Forringet skærmbillede efter 10.4.2
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-07-05 20:12

Hej,

Jeg har en 1.8 Ghz dual G5, som 10.4.2 lige er blevet installeret på.
Der er koblet en Viewsonic VP201s fladskærm til via en ADC til DVI-
adapter og grafikkortet er et Nvidia GeForce FX 5200 Ultra.

Før installationen af 10.4.2 stod skærmbilledet knivskarpt, men nu
ser det nærmest ud som om, at der er spændt et finmasket net ud foran
skærmen. Alt virker mere grumset og den grå baggrund på skrivebordet
er fyldt med små tern.

Hvis man går ind i Kontrolpanel > Skrivebord og skærmskåner >
Skrivebord, kan man for alvor se, hvor galt det er. Den grå flade
ved navn Solid Gray Dark, som jeg normalt kører med under punktet
Farver, er fyldt med tern. Normalt fremstår den som en helt ren
farve. Altså det lille eksempel af den valgte farve, som man får
vist derinde.

Hvis jeg booter til 10.3.9 Server på samme computer og samme skærm,
står billedet igen knivskarpt, så det er tilsyneladende den 10.4.2-
opdatering, som laver koks i det.

Har nogen herinde oplevet det samme?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-07-05 20:23

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg har en 1.8 Ghz dual G5, som 10.4.2 lige er blevet
> installeret på. Der er koblet en Viewsonic VP201s fladskærm til
> via en ADC til DVI-adapter og grafikkortet er et Nvidia GeForce
> FX 5200 Ultra.

Hmm, sært. Jeg prøvede lige at koble skærmen direkte på DVI-udgangen
på grafikkortet, og så var billedet igen fint. Gik derefter tilbage
til ADC til DVI-adapteren og det blev billedet ikke ringere af, så
der skulle åbenbart bare pilles lidt ved den adapter, eller hvad ved
jeg. Nu er billedet i hvert tilfælde i orden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-07-05 20:29

On 2005-07-14 21:12:18 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> [...]
>
> Hvis jeg booter til 10.3.9 Server på samme computer og samme skærm,
> står billedet igen knivskarpt, så det er tilsyneladende den 10.4.2-

Her er der ingen problemer... har du forsøgt at skifte opløsning til
f.eks. 1280x1024 og så skifte tilbage igen, for ligesom at "nulstille"
indstillingerne?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-07-05 20:42

René Frej Nielsen skrev:

> Her er der ingen problemer...

Ok.

> har du forsøgt at skifte opløsning til f.eks. 1280x1024 og så
> skifte tilbage igen, for ligesom at "nulstille"
> indstillingerne?

Det hjalp jo så at skifte over til DVI og tilbage til ADC igen,
men om der var en eller anden forstyrrelse i kablet, eller om
det var 10.4.2-opdateringens skyld, finder jeg nok aldrig ud af.
I 10.4.2 er der nye NVIDIA drivere, så det er nu nok dem, der har
lavet koks i det midlertidigt.

--
Hilsen
Madsen