To tomater og en ?
Fra : Bjarne K

Dato : 14-07-05 13:40

Jeg har to tomat planter i en flamingo kasse. Planterne gror som død og
djævel, men indtil nu er der kun tittet 2 totmater frem.
Jeg forsøger at nippe de der skud man skal nippe, men i det kaos at
stængler og "grene" er det lidt umuligt at holde styr på nipningen.
Skal der en større beskæring til, eller hvad gør jeg forkert. Eller skal
jeg bare vente.

p.s. De har kun fået gødning en gang. De fik en håndfuld npk ned i
kassen, anden gang jeg fyldte kassen op med vand.. Og de står i det fri,
ved en sydvendt mur.

Bjarne K.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-07-05 18:24

"Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes> skrev:

> [...]
> at stængler og "grene" er det lidt umuligt at holde styr på
> nipningen. Skal der en større beskæring til, eller hvad gør jeg

Du skal sikkert bare vente. Jeg gider ikke nippe mine tomatplanter og
de sætter gladeligt masser af tomater.
At nippe planterne er efter min bedste overbevisning noget
erhvervsgartnere har fundet på fordi det her er hensigtsmæssigt med
høje slanke planter.
Nogle påstår at tomatplanterne sætter for mange klasser og derved giver
dårligere tomater, hvis man ikke nipper sideskudene, men jeg anser det
og lignende udsagn som tvivlsomme eftersom det ikke ville være en
hensigtsmæssig egenskab i naturen.

> p.s. De har kun fået gødning en gang. De fik en håndfuld npk ned i
> kassen, anden gang jeg fyldte kassen op med vand.. Og de står i
> det fri, ved en sydvendt mur.

Kan du have gødet dem for meget? Meget gødning stimulerer væksten men
ikke frugtsætningen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-07-05 21:26

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dårligere tomater, hvis man ikke nipper sideskudene, men jeg anser det
> og lignende udsagn som tvivlsomme eftersom det ikke ville være en

Jeg må vel vente. Det er forøvrigt bøftomater, men det betyder vel ikke
noget for udbyttet.

> Kan du have gødet dem for meget? Meget gødning stimulerer væksten men
> ikke frugtsætningen.

Jeg tror det ikke kapilærkassen er nu fyldt op for 3. gang, og det er som
sagt kun anden gang de har fået noget gødning. Måske det bare ikke er året
for mig. Jeg har også 4 chili planter (1 ubestemt og 3 rocoto) og der er kun
2 chilier ialt, på den ubestemte. (store og røde godt nok)

Fra : martin

Dato : 14-07-05 21:59

> Jeg må vel vente. Det er forøvrigt bøftomater, men det betyder vel ikke
> noget for udbyttet.

nææh det burde det vel ikke.... men jeg har 6 fritstående tomater,1 bøf,3
gemini og 2 af en anden slags,bøftomaten vokser overhovedet ikke,men den er
ikke gået ud,kun fået enkelte krøllede blade,de andre er vokset ca. det
dobbelte på den måneds tid de har stået ude,der er ikke blevet gjort forskel
på planterne og de står samme sted i samme jord.... måske er bøftomater bare
svære at holde udenfor drivhus...

Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-07-05 23:05

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev
> Jeg må vel vente. Det er forøvrigt bøftomater, men det betyder vel ikke
> noget for udbyttet.

Jo, de giver ikke ret meget. Heldigt, for så er der heller ikke så meget der
skal smides ud - de er ikke værd at æde.....
Smagen ligger ret tæt på det du vander dem med.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bjarne K

Dato : 15-07-05 09:57

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
meget der
> skal smides ud - de er ikke værd at æde.....
> Smagen ligger ret tæt på det du vander dem med.

Jeg vil til dels give dig ret, men min kone kan ikke lide danske
grøntsager. "De er alt for søde" ?
Så jeg troede lige bøftomater måtte være sagen.

Med venlig hilsen

Bjarne K.