at skulle se gennem objektivet / se det færdige billede,
så det giver lidt forståelse for lyset.


Povl H. Pedersen (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 26-06-05 21:38

In article <MPG.1d292b1d145da10a989bae@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
>
>> Hvis vi tager mine billeder her igen:
>> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6527.html
>> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6528.html
>
> Det var dog en voldsom forskel og hold op hvor er det med polfilter i
> normal (vandret går jeg ud fra) MEGET bedre imo. Nu har du skrevet
> cirkulært polfilter, det er bare et almindeligt polfilter ikke ??

Det er et almindeligt circulært polfilter. De gamle lineære kan
angiveligt ikke benyttes med digitale kameraer, og er nok svære at
finde i dag. Men som Claus siger, så fjernes der også reflektioner i
flyveren, og får den til at se mere plastic-agtig ud.

Polfilteret fjerner en masse lys, og dermed mindskes det lysområde
der er i billedet, og der bliver bedre plads til det hele.
>
> Men jeg må godt nok sige at jeg er overrasket over effekten er så stor,
> de skyer er jo vildt flotte med polfilter, og det er som om der kommer
> meget mere detaljer frem i de mørke områder.

Når der ikke er så meget lys, så kan billedet jo eksponeres lidt lysere.

Jakob (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 26-06-05 21:57

In article <slrndbu4ga.le.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Det er et almindeligt circulært polfilter. De gamle lineære kan
> angiveligt ikke benyttes med digitale kameraer, og er nok svære at
> finde i dag. Men som Claus siger, så fjernes der også reflektioner i
> flyveren, og får den til at se mere plastic-agtig ud.

Jeg synes ikke det gør så meget men kan da godt se det.

> Polfilteret fjerner en masse lys, og dermed mindskes det lysområde
> der er i billedet, og der bliver bedre plads til det hele.

Ja tænkte nok det var det der var årsagen. Det giver en god effekt synes
jeg.



--
Venlig hilsen

Jakob

Ove Kjeldgaard (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 26-06-05 21:45

Jakob <no@mail.com> wrote:

>Nu har du skrevet cirkulært polfilter, det er bare et almindeligt
>polfilter ikke ??

Man skal bruge cirkulært polfilter til spejlreflekskameraer med autofokus.
Så i dette sammenhæng kan man godt kalde det et almindeligt polfilter.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Jakob (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 26-06-05 21:58

In article <3p4ub1lp0gp9j7v716rlbfgqjdpi7f5sim@4ax.com>,
ReadMyEmail@The.Signature says...

>
> Man skal bruge cirkulært polfilter til spejlreflekskameraer med autofokus.
> Så i dette sammenhæng kan man godt kalde det et almindeligt polfilter.

OK godt at vide, var ikke lige opmærksom på forskellen.


--
Venlig hilsen

Jakob

waal (26-06-2005)
Kommentar
Fra : waal


Dato : 26-06-05 18:54


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndbtk1t.iv.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
> In article <MPG.1d28d78ae3cd8c8e989baa@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
>> In article <19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net>,
>> jensstadsgaaard@post.invalid says...
>>
>>> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
>>> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.
>>
>> Det kunne være sjovt at se nogle med og uden polfilter, men ok det er
>> lidt besværligt :0)
>
> Nej, det er bare at dreje polfilteret 90 grader. Så virker det som et alm.
> ND filter der tager 1-1.5 blændetrin. En hurtig test viser at mit
> Hoya Pro1 3-dobler lukketiden, så ca. 1,5 blændetrin.

B&W's filterbibel siger ca. 2,5x til ca.2,8x, og på de kanter plejer man
ikke at løbe med en halv vind. Filteret betegnes som neutralgråt.
mvh
Michael



Ukendt (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-05 19:38


"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:42beebae$0$237$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
> meddelelse news:slrndbtk1t.iv.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
>> In article <MPG.1d28d78ae3cd8c8e989baa@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
>>> In article <19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net>,
>>> jensstadsgaaard@post.invalid says...
>>>
>>>> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
>>>> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.
>>>
>>> Det kunne være sjovt at se nogle med og uden polfilter, men ok det er
>>> lidt besværligt :0)
>>
>> Nej, det er bare at dreje polfilteret 90 grader. Så virker det som et
>> alm.
>> ND filter der tager 1-1.5 blændetrin. En hurtig test viser at mit
>> Hoya Pro1 3-dobler lukketiden, så ca. 1,5 blændetrin.
>
> B&W's filterbibel siger ca. 2,5x til ca.2,8x, og på de kanter plejer man
> ikke at løbe med en halv vind. Filteret betegnes som neutralgråt.
> mvh
> Michael
At det er neutralt gråt vil såmænd bare sige at det ikke tilfører noget
farveskær, men kun fjerner reflekser.

Mvh. Claus Petersen



waal (26-06-2005)
Kommentar
Fra : waal


Dato : 26-06-05 22:16


"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
news:42bef612$0$18649$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:42beebae$0$237$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
>> meddelelse news:slrndbtk1t.iv.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
>>> In article <MPG.1d28d78ae3cd8c8e989baa@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
>>>> In article <19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net>,
>>>> jensstadsgaaard@post.invalid says...
>>>>
>>>>> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
>>>>> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.
>>>>
>>>> Det kunne være sjovt at se nogle med og uden polfilter, men ok det er
>>>> lidt besværligt :0)
>>>
>>> Nej, det er bare at dreje polfilteret 90 grader. Så virker det som et
>>> alm.
>>> ND filter der tager 1-1.5 blændetrin. En hurtig test viser at mit
>>> Hoya Pro1 3-dobler lukketiden, så ca. 1,5 blændetrin.
>>
>> B&W's filterbibel siger ca. 2,5x til ca.2,8x, og på de kanter plejer man
>> ikke at løbe med en halv vind. Filteret betegnes som neutralgråt.
>> mvh
>> Michael
> At det er neutralt gråt vil såmænd bare sige at det ikke tilfører noget
> farveskær, men kun fjerner reflekser.

Det er ikke pointen, Pointen er at det ud over at kunne stoppe polariseret
lys også fungerer som et svagt gråfilter

mvh
Michael
>
> Mvh. Claus Petersen
>



Ukendt (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-05 22:26


"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:42bf1b25$0$315$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
> news:42bef612$0$18649$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>> news:42beebae$0$237$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>
>>> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
>>> meddelelse news:slrndbtk1t.iv.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
>>>> In article <MPG.1d28d78ae3cd8c8e989baa@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
>>>>> In article <19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net>,
>>>>> jensstadsgaaard@post.invalid says...
>>>>>
>>>>>> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
>>>>>> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.
>>>>>
>>>>> Det kunne være sjovt at se nogle med og uden polfilter, men ok det er
>>>>> lidt besværligt :0)
>>>>
>>>> Nej, det er bare at dreje polfilteret 90 grader. Så virker det som et
>>>> alm.
>>>> ND filter der tager 1-1.5 blændetrin. En hurtig test viser at mit
>>>> Hoya Pro1 3-dobler lukketiden, så ca. 1,5 blændetrin.
>>>
>>> B&W's filterbibel siger ca. 2,5x til ca.2,8x, og på de kanter plejer man
>>> ikke at løbe med en halv vind. Filteret betegnes som neutralgråt.
>>> mvh
>>> Michael
>> At det er neutralt gråt vil såmænd bare sige at det ikke tilfører noget
>> farveskær, men kun fjerner reflekser.
>
> Det er ikke pointen, Pointen er at det ud over at kunne stoppe polariseret
> lys også fungerer som et svagt gråfilter
>
> mvh
> Michael

Ja, men du kan ikke med et polfilter opnå at få et neutralt gråfilter uden
at få effekten af et polfilter. Der vil altid være en polarisering af lyset,
uanset hvordan du drejer filteret, så et neutralt gråfilter er det ikke. Et
ægte gråfilter vil sænke gennemstrålingen for alle farver uanset
polarisering.

Mvh. Claus Petersen



Povl H. Pedersen (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 27-06-05 05:49

In article <42bf1d55$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>, Claus Petersen wrote:
>
> Ja, men du kan ikke med et polfilter opnå at få et neutralt gråfilter uden
> at få effekten af et polfilter. Der vil altid være en polarisering af lyset,
> uanset hvordan du drejer filteret, så et neutralt gråfilter er det ikke. Et
> ægte gråfilter vil sænke gennemstrålingen for alle farver uanset
> polarisering.

Jeg læste en artikel, den sagde at et polfilter virker når der er polariseret
lys. Så det er afhængig af lyskilderne. Hvis der ikke er polariseret lys,
så er det et gråfilter. Eksempelvis hvis du skyder i næsten medlys/modlys.

HKJ (27-06-2005)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 27-06-05 05:56

Povl H. Pedersen wrote:

> Jeg læste en artikel, den sagde at et polfilter virker når der er polariseret
> lys. Så det er afhængig af lyskilderne. Hvis der ikke er polariseret lys,
> så er det et gråfilter. Eksempelvis hvis du skyder i næsten medlys/modlys.

Det er mere afhængig af reflekserne, mange ting polariserer lyset når
det reflekterer det.

Ukendt (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-06-05 07:20


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndbv19b.ne.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
> In article <42bf1d55$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>, Claus Petersen
> wrote:
>>
>> Ja, men du kan ikke med et polfilter opnå at få et neutralt gråfilter
>> uden
>> at få effekten af et polfilter. Der vil altid være en polarisering af
>> lyset,
>> uanset hvordan du drejer filteret, så et neutralt gråfilter er det ikke.
>> Et
>> ægte gråfilter vil sænke gennemstrålingen for alle farver uanset
>> polarisering.
>
> Jeg læste en artikel, den sagde at et polfilter virker når der er
> polariseret
> lys. Så det er afhængig af lyskilderne. Hvis der ikke er polariseret lys,
> så er det et gråfilter. Eksempelvis hvis du skyder i næsten medlys/modlys.

Jamen det er da også rigtigt. Når det er en meget diset dag, så er der ikke
så mange reflekser, og så vil et polfilter få meget mindre magt. Men det vil
stadig polarisere refleksen fra f.eks en vandoverflade eller et vindue. Et
polfilter holder ikke op med at være et polfilter. Det består i princippet
af en form for gitter. Prøv at sammenligne det med en persienne. Der er
hullerne imellem persiennerne, og så er der selve persiennerne. Nu kan der
så ikke kippes med de persienner, men de kan drejes op til lodret og hele
vejen rundt. Når der er nogle persienner, så vil der også komme mindre lys
ind. Men man kan stadig se nogenlunde klart i hullerne imellem. De
forskellige polfiltre har forskellig gennemgang, bl.a. afhængigt af, hvor
brede persiennerne er i forhold til hvor brede hullerne er. Hermed
virkningen som et gråfilter - nedsættelse af lys. Men det er stadig ikke en
ensartet grå flade, som nedsætter lyset for alle farver.
På et polfilter er spalterne med lys bare så små at de ikke tillader lysets
bølgelængde at komme igennem på tværs. Kun på langs. Forskellige ting (ikke
alle) reflekterer med polariseret lys, som så kan slukkes med filteret, alt
afhængigt af, hvilken retning, det er polariseret. Og da dine flybilleder
næsten ikke ejer en lodret flade, kan det være lidt svært at påvise det i de
billeder. Men i forhold til det billede, jeg sendte, kan du se at begge dine
billeder er polariseret (græs/skyer) i forhold til mit billede.
Da du ikke ændrer på selve filteret, så kan du ikke snakke om at du fjerner
virkningen fra et polfilter ved at dreje på det. Du ændrer bare virkningen
til at polarisere lys i en anden retning. Det kan se ud som om det får
mindre virkning ved at himlen, som måske fylder 60% af billedet lige
pludselig bliver lysere, men samtidigt vil der være andre ting, der bliver
mørkere - afhængigt af hvilken retning deres refleks er polariseret. Men
hvis de nu kun fylder 5% af billedet, så vil det umiddelbart se ud som om du
har "skruet ned for polfilteret". Det har du altså ikke.

Prøv at tage et filter og kig igennem det. Og så prøv at dreje det. Effekten
kan såmænd udmærket ses uden kameraet. Kan du f.eks se et gulv og en himmel
samtidigt, så prøv om du kan få gulvbrædderne rene uden reflekser samtidigt
med at himlen bliver mørkeblå...

Mvh. Claus Petersen



waal (27-06-2005)
Kommentar
Fra : waal


Dato : 27-06-05 11:54


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndbv19b.ne.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local...
> In article <42bf1d55$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>, Claus Petersen
> wrote:
>>
>> Ja, men du kan ikke med et polfilter opnå at få et neutralt gråfilter
>> uden
>> at få effekten af et polfilter. Der vil altid være en polarisering af
>> lyset,
>> uanset hvordan du drejer filteret, så et neutralt gråfilter er det ikke.
>> Et
>> ægte gråfilter vil sænke gennemstrålingen for alle farver uanset
>> polarisering.
>
> Jeg læste en artikel, den sagde at et polfilter virker når der er
> polariseret
> lys. Så det er afhængig af lyskilderne. Hvis der ikke er polariseret lys,
> så er det et gråfilter. Eksempelvis hvis du skyder i næsten medlys/modlys.

Og der vil altid være en forlængelsesfaktor uafhængig af mængden af
polariseret lys

mvh



Ukendt (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-05 20:10


"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse
news:19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net...
> Jeg har fået mine længe ventede pol filtre. De giver nogle vildt gode
> effekter på billeder må jeg sige. Jeg troede ikke forskellen var så stor.
> Jeg var en tur ved Store Blåkilde (kildevæld der giver 80 l/sek fra hoved
> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.

Er det virkelig polfilteret alene som laver de kunstige blå og grønne
farver?

Mit Hoya cirkular polfilter laver godt nok et noget andet billede

--
Tom



Dav (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Dav


Dato : 26-06-05 20:27

>> Jeg har fået mine længe ventede pol filtre. De giver nogle vildt gode
>> effekter på billeder må jeg sige. Jeg troede ikke forskellen var så stor.
>> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.


> Er det virkelig polfilteret alene som laver de kunstige blå og grønne
> farver?
> Mit Hoya cirkular polfilter laver godt nok et noget andet billede
> Tom

Ja, det må man sgu da håbe!
Det er nogen frygteligt grimme farver, der er på billederne fra Stadsgaards
Galleri.
"Gode effekter"! Vor herre bevares.

Dav.



Jens Stadsgaard (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 26-06-05 21:34

On Sun, 26 Jun 2005 21:26:55 +0200, Dav wrote:

> Ja, det må man sgu da håbe!
> Det er nogen frygteligt grimme farver, der er på billederne fra Stadsgaards
> Galleri.
> "Gode effekter"! Vor herre bevares.
>
> Dav.

Dav Dav.

Jeg synes det er fint nok at du ikke kan lide billederne og farverne, vi
har alle vor egen smag.

Men så lige det sure opstød. Har du ikke et navn. Jeg kender ingen der
bærer navnet Dav. Folk der gemmer sig bag synonymer har jeg ingen respekt
for og kan heller ikke tage deres mening alvorligt.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Dav (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Dav


Dato : 27-06-05 10:21

> Men så lige det sure opstød. Har du ikke et navn. Jeg kender ingen der
> bærer navnet Dav. Folk der gemmer sig bag synonymer har jeg ingen respekt
> for og kan heller ikke tage deres mening alvorligt.

> Jens Stadsgaard

Hej Jens.
Fordi du ikke kender nogen, der hedder Dav, er det jo ikke ensbetydende med,
at der ikke er nogen.
Verden er så stor.
Mvh
Dav.



Povl H. Pedersen (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 26-06-05 20:34

In article <42befd82$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Tom wrote:
>
> "Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse
> news:19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net...
>> Jeg har fået mine længe ventede pol filtre. De giver nogle vildt gode
>> effekter på billeder må jeg sige. Jeg troede ikke forskellen var så stor.
>> Jeg var en tur ved Store Blåkilde (kildevæld der giver 80 l/sek fra hoved
>> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
>> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.
>
> Er det virkelig polfilteret alene som laver de kunstige blå og grønne
> farver?

Sammen med objektivet, og en ekstra tand saturation på computeren, eller
en gang velvia action i photoshop. Selv synes jeg at pol-filteret
flytter farverne derover hvor de bedre kan tåle det ekstra i saturation.

> Mit Hoya cirkular polfilter laver godt nok et noget andet billede

Der skal mere til end bare filteret. Jeg elsker også de muligheder man
harfor at skrue saturation op uden helt at ødelægge billedet. Lidt
over i dias / velvia look.

Jens Stadsgaard (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 26-06-05 21:23

On Sun, 26 Jun 2005 21:09:50 +0200, Tom wrote:

> "Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse
> news:19zjt0kn6018i$.ek8mas9ftp9x$.dlg@40tude.net...
>> Jeg har fået mine længe ventede pol filtre. De giver nogle vildt gode
>> effekter på billeder må jeg sige. Jeg troede ikke forskellen var så stor.
>> Jeg var en tur ved Store Blåkilde (kildevæld der giver 80 l/sek fra hoved
>> kilden) i udkanten af Rold Skov. Se billder
>> http://stadsgaard.com/galleri/thumbnails.php?album=14.
>
> Er det virkelig polfilteret alene som laver de kunstige blå og grønne
> farver?

Det er ikke pol filtret der har lavet det hele. Jeg har som Poul nævner
givet noget saturation og en velvia action. Jeg ville gerne opnå en mere
dramatisk effekt og markante i farverne, som jeg synes er lykkedes
nogenlunde. Nogle vil mene at jeg har trukket den for langt. Jeg prøver
mulighederne af i PS for at se hvad jeg kan og ikke kan. JEg lærer
hvergang jeg bruger PS. Og kan godt lide at trække den så langt jeg kan,
men har i en periode kørt meget neutralt og uden alt for meget spræl.


--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Jens Stadsgaard (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 27-06-05 14:38

On Sun, 26 Jun 2005 22:22:40 +0200, Jens Stadsgaard wrote:


> Det er ikke pol filtret der har lavet det hele. Jeg har som Poul nævner
> givet noget saturation og en velvia action. Jeg ville gerne opnå en mere
> dramatisk effekt og markante i farverne, som jeg synes er lykkedes
> nogenlunde. Nogle vil mene at jeg har trukket den for langt. Jeg prøver
> mulighederne af i PS for at se hvad jeg kan og ikke kan. JEg lærer
> hvergang jeg bruger PS. Og kan godt lide at trække den så langt jeg kan,
> men har i en periode kørt meget neutralt og uden alt for meget spræl.

som en lille opfølgning har jeg lagt dette op. Det har kun været igennem
ACR 3.1 i standard indstillinger.    
http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-94

Billedet er det samme som
http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-93


--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Ukendt (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-06-05 15:05


"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse
news:19vcma8q7ll13$.1oigrp3blrk9f$.dlg@40tude.net...
> On Sun, 26 Jun 2005 22:22:40 +0200, Jens Stadsgaard wrote:
>
>
>> Det er ikke pol filtret der har lavet det hele. Jeg har som Poul nævner
>> givet noget saturation og en velvia action. Jeg ville gerne opnå en mere
>> dramatisk effekt og markante i farverne, som jeg synes er lykkedes
>> nogenlunde. Nogle vil mene at jeg har trukket den for langt. Jeg prøver
>> mulighederne af i PS for at se hvad jeg kan og ikke kan. JEg lærer
>> hvergang jeg bruger PS. Og kan godt lide at trække den så langt jeg kan,
>> men har i en periode kørt meget neutralt og uden alt for meget spræl.
>
> som en lille opfølgning har jeg lagt dette op. Det har kun været igennem
> ACR 3.1 i standard indstillinger.
> http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-94
>
> Billedet er det samme som
> http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-93
>
>
Det er et dejligt motiv, du har fotograferet. Fine billeder. Jeg synes at en
mellemting - sådan 2/3 pos=-94 og 1/3 pos=-93 vil passe bedst til motivet.
Hvis det bliver for meget, så ligner det lidt en baggrund til en dukkefilm.
Jeg kender godt stedet. Jeg har været flere gange ved Store Blåkilde. Der er
en helt speciel stemning, synes jeg. For resten er det vand der kommer op
der det bedste, jeg nogen sinde har prøvet at fortynde en whisky med Jeg
har prøvet at give lidt af vandet til en kat i én skål, og lidt hanevand i
en anden skål. Katten var helt vild med vandet fra Store Blåkilde!

Mvh. Claus Petersen



Jens Stadsgaard (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 27-06-05 16:59

On Mon, 27 Jun 2005 16:04:51 +0200, Claus Petersen wrote:


> Det er et dejligt motiv, du har fotograferet. Fine billeder. Jeg synes at en
> mellemting - sådan 2/3 pos=-94 og 1/3 pos=-93 vil passe bedst til motivet.
> Hvis det bliver for meget, så ligner det lidt en baggrund til en dukkefilm.
> Jeg kender godt stedet. Jeg har været flere gange ved Store Blåkilde. Der er
> en helt speciel stemning, synes jeg. For resten er det vand der kommer op
> der det bedste, jeg nogen sinde har prøvet at fortynde en whisky med

Så er det vidst stedet for Max Men han vil vel helst have det rent.



--
M.v.h
Jens Stadsgaard
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408878
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste