Oksefilet eller sålelæder?
Fra : Margrete Johansen

Dato : 17-07-05 19:45

Hej gruppe.

Jeg har købt en vacumpakket oksefilet i det lokale supermarked. Filet det
op
i stykker og smidt dem i fryseren. MEN inden jeg gjorde det stegte jeg et
par bøffer. Hold da op! Det var godtnok svært at tygge dem. Desværre
skulle
jeg rejse afsted dagen efter, så jeg kunne ikke komme til at returnere
dyret.

Nu er mit spørgsmål til jer: Har I oplevet noget lignende? Det virker som
om
kødet ikke er hængt nok - kan det passe?

Jeg vil lige fortælle at jeg havde valgt dansk kød - jeg har ikke megen
fidus til det der kommer fra "3.lande" som der står på pakken, heller ikke
selvom det er mørt. Og nu ved jeg godt jeg er i fare for at blive sendt
over
i politik.dk - men jeg synes altså det er fjollet at importere kød fra
lande
på den anden side af kloden. Desuden ved jeg jo ikke hvilke væksthormoner
eller medicinrester der er i kød derfra. Og så er der jo osse lige
regnskoven, man skal passe på.....(her tænker jeg på det brasilianske, som
har været serveret ved flere sammenkomster i min omgangskreds i denne
sommer)

Margrete

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-07-05 20:15

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil lige fortælle at jeg havde valgt dansk kød - jeg har ikke megen
> fidus til det der kommer fra "3.lande" som der står på pakken, heller ikke
> selvom det er mørt.

Tja - og så er der jo liige det, om det så er en filet af en god gammel
dansk malkeko - eller et ung kødkvæg-dyr?
Køer kan ikke både give meget mælk gennem flere år OG blive en mør filet
bagefter.

Hilsen Inger
- som er fhv. bondekone, og som ikke kunne drømme om at lave bøffer af en
malkeko. Men sikke en suppe, man får

Fra : Margrete Johansen

Dato : 17-07-05 21:49

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> dansk malkeko - eller et ung kødkvæg-dyr?
> Køer kan ikke både give meget mælk gennem flere år OG blive en mør filet

Ja, det kan jo godt være at alt det billige oksekød man kan købe nu om
stunder, stammer fra forhenværende malkekøer - jeg er ikke vant til at
købe
mit kød i butikkerne (men min sædvanlige leverandør, vil ikke slagte før
til
november), så jeg havde slet ikke haft den overvejelse med indover. Men
tak - nu føler jeg mig straks meget bedre tilpas med mit sålelæder - jeg
kan
jo bare lave det til Chili con Carne, så.

Margrete

Fra : JytteJ

Dato : 17-07-05 22:17

> [...]
> om
> kødet ikke er hængt nok - kan det passe?

Det kunne det sagtens. Det tager længere tid at færdigmodne kødet, og det
koster jo penge. Var det et billigt stykke?
Forøvrigt sælger årstiderne rigtigt godt oksekød.

VH.
JytteJ

Fra : Margrete Johansen

Dato : 18-07-05 05:39

> Det kunne det sagtens. Det tager længere tid at færdigmodne kødet, og
det
> koster jo penge. Var det et billigt stykke?

Næh, det var sådan en oksefilet i lange stænger til 400 kroner, det er vel
billigt i en kølemontre, men, som sagt, jeg har ikke megen erfaring med at
købe kød i butikkerne.

Margrete