overfladebehandlede citroner
Fra : Cindie

Dato : 03-06-01 20:25

hej

Jeg har nogle meget lækre kager hvor der skal citronskral i, men mange
citroner, citrusfrugter generelt, er idag overfladebehandlet med diverse
stoffer og lign. Men kan man fjerne dem? Og hvordan?

Jeg plejer gerne at skruppe dem med en svamp og varmt vand, men er det nok?
Jeg vil gerne være sikker på at jeg fjerner alt.

mvh Cindie

Fra : Gitte

Dato : 04-06-01 10:41

Hej

Man kan i f. eks Føtex købe citroner som ikke er sprøjtede eller
på anden måde "forgiftede".

Så vidt jeg ved kan man ikke vaske giften af.

Mvh/Gitte

Fra : Gitte

Dato : 05-06-01 21:22

Fra : Emil

Dato : 04-06-01 15:22

On Sun, 03 Jun 2001, Cindie wrote:

>Jeg plejer gerne at skruppe dem med en svamp og varmt vand, men er det nok?
>Jeg vil gerne være sikker på at jeg fjerner alt.

Citroner bliver ofte behandlet med stoffet Diphenyl (70 mg/kg).
Det kan delvis fjernes ved at børste skallen i varmt vand tilsat
et opvaskemiddel.

Det kan ikke fjernes helt. Så hvis du spiser mange citronskaller
dagligt, bør du nok i stedet bruge de økologisk dyrkede. Her
bruges der kun godkendte stoffer i godkendte mængder.

m.v.h. Emil

Fra : Cindie

Dato : 04-06-01 15:34

Hej

> Citroner bliver ofte behandlet med stoffet Diphenyl (70 mg/kg).
> Det kan delvis fjernes ved at børste skallen i varmt vand tilsat
> et opvaskemiddel.

Godt, for det er også sådan jeg vasker dem, og så bruger jeg en god børste,
og så bliver de bare skruppet til de mister næse og mund.

> Det kan ikke fjernes helt. Så hvis du spiser mange citronskaller
> dagligt, bør du nok i stedet bruge de økologisk dyrkede. Her
> bruges der kun godkendte stoffer i godkendte mængder.

Jeg bruger kun en sjældengang citronskraller i diverse kager.

Tak for hjælpen.

Mvh Cindie

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 04-06-01 15:34

Emil <emilsen@image.dk> wrote in
> Det kan ikke fjernes helt. Så hvis du spiser mange citronskaller
> dagligt, bør du nok i stedet bruge de økologisk dyrkede. Her
> bruges der kun godkendte stoffer i godkendte mængder.

Uhmn, hvad er det du siger? At man ved dyrkning af ikke-økologiske
citroner bruger forbudte stoffer i helt horrible mængder?

Carsten Sørensen

Fra : Emil

Dato : 04-06-01 20:57

On Mon, 4 Jun 2001, Carsten Sørensen wrote:

>Emil wrote
>
>Uhmn, hvad er det du siger? At man ved dyrkning af ikke-økologiske
>citroner bruger forbudte stoffer i helt horrible mængder?

Tak fordi du gør opmærksom på, at min sidste sætning ikke på
tydelig måde henviser til den forrige.

Den skal læses således: Her bruges der kun godkendte stoffer i
godkendte mængder, *hvis produktet skal kunne betegnes/godkendes
som økologisk dyrket*.

Økologisk dyrkning stiller således *størrer* krav til metoderne
end ved alm. dyrkning. Men den er altså ikke nødvendigvis helt
kemikaliefri!

Så din udlægning: "forbudte stoffer i helt horrible mængder" må
stå for din egen regning. Besøg news:dk.kultur-sprog.

m.v.h. Emil

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 04-06-01 22:41

> Så din udlægning: "forbudte stoffer i helt horrible mængder" må
> stå for din egen regning. Besøg news:dk.kultur-sprog.

Det var skam et alvorligt spørgsmål - det kunne jo godt være der lige
havde været en citronskandale jeg ikke havde hørt om, og jeg var rent
faktisk i tvivl om du mente at man ved almindelig dyrkning så stort på
reglerne. Det var såmænd slet ikke for at fyre en billig joke af, jeg
beklager at det kunne opfattes således.

Carsten Sørensen