Officepakker til Mac
Fra : Steen Jensen

Dato : 23-06-05 09:20

Hej
NeoOffice er netop kommet i en ny version.
Mens jeg henter den, kunne det være sjovt at høre, hvilke Office-pakker
folk bruger på deres Mac?
MS har ingen interesse...

Kan det forresten være rigtigt, at den IE der findes til Mac, er en
meget gammel, meget langsom og meget grim version?
Jeg kan ikke lige huske versionsnummer, for jeg har gemt den godt og
grundigt væk.

--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-06-05 09:43

In article <1gyltwe.p6e9101wcd22kN%iSteen@litespam.dk>,
iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) wrote:

> NeoOffice er netop kommet i en ny version.
> Mens jeg henter den, kunne det være sjovt at høre, hvilke
> Office-pakker folk bruger på deres Mac?
> MS har ingen interesse...

Jeg skriver selv i TextEdit. Med Wordservice og dansk ordbog
(CocoAspell) bliver det et glimrende program. Mine regnskaber klarer jeg
i AppleWorks regneark. Desuden har jeg Pages og Openoffice, så jeg kan
som regel åbne de dokumenter fra Word eller Excel, jeg får tilsendt. Men
jeg må tilstå, at jeg endnu ikke har lavet dokumenter i de nævnte
programmer.

> [...]
> meget gammel, meget langsom og meget grim version?
> Jeg kan ikke lige huske versionsnummer, for jeg har gemt den godt og

Det er rigtigt. Microsoft stoppede udviklingen, da Apple frigav Safari
browseren. IE er således stoppet ved ver. 5.2.3 til Mac. Jeg har den
stadig, da der kan forekomme hjemmesider, den viser bedre eller i hvert
fald anderledes. Nogle hjemmesider er så kryptiske, at man må bruge 2-3
browsere for at kunne se alle funktioner på en Mac.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-06-05 10:02

> [...]
> browseren. IE er således stoppet ved ver. 5.2.3 til Mac. Jeg har den
> stadig, da der kan forekomme hjemmesider, den viser bedre eller i hvert

Jeg var nødt til at kigge, selv om jeg ikke var meget for det

Min IE er version 5.0 - det er noget af det værste jeg har set, og at
man skal starte Classic op først, gør det jo ikke bedre.

Nå, sider der 'kræver' IE må undværee besøg af mig (fx kan jeg ikke
scrolle på TP Musik's hjemmeside).
Kan min IE opdateres, eller er den begravet for længe siden?
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-06-05 10:14

> Min IE er version 5.0 - det er noget af det værste jeg har set, og at
> man skal starte Classic op først, gør det jo ikke bedre.

Fås til OS X.

> Nå, sider der 'kræver' IE må undværee besøg af mig (fx kan jeg ikke
> scrolle på TP Musik's hjemmeside).
> Kan min IE opdateres, eller er den begravet for længe siden?

Macupdate er din næstbedste ven:
http://macupdate.com/info.php/id/5888

mvh Mikael Kern

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-06-05 10:19

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Fås til OS X.

Aaahhh.....har fundet IE 5.2.3
Ikke just noget kvantespring - men den starter i det mindste i OS X.
Alligevel ikke noget, der kunne få mig til at bruge den, Safari i
Firefox er nok til mig - virker noget ikke i de to, så er jeg allerede
videre til et andet sted, der virker.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-06-05 10:43

iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) wrote in

> i Firefox er nok til mig - virker noget ikke i de to, så er jeg
> allerede videre til et andet sted, der virker.

Det er også det eneste rigtige, at gøre.

MVH

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-06-05 19:32

> Jeg skriver selv i TextEdit. Med Wordservice og dansk ordbog
> (CocoAspell) bliver det et glimrende program.

Jeg bruger faktisk osse hellere TextEdit end AppleWorks.
Hvad er Wordservice...og hvordan får jeg TextEdit til at bruge en dansk
ordbog?
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-06-05 23:28

In article <1gymmb3.1r81m4zrbv37hN%iSteen@litespam.dk>,
iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) wrote:

> Jeg bruger faktisk osse hellere TextEdit end AppleWorks.
> Hvad er Wordservice...og hvordan får jeg TextEdit til at bruge en dansk
> ordbog?

Wordservice er et lille stykke freeware, der lægger sig som en service i
programmenuen. Den giver ekstra funktioner til reformatering. Jeg bruger
den især til at tælle ord.

<http://www.devon-technologies.com/products/freeware/services.php>

Dansk ordbog får man ved at installere programmet CocoAspell, der er
opensource og gratis, samt en dansk ordbog, som også er gratis. Følg
bare vejledningen. Så er det ikke så svært.

<http://cocoaspell.leuski.net/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen Jensen

Dato : 24-06-05 01:16

> Dansk ordbog får man ved at installere programmet CocoAspell, der er
> opensource og gratis, samt en dansk ordbog, som også er gratis. Følg
> bare vejledningen. Så er det ikke så svært.

Øhmmm....jeg prøver lige. Det er alligevel så rasende varmt, at jeg ikke
kan falde i søvn alligevel
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Allan

Dato : 23-06-05 10:51

min blog, fandt jeg ud af virker i alle browsere, end IE, så vi er
nogle der tvinger folk i den rigtige retning :) http://blogwars.blog.com

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 23-06-05 13:06

Steen Jensen wrote:
> NeoOffice er netop kommet i en ny version.
> Mens jeg henter den, kunne det være sjovt at høre, hvilke Office-pakker
> folk bruger på deres Mac?

Jeg bruger NeoOffice og er vældig glad for det. Det kan absolut
anbefales. For dem der ikke måtte kende det kan jeg da lige fortælle at
det er OpenOffice.org uden X11. Dvs. native mac. Der er en del ting der
virker bedre, og den nye version gør det endnu bedre.

Derudover skriver jeg en del rapporter o.l. (studerer på DTU) i LaTeX.
Til det bruger jeg TexShop som absolut også kan anbefales hvis man er
til TeX.

/Andreas

PS:
Et par nyttige links til ovenstående:
NeoOffice: http://www.neooffice.org/
TexShop: http://www.uoregon.edu/~koch/texshop/texshop.html

Introduktion til LaTeX for studerende ved DTU:
http://www.student.dtu.dk/~latex/
Indeholder en masse eksempler, vejledninger og links som er vældigt gode
at have når man forsøger at flække en rapport sammen.

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-06-05 14:55

Andreas Kleist Svendsen <andreas@fabel.dk> wrote:

> Jeg bruger NeoOffice og er vældig glad for det.

Indtil videre ser NO helt fin ud, man kan lidt af hvert.
Den tror jeg, at jeg holdre fast i
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Erik Richard

Dato : 23-06-05 14:55

Hej Steen

Steen Jensen wrote:
> [...]
> NeoOffice er netop kommet i en ny version.
> Mens jeg henter den, kunne det være sjovt at høre, hvilke Office-pakker

Udover MSOffice X 10.1.6, som jeg bruger af 'nød', bruger jeg selv følgende:
- RagTime 5.6.5
- NeoOfficeJ 1.1
- OpenOffice 1.1.2 (1.1.4 på softwindows 98)
- OpenOSX Office 1.5.4 (Abiword+GimpGraphics)

> [...]
> meget gammel, meget langsom og meget grim version?
> Jeg kan ikke lige huske versionsnummer, for jeg har gemt den godt og

Ja, MSIE laves ikke mere til Mac. Seneste ver. er en Carbonized ver. af
5.1.5, som de kalder for 5.2.3.

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-06-05 19:32

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> - RagTime 5.6.5
> - OpenOffice 1.1.2 (1.1.4 på softwindows 98)
> - OpenOSX Office 1.5.4 (Abiword+GimpGraphics)

Dem må jeg hellere prøve at tjekke lidt nærmere.

--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Erik Richard

Dato : 24-06-05 00:30

Hej Steen

Blot et par ekstra oplysninger...

Steen Jensen wrote:
> [...]

RagTime 5.6.5 er et fuldt kommercielt produkt, og absolut ikke blandt de
billige (ca. 3000kr.), men den findes til gengæld i en gratis version
for privatbrugere - RagTime Solo 5.6.5 - ca. 45mb download.
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/355781/RagTime_Solo_en_5.6.4.dmg>.

OpenOffice kræver, at du har X11 og/ellr XFree86 installeret. På mange
måder synes jeg, den er bedre end NeoOfficeJ, men det er nok smag og
behag. Der har i den sene vinter/tidlige forår været en del debat om
OpenOffice her i gruppen.
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/444321/ooo112_osx_final.dmg.bz2>

Selve OpenOSX Office er et kommercielt produkt, men GimpGraphics og
Abiword, som er 2 af hoveddelene er til gratis download.

AbiWord er særdeles hurtig men mangler stadig noget i at være
færdigudviklet. Grundlæggende fungerer den som - bedre - kombination af
WordPerfect og MSWord. - Man kan godt sige, at AbiWord er udviklet til
dem, der savner WordPerfect til Mac, som hader MSWord, men som er
tvunget til at kunne bearbejde MSWD filer. - og så er der faktisk
også for nylig kommet en ver. 2.2.8, - det ser jeg først nu...
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/577100/AbiWord-2.2.8.dmg>

GIMP Graphics er særdeles god til billedredigering og manipulation. Den
ligner i al væsentlighed en mellemting mellem Photoshop og CorelDraw 11.
Men den er væsentlig nemmere at bruge end CorelDraw, når det gælder
farvemanipulationer...

Gratisversionen af GIMP Graphics kræver X11/XFree86 og findes i 2
udgaver - en 'lille' ver. til redigering ala Graphic Converter og en
fuld version inkl. manipulationsværktøjer.

GIMP 2.2.1 (ca. 18mb)
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/507742/gimp-2.2.1.tar.gz>
GIMP 2.2.6 (ca. 42mb full package)
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/546892/Gimp-2.2.6.dmg>

Fra : Steen Jensen

Dato : 24-06-05 01:16

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> GIMP Graphics er særdeles god til billedredigering og manipulation.

Tak for de udførlige informationer.
Jeg fandt ud af, at den GIMP jeg har, 'kun' er den lille version, så jeg
har skyndt mig at hente 2.2.6
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-07-05 00:33

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Selve OpenOSX Office er et kommercielt produkt, men GimpGraphics og
> Abiword, som er 2 af hoveddelene er til gratis download.

OpenOSX er et svindler firma, som tjener penge på andres arbejde med
OpenSource programmer, uden at kreditere udviklerne:

http://fink.sourceforge.net/pr/openosx.php

(I ovenstående tilfælde er det måden at pakke OpenSource unix programmer
til OS X, som Fink har indført, som OpenOSX bare bruger løs af.)

Desuden kan _alle_ programmer som OpenOSX tager penge for fås gratis!

> Gratisversionen af GIMP Graphics kræver X11/XFree86 og findes i 2
> udgaver - en 'lille' ver. til redigering ala Graphic Converter og en
> fuld version inkl. manipulationsværktøjer.

Jeg tror du tager fejl af de to versioner som findes. Den gl. version
1.x bruges fortsat af mange, men som ny bruger bør man springe på
version 2.x. (Desuden: Begge versioner af Gimp kræver X11 for at køre på
OS X.)

Læs mere om Gimp til OS X her <http://www.gimp.org/macintosh/>

--
Mvh Martin