Sikring af havebassin / sø eller lign. - l~
Fra : Gaffa

Dato : 12-07-05 18:53

Hvad siger lovgivningen mht. at sikre et havebassin eller lign. mod at børn
kan falde i bassinet ? Vores nabo har netop etableret et ca 1m dybt
havebassin med fisk, planter etc og vi er hundangste for at vores børn på
hhv. 1-3-5år skulle forvilde sig ind på naboens grund og falde i.

er der ikke en lovgivning der pålægger vedkommende at sikre havebassinet mod
at børn kan falde i ???

Nogen der har kendskab til lovgivningen eller hvad man ellers gør ?

Hilsen
Gaffa

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-07-05 19:21

Gaffa wrote:
> [...]
> at børn kan falde i ???
>
> Nogen der har kendskab til lovgivningen eller hvad man ellers gør ?

Jeg tror du selv skal sætte et 3m hegn inde på din grund der forhindrer
dine poder i at strejfe :)

Det er heldigvis ikke Staterne endnu det her.

Mvh
Roberto

Fra : Holst

Dato : 12-07-05 19:37

Gaffa wrote:

> [...]
> at børn kan falde i ???
>
> Nogen der har kendskab til lovgivningen eller hvad man ellers gør ?

I hegner da bare jeres have ind.

Det ville da være forrykt, hvis man ikke måtte lave et 1 meter dybt
havebassin i sin have uden at skulle overdække den eller hvad ved jeg.

Det er ikke naboen, der har et problem. Det er jer, der ikke kan holde
styr på jeres børn. Tænk også på, at de også kan rende ud på vejen foran
en bil.

Fra : Max

Dato : 12-07-05 21:49

Hej Gaffa

> er der ikke en lovgivning der pålægger vedkommende at sikre havebassinet
mod
> at børn kan falde i ???

Jeg kender ikke lovgivningen, men man har da en moralsk forpligtigelse til
at sørge for at man ikke laver noget børn kan komme til skade ved.

> Nogen der har kendskab til lovgivningen eller hvad man ellers gør ?

Snak til hans samvittighed, og et eller andet sted er han nok ansvarlig, jeg
kender til en sag hvor en bassinejer blev dømt til at betale en meget stor
erstatning til et barn der efter et ufrivilligt ophold i bassinet havde fået
en hjerneskade.

Mvh Max

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-07-05 21:58

Max wrote:
> Jeg kender ikke lovgivningen, men man har da en moralsk
> forpligtigelse til at sørge for at man ikke laver noget børn kan
> komme til skade ved.

Hvis det er inde i naboens have, så har ungerne da ikke noget, at gøre i
haven.

Det er da imho forældrene selv, der har ansvaret for at deres unger ikke
render ind i naboens have.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Max

Dato : 12-07-05 22:10

Hej Jan

> Hvis det er inde i naboens have, så har ungerne da ikke noget, at gøre i
> haven.
>
> Det er da imho forældrene selv, der har ansvaret for at deres unger ikke
> render ind i naboens have.

Når det drejer sig om børn har vi alle et ansvar, basta.

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-07-05 22:14

On Tue, 12 Jul 2005 23:09:39 +0200, Max wrote:

> Når det drejer sig om børn har vi alle et ansvar, basta.

Nemlig, og forældrene har det største ansvar. Et plankeværk de sætter
op og betaler for, må være måden de udviser deres ansvar på. Det lille
beløb er jo heller ikke noget i forhold til deres børns liv og egen
nattesøvn.

--
MVH
osv...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-07-05 07:03

Max wrote:
> Hej Jan

> Når det drejer sig om børn har vi alle et ansvar, basta.

Forældrene har ansvar.
Børnene har *intet* at gøre hos naboen.

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-07-05 12:07

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Gaffa

> mod
>
> Jeg kender ikke lovgivningen, men man har da en moralsk forpligtigelse til
> at sørge for at man ikke laver noget børn kan komme til skade ved.

Dvs. at man skal sælge sin bil ?

> [...]
> erstatning til et barn der efter et ufrivilligt ophold i bassinet havde

I DK ?

--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian

Fra : Max

Dato : 13-07-05 12:25

Hej

> Dvs. at man skal sælge sin bil ?

Nej, man skal lade være med at køre dem ned selv om de går på vejen.

Ja.

Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 12-07-05 22:33

"Gaffa" <Xnevertoforget@gmail.com> wrote:

>er der ikke en lovgivning der pålægger vedkommende at sikre havebassinet mod
>at børn kan falde i ???

Er der hegn langs alle vandløb, fjorde, søer, havne?
- nej vel, hvorfor skulle der så være en sikring i en privat have?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Max

Dato : 12-07-05 22:41

Hej Leonard

> Er der hegn langs alle vandløb, fjorde, søer, havne?
> - nej vel, hvorfor skulle der så være en sikring i en privat have?

Prøv at kikke på branddamme i små landsbyer, vandressoirs og
regnvandskanaler, de er alle afskærmede, måske fordi de er
kunstige anlagte.

Ps: Jeg kunne ikke leve med et dødt barn på samvittigheden bare
fordi jeg ville have vand i haven.

Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 12-07-05 23:03

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Prøv at kikke på branddamme i små landsbyer, vandressoirs og
>regnvandskanaler, de er alle afskærmede, måske fordi de er
>kunstige anlagte.

De vandhuller der er hegn om er de steder hvor siderne er lodrette og
derfor umulige at komme op af igen, hvis man falder i, uanset om man
er barn eller voksen. De gadekær der findes i mange landsbyer der har
skrå sider, så de er til at komme op af igen, de er ikke hegnet ind.
Vandreservoiret i Vallensbæk (som også bruges til at stå vandski i) er
en kunstigt anlagt sø, med betonbund og det hele, den har heller ikke
hegn om, og der er endda cykel- og ridesti næsten hele vejen rundt ...

Da jeg var barn afskærmede man heller ikke mergelgrave, grusgrave og
andre kunstige huller, men vi blev advaret imod og fik forbud mod at
hoppe i dem. De næsten lodrette sider gør det umuligt at komme af
vandet igen.

Fra : Calle.

Dato : 13-07-05 22:55

Leonard wrote:

> [...]
> er barn eller voksen. De gadekær der findes i mange landsbyer der har
> skrå sider, så de er til at komme op af igen, de er ikke hegnet ind.
Det er skam ikke i alle landsbyer der er skrå sider. Men børn fra landet er
opvokset med dem, og ved de ikke må der ud, det samme gælder gyllekanalerne.
--
Calle.

Fra : Holst

Dato : 13-07-05 07:01

Max wrote:

> Ps: Jeg kunne ikke leve med et dødt barn på samvittigheden bare
> fordi jeg ville have vand i haven.

Argumentationen er hen i vejret. Så burde du også sige: jeg kunne ikke
leve med et dødt barn på samvittigheden bare fordi jeg ville have en bil.

Eller noget helt tredje.

Vejen frem i denne sag er, at spørgeren indhegner sin have, så han kan
holde styr på sine børn.

Fra : Torben

Dato : 13-07-05 08:33

"Holst" <newsjul05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Eller noget helt tredje.
>
> Vejen frem i denne sag er, at spørgeren indhegner sin have, så han kan

Enig - fuldstændigt, opdragelse vil måske også virke hvis jeg vil have
vand, hund eller bjørnefælder i min have er det min sag. Hvis nogle
"forvilder" sig derind og kommer til skade - så burde de erstatte evt. tab
til mig - og ikke omvendt.

Mvh. Torben

Fra : Holst

Dato : 13-07-05 08:53

Torben wrote:

> Enig - fuldstændigt, opdragelse vil måske også virke hvis jeg vil have
> vand, hund eller bjørnefælder i min have er det min sag.

Fuldstændig ligesom du kan have buske og træer i din have med hel- eller
halvgiftige frugter. Dog, synes jeg, bør man lade være med at plante
sådanne ud til skel, hvor der færdes andre mennesker.

Fra : Calle.

Dato : 13-07-05 22:55

Holst wrote:

> [...]
> bil.
> Eller noget helt tredje.
>
> Vejen frem i denne sag er, at spørgeren indhegner sin have, så han kan
Jeps
--
Calle.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-07-05 12:08

> [...]
> kunstige anlagte.
>
> Ps: Jeg kunne ikke leve med et dødt barn på samvittigheden bare

Det er noget helt andet, men at man kan sige at de skal gøre noget.
Dog er der en relativ god og usynlig måde.
Man kan lægge et rionet / armeringsnet 1-2 cm under vandoverfladen.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 13-07-05 08:12

On 12 Jul 2005 19:53:16 +0200, "Gaffa" <Xnevertoforget@gmail.com>
wrote:

> [...]
>at børn kan falde i ???
>
>Nogen der har kendskab til lovgivningen eller hvad man ellers gør ?

Jeg kender ikke loven om det, men for mange år siden, var det
almindeligt kendt, at man havde ansvar.
For eks. hvis man havde gravet et hul i en eller anden anledning,
og en tyv på vej ind faldt i, og kom til skade, havde husejeren
erstatningspligt, selvom tyven ikke havde noget der at gøre
(det havde han selvfølgelig
mvh Ebbe

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 16-08-05 07:44

Jeg er selv ifærd med at anlægge en swimmingpool i min have, og har
undersøgt mht. regler om afskærmning.

Der har i tidligere været en bestemmelse i bygningsreglementet der foreskrev
ejere af havebassiner at holde dem indhegnede, men den bestemmelse er for
nuværende sløjfet. Det er så op til den enkelte at føre tilsyn med sine
børn, og den der har bassinet må afgøre med sin samvittighed hvad han vil
gøre. Ingen myndigheder blander sig altså, og det er vel også den rimeligste
retstilstand at have på området. Vi har hver især privat ejendomsret.

Mvh.
Nicolai

Fra : Calle.

Dato : 13-07-05 22:51

Gaffa wrote:
> [...]
> havebassinet mod at børn kan falde i ???
>
> Nogen der har kendskab til lovgivningen eller hvad man ellers gør ?

Man holder styr på sit afkom. Kan de forvilde sig ind til naboens dam, kan
de også rende ud foran en bil.

--
Calle.