DVD og formater
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-06-05 20:34

Jeg har komplet mistet overblikket over de forskellige DVD-formater: +R,
-R, RW, samt single/dual layer varianter, og hvad de hedder alle sammen.

Jeg er derfor nysgerrig på:

1) Hvad er det mest gængse DVD-format til lagring af data?

2) Hvilket format er en almindelige DVD-film brændt i?

3) Hvad skal jeg ved køb af DVD-brænder sikre mig for at kunne brænde en
DVD, som kan afvikles på en ganske almindelig 400 kr. DVD-afspiller, som
er sluttet til et fjernsyn hos svigerfamilien m.fl.?

Janus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-06-05 20:36

Så er der hjælp at hente her: <http://www.gromit.dk/dvd/index.asp>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-06-05 22:22

On 2005-06-29, Janus wrote:

> Jeg er derfor nysgerrig på:
>
> 1) Hvad er det mest gængse DVD-format til lagring af data?

DVD-R og DVD+R

> 2) Hvilket format er en almindelige DVD-film brændt i?

DVD Video (oftest Dual layer) - de er _ikke_ brændt men trykt.

> 3) Hvad skal jeg ved køb af DVD-brænder sikre mig for at kunne brænde en
> DVD, som kan afvikles på en ganske almindelig 400 kr. DVD-afspiller, som
> er sluttet til et fjernsyn hos svigerfamilien m.fl.?

Hvis du blot sikrer dig at den tilhører nyeste generation er du på den
sikre side.
De kan alle klare DVD-R, DVD+R DVD-RW, DVD+RW (samt duallayer
versioner) - Det er dog ikke sikkert at din DVD afspiller kan aflæse
alle disse formater, du skal osse sikrer dig at det program du laver
DVD'en med holder sig til gængse standarter for hvordan et DVD layout
skal se ud..

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT