Kraft-varmer
Fra : T

Dato : 15-07-05 09:03

Jeg har et lille varmeapp stående, som skal tilsluttes et kraftstik. Kan man
måske få en forlængerledning, som app kan tilsluttes i den ene ende, og som
så kan gå i en alm stikkontakt i den anden ende (220 V) ? Eller kan varmeren
slet ikke køre på "alm" strøm ??

Fra : Torben

Dato : 15-07-05 09:31

"T" <ikkeibrug@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som
> så kan gå i en alm stikkontakt i den anden ende (220 V) ? Eller kan

Hvis kraftstik er synonym på 380V som jeg ville tro, skal det tilsuttes
dette. Dog siger du et lille varmeapparat. Hvordan ser stikket ud?

Mvh. Torben

Fra : T

Dato : 15-07-05 10:16

> Hvis kraftstik er synonym på 380V som jeg ville tro, skal det tilsuttes
> dette. Dog siger du et lille varmeapparat. Hvordan ser stikket ud?
>
> Mvh. Torben

Det er et bredt stik med en del flade ben......

Fra : Torben

Dato : 15-07-05 10:28

> Det er et bredt stik med en del flade ben......

Så er det et 380V stik - er dog ikek elektriker men tror ikke det giver
mening at prøve at få det til at virke med en alm. stikkontakt, jeg ville
istedet købe en i harald nyborg elelr noget - de koster ikke meget.

Mvh. Torben

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 16-07-05 09:00

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> "T" <ikkeibrug@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det et 380V stik

NIX !! 400V. Der er ikke noget der hedder 380 mere, og de 220V er også
steget til 240V.
(men stikkene er de samme, og apparaterne kan holde til det)

Jesper
(der heller ikke er elektriker)

Fra : Calle.

Dato : 16-07-05 09:01

Jesper Jacobsen wrote:
> "Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> NIX !! 400V. Der er ikke noget der hedder 380 mere, og de 220V er også
> steget til 240V.
nu er det nu kun 230V det er rettet til

--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 11:03

Den Sat, 16 Jul 2005 10:00:46 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> skrev:

>nu er det nu kun 230V det er rettet til

Og her hvor jeg bor er den 222V og har aldrig været højere til trods
for at jeg bor bare 150m fra trafoen.

I københavn er spændingen også lidt for lav, så ved de rutinemæssige
eftersyn bliver spændingen justeret et trin op.

--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Actually, that is a banana in my pocket...

Fra : Calle.

Dato : 16-07-05 20:21

Jens Petersen wrote:

> Og her hvor jeg bor er den 222V og har aldrig været højere til trods
> for at jeg bor bare 150m fra trafoen.

Stadigvæk har du 230V net som alle andre i DK.
Nette må svinge et vist antal % ud fra de 230V
--
Calle.

Fra : bem

Dato : 15-07-05 10:52

> [...]
som
> så kan gå i en alm stikkontakt i den anden ende (220 V) ? Eller kan

Hvd står der på apparatet - 380V eller 220V?
Det kunne jo være, at en tidligere ejer har monteret et 380V stik fordi han
lige tilfældigvis skulle bruge apparatet ved siden af et 380V udtag. Der er
jo 3 x 220V i sådan et udtag.....

/Bo

Fra : Jens

Dato : 15-07-05 11:04

Hej

Nop det er der ikke her i Danmark.

I et kraftstik er der 3 faser af 380 V. en nul og jord

Mellem to faser er der 380 V

Mellem fase og nul er der 220V

Venligst

Jens

Fra : bem

Dato : 15-07-05 11:17

"Jens" <001lionx_kbh@hotmail.dk(fjern001)> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Nop det er der ikke her i Danmark.
>
> I et kraftstik er der 3 faser af 380 V. en nul og jord
>
> Mellem to faser er der 380 V
>
> Mellem fase og nul er der 220V

Der er, som jeg skriver (og du i øvrigt også selv delvist skriver), 3 x
220V. Da de er faseforskudte, giver det 380V mellem to faser á 220V. Det
ændrer ikke på, at der er 3 udtag á 220V, og at man sagtens kan tilslutte et
220V apparat til et 3-fase udtag.

/Bo

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-07-05 11:39

bem wrote:
> [...]
> ændrer ikke på, at der er 3 udtag á 220V, og at man sagtens kan tilslutte et

Husk lige at kraftstikket er forsikret med 16A sikringer.

Mvh
Roberto

Fra : bem

Dato : 15-07-05 18:05

Roberto Saldo wrote:

> Husk lige at kraftstikket er forsikret med 16A sikringer.

Ja, men hvad har det med denne diskussion at gøre? Vi diskuterer, hvirvidt
man kan tilslutte et 220V apparat til et 3-fase udtag - og det kan man som
bekent godt.

/Bo

Fra : Calle.

Dato : 15-07-05 18:21

bem wrote:

> Ja, men hvad har det med denne diskussion at gøre? Vi diskuterer,
> hvirvidt man kan tilslutte et 220V apparat til et 3-fase udtag - og
> det kan man som bekent godt.

Ja, men det kræver jo at aparatet er godkendt til en 16A forsikring(som er
det mest normale i et 3 faset udtag
--
Calle.

Fra : bem

Dato : 15-07-05 18:29

Calle. wrote:

> Ja, men det kræver jo at aparatet er godkendt til en 16A
> forsikring(som er det mest normale i et 3 faset udtag

Ja for søren da - men det er jo ikke alle der følger reglementet Og det
kan jo være, at en eventuel tidligere ejer ikke har gjort dét, men blot har
monteret stikket. Derfor anbefaler jeg T at kigge på mærket på
varmeapparatet og evt. udskifte til en 220V prop, hvis det er et 220V
apparat.

/Bo

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-07-05 18:57

bem wrote:

> [...]
> blot har monteret stikket. Derfor anbefaler jeg T at kigge på mærket på
> varmeapparatet og evt. udskifte til en 220V prop, hvis det er et 220V

Det er jo ikke for sjov, man kan starte en brand hvis ikke sikringerne
passer :)

Mvh
Roberto

Fra : BSV

Dato : 15-07-05 19:34

Jo det er rigtigt, men vil lige slå fast at den farlige vej for et 220v
apparat er fra alm. 220 v stik til 3 faset stik, det sidste selvfølgelig
monteret til 220 v. Den omvendte vej er ikke farlig overhovedet.
Så tilfældet her vil være helt efter ethvert reglement.

mvh
BSV

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 16-07-05 09:05

Har nogen overvejet at man evt kunne skifte sikringen i den ene fase man
bruger et 240V apparat til en 10 eller 13 amperes sikring, så alt vil være
ok??
De nyere installationer kører jo med 13A, og kan ledningsnettet i huset
holde til det, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle bruge det.

Jesper

Fra : Calle.

Dato : 16-07-05 09:54

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> De nyere installationer kører jo med 13A, og kan ledningsnettet i
> huset holde til det, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle bruge
Så skal bundskruen i sikringsholderen også skiftes, så man ikke kan sætte en
16A i.
--
Calle.

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 17-07-05 22:01

fr 15 jul 2005 07:57:04p satte Roberto Saldo sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Det er jo ikke for sjov, man kan starte en brand hvis ikke sikringerne
> passer :)

Ja det kan man hvis man er MEGET uheldig

men husk på at hvis en ledning kortslutter så vil modstanden i den i 9 ud
af 10 tilfælde gå til nul ohm plus den indre modstand i selve ledningen.
Da man som hovedregel kan trække en del mere sovs ud af en sikring inden
den springer er de fleste ledninger testet med mere end 10 ampére og dem
der klarer denne test uden problemer vil blive godkendt til 10 ampére.
Det betyder at ledningen får en hvis temperatur ved 10 ampéres brug og at
denne temperatur ligger under det kritiske punkt. Ved kortslutning vil
det på både 10 ampéres og 16 ampéres grupper medføre at der i et den tid
det tager for sikringen at smelte over vil blive trukket mange flere
ampére og det skal ledningerne kunne klare. Derfor vil en kortslutning i
et 230v apparat forbundet til fase og nul i et kraftstik i 9 ud af 10
tilfælde blot resultere i at sikringen brænder over og ikke en skid
andet.

Der findes iøvrigt også 230v grupper med 16 ampéres sikringer og mange
stikdåser er da også testet ved 16 ampére hvis det er de lidt større
dåser. Det mener jeg da at jeg har set.

Steven

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 17-07-05 21:45

fr 15 jul 2005 10:03:07a satte T sig på en taburet og skrev følgende på
et stykke vådt franskbrød:

> [...]
> ende, og som så kan gå i en alm stikkontakt i den anden ende (220 V) ?
> Eller kan varmeren slet ikke køre på "alm" strøm ??

Hvad står der på apparatet (volt og ampére)?

Steven