Dild
Fra : Aksel.pe

Dato : 13-07-05 14:03

Hvordan kan det være, at jeg ikke længere kan dyrke dild? De sidste to
sæsoner har givet et elendigt dildudbytte.
Før i tiden havde vi en fin produktion, og da vi er storforbrugere af
dild, og vort store lager deraf slap op i fjor, er vi nu kommet rigtigt
"på spanden"!
Det, der sker, er, at rækkerne bliver meget uensartede ved at pletter
med nogenlunde vækst veksler med lange stræk uden vækst overhovedet.
Det, der kommer op, vokser meget sart undertiden med tendens til
rødfarvning af de nederste kviste. Kun enkelte planter vokser op til
normal størrelse.
Det kan da ikke hænge sammen med, at jeg i årevis selv har høstet mine
dildfrø? På en del strækninger spirer frøene bravt, men planterne bliver
svage.
I min havebog står, at dild er en ukompliceret afgrøde!
Løgfluen, som vi ved vi har, angriber da ikke dild, vel?
Jeg har også tænkt på, om jeg har gødet for stærkt inden såningen. Nu
har jeg ryddet stykket, vandet det godt igennem og sået påny. De nye
planter er ved at komme op, men jeg er meget skeptisk med hensyn til
deres videre udvikling.
Hvad kan jeg have gjort forkert?
Med venlig hilsen - og håb om hjælp -
Aksel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-07-05 01:11

Aksel.pe" <" Aksel.pe wrote:
> Hvordan kan det være, at jeg ikke længere kan dyrke dild? De sidste
> to sæsoner har givet et elendigt dildudbytte.

Dyrker du din dild samme sted hvert år? Hvis så, er det måske fejlen. Prøv
med sædskifte - dyrk din dild og andre grøntsager et nyt sted hvert år (dild
til næste år, hvor du har kål i år, f.eks.).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Aksel.pe

Dato : 15-07-05 23:34

Erik Ginnerskov wrote:

> Dyrker du din dild samme sted hvert år? Hvis så, er det måske fejlen. Prøv
> med sædskifte - dyrk din dild og andre grøntsager et nyt sted hvert år (dild
> til næste år, hvor du har kål i år, f.eks.).

Mit problem er, at min køkkenhave er så lille, at jeg næsten ikke har
andre steder at så mine dildfrø. Desværre.
Med venlig hilsen
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-07-05 23:32

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev
> Hvad kan jeg have gjort forkert?

Det er nok det samme som sker med gulerødderne, der også er en skærmplante,
at der går gulerodsfluer i dem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen