HJÆÆÆLP - Mystisk problem!
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-07-05 13:19

Jeg har reinstalleret et system 8.6 (Nødvendighed gr. kompatibilitet m.
special-progr.)

Tidligere har OS X 10.3.9 fint kunnet koble sig på, så vidt jeg husker
på almindelig vis med Appletalk over IP.

Efter reinstallationen vil den ikke. Jeg har tjekket i 8.6 og opdaget at
jeg ikke kan vælge "Brugere kan oprette forbindelse via TCP/IP" i
kontrolpanelet "Arkivdeling", som det ellers kan gøres i OS 9.

Men hvordan pokker kan det så lade sig gøre at det har virket før!?!

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-05 15:31

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:
> [...]

> Tidligere har OS X 10.3.9 fint kunnet koble sig på, så vidt jeg husker
> på almindelig vis med Appletalk over IP.

Det findes Findes ikke! Du ville ikke være så meget på vildspor, hvis
du havde din begrebsforståelse på plads. Det du beskriver fra Mac OS 9
hedder "Appleshare over IP"

Appleshare = Mac OS's fildelings protokolen

Appletalk = Apple's gamle netværksprotokol, ikke kompatibel med
internettet

TCP/IP = en netvcærksprotokol, den der bruges på internettet.

Appleshare kørte i gamle dage kun på Appletalk, i dag kører det på
osse på TCP/IP, hvor det kaldes for "afp" eller "Appleshare over IP".

Dernæst skal du have din forståelse for server og klient på plads:

Under klassisk Mac OS finder du brugerfladen til _klienten_ i "Vælger",
du bruger en klient når du forbinder til en server.

Under klasisk Mac OS finder du brugerfladen til _serveren_ i et
kontrolpanel (Apple har flyttet rundt på det gennem årene hvorfor jeg
ikke husker hvilket). Du bruger serveren, når du vil dele emner på en
computer med andre computere på netværket. Delt emner (shares)
defineres fra Finder.

Mac OS 8.x's Appleshare _klient_ kan køre på såvel TCP/IP som Appletalk.
Mac OS 8.x's Appleshare _server_ kan kun køre på Appletalk.

Apple solgte i sin tid et serverprodukt der kunne serve Appleshare
over TCP/IP på Mac OS 8.x: "Appleshare IP", hvilket er grunden til at
man fra og med Mac OS 8.x kan _forbinde_ til en Appleshare /server/
over IP.

Mac OS 9.x's AppleShare _klient_ kan køre på såvel TCP/IP som Appletalk.
Mac OS 9.x's Appleshare _server_ kan køre på såvel TCP/IP som Appletalk.

Mac OS X's Appleshare _klient_ kan køre på såvel TCP/IP som Appletalk.
Mac OS X's Appleshare _server_ kan køre på såvel TCP/IP som Appletalk.
Apple anbefaler ikke brugen af Appletalk på Mac OS X, og har slået
Appletalk fra som standart.

NB. for at forbinde til en Mac OS X AppleShare server, er det muligt
man skjal hente en ny AppleShare klient til sit klasiske Mac OS -
denne kan vist ikke køre på OS versioner ældre end Mac OS 7.6

> Efter reinstallationen vil den ikke. Jeg har tjekket i 8.6 og opdaget at
> jeg ikke kan vælge "Brugere kan oprette forbindelse via TCP/IP" i
> kontrolpanelet "Arkivdeling", som det ellers kan gøres i OS 9.

netop - du bruger Mac OS 8.6.

> Men hvordan pokker kan det så lade sig gøre at det har virket før!?!

Nej, du må huske forkert.

Du har sikkert snakket den anden vej - din 8.6 maskine var klient og ikke
server.

Det er osse muligt at du har aktiveret Appletalk på din Mac OS X
computers netkort (og aktiveret Appletalk søgning i
"Biblioteksindstilling")

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 06-07-05 23:13

> Mac OS X's Appleshare _klient_ kan køre på såvel TCP/IP som Appletalk.
> Mac OS X's Appleshare _server_ kan køre på såvel TCP/IP som Appletalk.

Så vidt jeg har forstået, så blev Appleshare over Appletalk droppet i
Tiger. Det fremgår af Stigs header at han har opgraderet til 10.4.1.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-05 07:49

> Så vidt jeg har forstået, så blev Appleshare over Appletalk droppet i
> Tiger. Det fremgår af Stigs header at han har opgraderet til 10.4.1.

det er en mulighed osse, men om det er droppet eller deaktiveret ved
jeg ikke.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-07-05 08:30

> Så vidt jeg har forstået, så blev Appleshare over Appletalk droppet i
> Tiger. Det fremgår af Stigs header at han har opgraderet til 10.4.1.

Installationen kører 10.3.9. Appleshare over Appletalk er irrellevant
emne åbenbart forårsaget af en skrivefejl i mit oprindelige indlæg.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-07-05 08:29

> [...]
>
> Det er osse muligt at du har aktiveret Appletalk på din Mac OS X
> computers netkort (og aktiveret Appletalk søgning i

Jeg værdsætter i høj grad dit grundige svar, men du har spildt en del
krudt på en ren fortalelse (forskrivelse), Hvis du erstatter Appletalk
med Appleshare, det ene sted hvor jeg har skrevet forkert, giver mit
indlæg nok mere mening.

Beklager meget at du har måttet bruge al dit krudt på det.

Men når det gælder, hvorvidt 8.6 har kunnet ses fra en 10.3.9, så må jeg
beklageligvis meddele dig at jeg ikke husker forkert. Men hvis jeg ikke
selv havde oplevet det, ville jeg sandsynligvis mene det samme som du.

Jeg véd at OS 10.3.9 var koblet til 8.6'eren, men jeg har ikke noteret
mig om muligheden "Brugere kan oprette forbindelse via TCP/IP" var
tilstede. Det var den sandsynligvis ikke.

Din sidste bemærkning om Appletalk søgning i Biblioteksindstilling kunne
imidlertid vise sig meget hjælpsom. Jeg vil lige tjekke den mulighed.

Foreløbigt tak - jeg vil lave et par tests på installationen og vende
tilbage med mine iagtagelser. (Jeg kan bl.a. reinstallere det tidligere
system for at se om det gør nogen forskel)

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-07-05 12:31

> [...]

> kontrolpanelet "Arkivdeling", som det ellers kan gøres i OS 9.
>
> Men hvordan pokker kan det så lade sig gøre at det har virket før!?!

Jeg testede lige med det gamle system. Det viser sig at en Appleshare
enhed dukker op af sig selv i OS 10.3.9 også uden IP.

Det er ikke noget man kan konfigurere sig til eller fra (ihvertfald ikke
i "Biblioteksindstillinger" GUI'en)

Åbne Appleshare computere ses i "Network -> Local -> <computernavn>"
Ved dobbeltklik åbenbarer de delte diske sig.

Problemet er, at efter en reinstallation af Appleshare computeren - den
med OS 8.6 - skal 10.3.9 tvinges til igen at afsøge netværket for
Appleshare-enheder (det må jo så være Appleshare over Appletalk).

Det er muligt at en fornyet afsøgning af Appletalk-netværket kan tvinges
igennem på anden måde, men med en genstart af OSX'eren virkede det
ihvertfald.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-07-05 13:10

> [...]

> Det er muligt at en fornyet afsøgning af Appletalk-netværket kan tvinges
> igennem på anden måde, men med en genstart af OSX'eren virkede det

Prøv at klikke frem og tilbage mellem Netværk og en af dine mapper i
sidebjælken. Det plejede at virke for mig. Filoverførsler er dog flere
gange hurtigere hvis man er koblet op fra 8.6 maskinen som klient i
stedet for som server.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-07-05 19:12

> [...]
> sidebjælken. Det plejede at virke for mig. Filoverførsler er dog flere
> gange hurtigere hvis man er koblet op fra 8.6 maskinen som klient i

Jeg prøvede at klikke meget rundt (som man nu gør når hysteriet kryber
ind på en) men det fik ikke den ønskede virkning. Måske en log ud/ind
ville kunne gøre det eller en eller anden kommando a'la »SUDO TJEK LIGE
APPLETALK EN GANG TIL«. (Frit oversat)

Gad vist om brugen af ShareWay IP, som Pernille foreslår andetsteds også
ville øge hastigheden?

Fra : Pernille Jensen

Dato : 07-07-05 12:45

> [...]

> kontrolpanelet "Arkivdeling", som det ellers kan gøres i OS 9.
>
> Men hvordan pokker kan det så lade sig gøre at det har virket før!?!

http://www.opendoor.com/shareway/ShareWayDatasheet.html

Kan du have glemt den?

- Pernille

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-07-05 19:12

Pernille Jensen <pernille@ixserve.invalid> wrote:

> http://www.opendoor.com/shareway/ShareWayDatasheet.html
>
> Kan du have glemt den?
>

> - Pernille

Man kan jo ikke glemme noget man ikke kendte eksistensen af. Eller
rettere, jeg har da hørt navnet engang for længe siden, men lykkeligt
glemt alt om hvad det er.

Som du kan se af mit svar til mig selv (!?!), fandt jeg løsningen.

Men ShareWay IP giver jo håb for at man ikke behøver smide 8.6 og
tidligere på porten efter opgradering til Tiger.

Og jeg kan også se at den ville have givet mig IP-adgangen som jeg lige
et øjeblik syntes at jeg savnde.

Det var et rigtigt godt input. Tak for det!